Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gå Hardangervidda på tvers fra 1-10 august, fra Kinsarvik kai til Åan. https://ut.no/turforslag/112839/hardangervidda-pa-tvers

Er det noe spesielt jeg trenger å huske på ?

Er stien markert hele veien? Har ikke kjøpt kart over området.

Er det virkelig 11 mil som nettsiden sier ? Har opplevd utallige ganger fra ut no at det alltid har vært betydelig lenger å gå.

Trenger jeg ullgenser med meg i denne perioden ?

Holder det med 100 gram spekemat og en pose potetmos til middag (forhåpentligvis fisk i tillegg)

En real turmat til lunsj.

Og 500 kalorier om dagen av noe rosiner/sjokolade/tørket frukt osv. Er det sannsynlig at denne matmengeen holder hvis jeg regner å gå 13km daglig ?

Trenger virkelig hjelp til å få kartlagt alt ferdig.

Annonse
Skrevet

Jeg synes 9 dager og i snitt 12,5 km pr dag høres fornuftig ut. 

Jeg går ut i fra at du går med telt, sovepose etc, og da blir sekken din sannsynligvis tung om du skal ha med all mat. (Jeg vet ikke hvilket utstyr du har)

Matmengde pr. dag høres ok ut i mine ører. Jeg pleier ikke telle kalorier på mine turer. Men jeg hadde nok satset på litt mat fra noen av de store hyttene du går forbi. Mat for 9 dager blir fort noen 6-7 kilo.

10 dager på Hardangervidda i august kan gi deg både sommervarme og 0 grader og sludd, så jeg hadde tatt med ullgenser. I allefall noe varmt som tåler fukt til å ha under skalljakka og hatt ullundertøy og sovepose pakket vanntett, slik at jeg alltid har dette tørt i leir. Jeg pakker også med en lett dunjakke slik. Husk lue og hansker.

Jeg skriver ut kart fra Kartverket og plaster de inn selv. På din tur hadde jeg delt opp ruta i 3 separate kartblad, som jeg ville tatt frem etterhvert som turen kommer inn på neste kartutsnitt. Jeg ville i alle fall aldri kun stilt på merking og ikke tatt med noen kartløsning. Og kompass.

Jeg tror du får en superfin tur. I og med at du har begynt å planlegge nøye allerede så tror jeg du finner gode løsninger på det meste. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.