Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei igjen, jeg ønsker en lettere kajakk enn den jeg har, Hasle Excursion 500 (23 kg). Er på utkikk etter en i glassfiber, må ha senkeror, forholdsvis stabil, ikke for lang (ca 5 m) og god plass til bagasje. Jeg er 164 cm høy og ca 60 kg.

Noen anbefalinger? 🛶

Hilde 

Endret av Globerotta
  • 2 uker senere...
Annonse
Skrevet

Hvor erfaren er du, hva skal du bruke den til, hvorfor vil du ha ror på den, og hvilket budsjett har du? 

23kg er egentlig nokså lett for en kajakk (selv for en glassfiberkajakk, min glassfiberkajakk veier f.eks 25kg). Skal du vesentlig under dette må du gjerne ha karbon-kajakk, men da går prisen fort opp og den blir litt mer skjør. Derimot er vel Hasle excursion kjent for å være en ordentlig "balje" som gir lite padleglede. Jeg har ikke prøvd den selv, men har kun hørt folk snakke negativt om den. 

Ellers vil jeg anbefale en kajakk som har senkekjøl, og heller lære deg å svinge uten ror (f.eks med et teknikkurs). 

Skal du ha noe som er en del lettere i din størrelse, ender du kanskje opp med denne på 19kg. Den er knalldyr, og har ikke ror. 

https://www.padlespesialisten.no/products/ph-cetus-lv-carbonkevlar-lettvekt-utstillingsmodell2

En annen glassfiber-kajakk som jeg ser flere anbefaler er denne, men den veier fort det samme som din:

https://www.padlespesialisten.no/products/norse-idun

Pilegrim expedition er en knallfin kajakk, men veier også 23-24kg

https://www.alfafritid.no/products/ndk-pilgrim-expedition

Skal du ha kajakk som er veldig lett og ha ror og håndterer bølger, bør du også vurdere surfski. Disse har dog enten ingen lagringsplass eller neo begrenset. Her er to stk som har noe plass og veier en del mindre enn din (og er fortsatt forholdsvis stabile)

https://bull-ski-kajakk.no/kajakk/bater/surfski/epic-v5-tourer-performance-surfski?in_stock[0]=1

https://bull-ski-kajakk.no/kajakk/bater/surfski/epic-v8-tourer-performance-surfski?in_stock[0]=1

Du bør uansett helst prøvesitte kajakken på forhånd for å sjekke at den passer (å kjøpe kajakk er nesten som å kjøpe sko, passer den ikke så vil den aldri være bra for deg).

Skrevet
50 minutes ago, tkjoerlaug said:

Ellers vil jeg anbefale en kajakk som har senkekjøl, og heller lære deg å svinge uten ror (f.eks med et teknikkurs). 

Senkekjøl er noe dritt, jeg kjøpte kajakk for mange år siden og det er en av de tingene jeg virkelig angret på at jeg valgte. Og det kommer fre en person som ikke har noen som helst problemer med å svinge med eller uten ror. 

Når du har vanlig ror kan du svinge med pedalene og finne en vinkel som kompenserer for vindretningen slik at du padler rett frem. Det er gull når man padler langt. 

Skrevet

Jeg padler nok havkajakk mer enn de fleste. Egentlig ca. hver dag nå om sommeren.

Jeg har padlet fra Bergen til Sandnessjøen. Stykket fra Bergen til Selje var i en kajakk med ror (Norse Freyja):

IMG_9138.jpeg.ef11dcad2bfa3f32c8e330218b42e35a.jpeg

Resten av strekningen i en kajakk med senkekjøl, en Njord som jeg har laget selv:

IMG_9139.jpeg.f17e9dbfff5e4ce3c649a139df613ad9.jpeg

De som sier at ror er dritt, eller senkekjøl er dritt, prater bare dritt. Det må du ikke høre på, begge deler fungerer like bra, og har litt fordeler og ulemper.

———-

Freyja kunne aldri hatt noe annet enn ror, for det er en retningsstabil kajakk som reagerer svakt på kanting. Den trenger ror for å svinge i vind og varierte forhold. Kan fint padles med roret oppr når man padler mot vinden eller det er vindstille.

Njord reagerer bra på kanting. Den har for så vidt nok retningsstabilitet til at et ror kan fungere, men da må man padle med svakt skråstilt ror i eks. sterk sidevind og sidestrøm, så her er senkekjøl det rette og utvilsomt mest energieffektive. Den er relativt nøytral i vinden, men dras selvsagt litt imot vinden. Med senkekjølen kan jeg finjustere kursen, og den går snorrett uten å kante mot vinden.

Jeg vil ikke anbefale hverken det ene eller det andre (ror vs. senkekjøl), fordi begge deler fungerer helt eksemplarisk i alle forhold når det er montert på den rette kajakken! Du blir en like god padler med begge deler.

————

Når det gjelder stabilitet: ikke bekymre deg for det. Omtrent Alle vanlige havkajakker med bredde over 50 cm er så stabile at du blir vant med kajakken din uansett.

Jeg har 51 cm bred kajakk, og tar både bilder og spiser lunch i urolig sjø. Rundbunnete havracere kan nok være utfordende.

————-

Det jeg kan si er at jeg anbefaler absolutt å velge en kajakk som har passelig volum for deg. Ikke for stort! Med din vekt og høyde, og ønske om en rorkajakk, kan jeg varmt anbefale Norse Freyja. De er relativt lette i vekt, selv for glassfiberkajakker å være (finnes og i carbon). Den er rask, har smalt åreisett og lavt fordekk, glir gjennom krappe bølger uten å miste fart og rett og slett en utrolig god havkajakk for både tur og trening!

Den er dog veldig retningsstabil på godt og vondt. Skal du bare sitte og humpe og bumpe i bølger, og ikke er ute etter å komme så langt avgårde, er nok en kortere og mer manøvrerbar kajakk bedre.

Da kan eks. søsteren, Norse Idun, være et godt valg. Den er kortere, mer lettsvingt, reagerer bra på kanting, og har derfor senkekjøl. Den går mer over bølgene enn gjennom, så det blir mer opp og ned som gjør at du ikke får like god framdrift mot korte krappe bølger, men så dykker den heller ikke like lett i medsjø. Den surfer enormt lett i medsjø, noe som er gøy. Har også noe mer volum og bredere åreisett. Ikke samme glid og effektivtet som den mye lengre og litt slankere Freyja.

Gode kajakker begge to, men jeg liker personlig Freyja best av de to. For jeg liker å komme langt avgårde med minst mulig energiforbruk og effektiv padlestilling.

Det er nok mange andre merker som har lettsvingte kajakker som er minst like gode som Idun. Men det er ikke mange lavvolum-kajakker som er både raske og effektive på lange distanser som slår Freyja, synes jeg! 😀

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.