Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt: Norrøna Falketind Dome 3p eller Fjellreven Abisko Dome 3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er inne på tanken å kjøpe et telt til, slik at vi kan ta med ungene på tur (3 og 5 år). Ideen er å ha med to telt når vi er alle sammen på tur, heller enn ett stort telt.

Teltet kommer også til å bli brukt til to voksne som går i fjellet i et par dager.

Øynene mine har da falt på Norrøna sitt Falketind-telt, og Fjellreven sitt Abisko Dome 3.

Jeg er rimelig merkelojal, så jeg har sånn sett mest lyst på Norrønateltet, men jeg finner nesten ingen erfaringer med det. Her på forumet har jeg kun funnet en tråd, og der virker det veldig bra, helt til det ikke tåler vind. Er det noen andre som har brukt dette teltet?

Abisko virker også som et veldig bra telt, og sånn sett som det sikreste kjøpet. Men som sagt, jeg er ganske merkelojal, og liker helst å holde meg til norske merker (selv om Fjellreven også er ganske nærme).

Jeg er takknemlig for alle svar jeg får!

Annonse
Skrevet (endret)

Som tidligere eier av Falketind Dome og eier av både Abisko Dome 2 (solgt) og 3 er min anbefaling sooooleklart hos Fjällräven. Jeg skrev en lengre erfaringstråd om Falketind Dome tidligere her på forumet hvor jeg gikk mer inn på de positive og negative sidene.

Jeg hadde store forhåpninger og likte mye av innovasjonene, men teltet holdt absolutt ikke mål i litt middelmådig vind.

Norrøna er ikke ferdige meg telt og har vel en livssyklus på 5-7 år på produktene sine før de kommer i nye versjoner med større endringer. Jeg håper de har lært mye av denne runden, for jeg har også lyst til å se de lykkes mer på den fronten...

Hvis du ønsker å handle norskt har du alltids også Barents Outdoor eller Helsport (semi norsk?) som jeg ikke tror du kan gjøre så mye feil med.

Endret av sneakyowl
Skrevet
sneakyowl skrev (20 timer siden):

Som tidligere eier av Falketind Dome og eier av både Abisko Dome 2 (solgt) og 3 er min anbefaling sooooleklart hos Fjällräven. Jeg skrev en lengre erfaringstråd om Falketind Dome tidligere her på forumet hvor jeg gikk mer inn på de positive og negative sidene.

Jeg hadde store forhåpninger og likte mye av innovasjonene, men teltet holdt absolutt ikke mål i litt middelmådig vind.

Norrøna er ikke ferdige meg telt og har vel en livssyklus på 5-7 år på produktene sine før de kommer i nye versjoner med større endringer. Jeg håper de har lært mye av denne runden, for jeg har også lyst til å se de lykkes mer på den fronten...

Hvis du ønsker å handle norskt har du alltids også Barents Outdoor eller Helsport (semi norsk?) som jeg ikke tror du kan gjøre så mye feil med.

Takk for svar!

Barents Outdoor er veldig interessant - visste ikke at det var «Helsport 2.0»! Stetind 3 ser egentlig midt i blinken ut, men det virker som det er vanskelig å få tak i😕

Det kan nok se ut som det blir et Abisko Dome 3. Det virker som et solid telt, og et godt kjøp når man kan få tak i neste ubrukte telt på finn.

Men jeg er enig med deg, det blir gøy å se neste runde med telt fra Norrøna. Det virker som de har mange kule løsninger på teltene sine, så får vi håpe det blir mer robust i neste omgang!

• Liker 1
Skrevet
sneakyowl skrev (22 timer siden):

Jeg fikk med meg dine erfaringer.

Og det overraskende er at i fjellsportpodden skryter norrøna av hvor grundig de tester produktene sine før lansering, og at de har funnet den mest mulig optimale formen på teltene sine.

• Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (51 minutter siden):

Og det overraskende er at i fjellsportpodden skryter norrøna av hvor grundig de tester produktene sine før lansering, og at de har funnet den mest mulig optimale formen på teltene sine.

Klassisk markedsføring? 😜

Tenker det er vist gjennom tidenes løp at det er tunneltelt med strategiske barduneringspunkter eller kuppel med kryssende stenger og små paneler som står seg best i mot vind. Men kult at vi også har noen som prøver ut andre design.

Falketind teltet er svært likt det britiske Terra nova southern cross, som meg bekjent har et ganske bra rykte. Så kan hende at det handler om litt små tweaks som vinkel på barduner, antall barduner etc for å få et ganske ok 3-sesong telt. Men det er ikke til å unngå at teltet har noen svære paneler som vil fange vind og trolig gi etter/gynge en del. Geometrien er i mine øyne mer eller mindre "amerikansk", med hovedfokus på komfort og plass fremfor vindrobusthet, og jeg tipper det er dette de har vektlagt i teltet.

Skrevet
Oksen skrev (42 minutter siden):

Klassisk markedsføring? 😜

Tenker det er vist gjennom tidenes løp at det er tunneltelt med strategiske barduneringspunkter eller kuppel med kryssende stenger og små paneler som står seg best i mot vind. Men kult at vi også har noen som prøver ut andre design.

Falketind teltet er svært likt det britiske Terra nova southern cross, som meg bekjent har et ganske bra rykte. Så kan hende at det handler om litt små tweaks som vinkel på barduner, antall barduner etc for å få et ganske ok 3-sesong telt. Men det er ikke til å unngå at teltet har noen svære paneler som vil fange vind og trolig gi etter/gynge en del. Geometrien er i mine øyne mer eller mindre "amerikansk", med hovedfokus på komfort og plass fremfor vindrobusthet, og jeg tipper det er dette de har vektlagt i teltet.

Jeg ser at Norrøna gir det 4/6 på vindstabilitet, så det kan se ut som det er et bevisst valg.

Dog, hvis det er 15m/s i kastene så burde fortsatt et telt i denne klasse  fint klare det uten altfor store problemer etter min mening.

Jeg er ikke helt stødig på amerikansk vs nordisk design på teltfronten. Hva er det som gjør dem mer komfortable som går på bekostning av vindrobusthet?

Takhøyden på Falketind-teltet ser jeg er oppgitt til 120, mens Abisko Dome har en oppgitt høyde på 115. Litt forskjell er det jo, men ikke nok til å utgjøre en kjempeforskjell?

Til sammenligning ser jeg at Southern Cross 2 har en høyde på 98 cm, så det er jo lavere igjen.

Skrevet (endret)

I Abisko Dome-teltet er takhøyden på et nivå i hvert fall for meg på 183 cm hvor man ikke trenger mer. Veldig god romfølelse i Falketind også, men Abisko Dome er generelt et mer romslig telt, både i innertelt (lengde og bredde), og yttertelt som er svæære.

Noe av det Falketind innoverer litt kult på er kombinasjonen av "amerikansk" og "nordisk" stil. Du får luftigheten og stangkonfigurasjon som minner om et amerikansk telt, men med noen ekstra innovasjoner i tillegg til at innertelt og yttertelt slås opp samtidig.

De utvendige stengene og klipsløsningene (i kombinasjon) mener jeg de var først ute/ganske tidlig ute med, og jeg husker jeg nevnte løsningen på teltet som en kommentar på en Instagrampost e.l. fra Dan Durston når han var på skissestadiet for X-Dome. "Interesting..." var svaret - Og jaggu ser man ikke litt av det samme i X-Dome i dag også.

Det er sprøtt hvor billig man får uåpnede og ubrukte Fjällräven-telt på Finn til tider, så der er det bare å følge med for en god deal hvor du får kjempekvalitet til lav pris.

Endret av sneakyowl
Skrevet
Oksen skrev (1 time siden):

Geometrien

Med dette kom jeg på at Norrøna påstod at de fant den mest effektive geometrien på sine telt.

De er litt mer spiss i toppen enn tisvarende telt med den klassiske buen - litt som norrøna sin logo. Visstnok bedre i vind.

Jeg stoler dog mye mer på praktiske erfaringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.