Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok en ørret på fjellet for noen timer siden og når jeg kommer hjem oppdager jeg en stor kul på siden av fisken.

Etter å ha sløyd fisken er det en stor hvit klump i kjøttet.

Noen som har tanker om hva det kan være? Har ikke vert borti dette før.

IMG_2251.jpeg

• Forvirret 1
Annonse
Skrevet

Etter å ha undersøkt innvollene litt nærere fant jeg masse små hvite ormer så da gikk hele greia rett i søpla. Føler ikke behovet for å ta noen kjangser. Men er usikker på om den hvite flekken i siden av fisken faktisk har noen sammenheng med ormene i innvollene. 

Skrevet
Gabs88 skrev (10 timer siden):

Tok en ørret på fjellet for noen timer siden og når jeg kommer hjem oppdager jeg en stor kul på siden av fisken.

Etter å ha sløyd fisken er det en stor hvit klump i kjøttet.

Noen som har tanker om hva det kan være? Har ikke vert borti dette før.

IMG_2251.jpeg

Jeg har vært borti Kveis, men aldri sett det på denne måten? Kan det være "oppholdsted" for parasitter før det har forlatt fisken? at det er arr i kjøttet av noe slag? 
Interessant bilde! 

Skrevet
1 minute ago, tshansen said:

Jeg har vært borti Kveis, men aldri sett det på denne måten? Kan det være "oppholdsted" for parasitter før det har forlatt fisken? at det er arr i kjøttet av noe slag? 
Interessant bilde! 

Jeg pirket litt i det, det gikk helt i fra ribbebena til fisken og helt ut til huden i tillegg til at det hadde laget en stor kul utenpå fisken.

Var veldig fettaktig.

Litt usikker på om det faktisk har sammenheng med parasittene men det er nærliggende å tro, de fleste fisker i det vannet er helt fri for både parasitter og andre defekter.

Skrevet

Ser ut som et lipom, altså en godartet svulst av fettceller. Helt ufarlig å spise, men ikke noe å trakte etter smaksmessig. Kan bare skjæres bort.

Mark i innvollene er heller ikke farlig så lenge fisken skal gjennomkokes/-stekes, men det er jo nokså uappetittelig.

Jeg ville nok også gitt den fisken en verdig begravelse uten å spise den, men er du sulten nok, så er det ikke farlig å koke suppe på sånt.

Hilsen kokkeutdanning som ikke lenger er i profesjonell bruk 🤣

• Takk 2
Skrevet
12 minutes ago, Bryggekar said:

Ser ut som et lipom, altså en godartet svulst av fettceller. Helt ufarlig å spise, men ikke noe å trakte etter smaksmessig. Kan bare skjæres bort.

Mark i innvollene er heller ikke farlig så lenge fisken skal gjennomkokes/-stekes, men det er jo nokså uappetittelig.

Jeg ville nok også gitt den fisken en verdig begravelse uten å spise den, men er du sulten nok, så er det ikke farlig å koke suppe på sånt.

Hilsen kokkeutdanning som ikke lenger er i profesjonell bruk 🤣

Ja jeg tenkte svulst først når jeg så den.

Men så fant jeg parasittene så da begynte jeg å lure om det var en sammenheng.

Gitt at jeg hadde en annen fisk i samme størrelse så var det ikke verdt å ta risikoen. Blir uansett tatt mange nå fremover 😁

Skrevet
Gabs88 skrev (4 minutter siden):

Men så fant jeg parasittene så da begynte jeg å lure om det var en sammenheng.

😁

Det er foreløpig ingen som vet hvorfor lipomer oppstår, så det kan ha en sammenheng eller ikke 🤣

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.