Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Vi har barn som er født i 2015 og 2018 som liker å gå tur på sommeren. Vi trenger tips til årets reise. Hytte til hytte. Gjerne betjent.

Vi to år siden gikk vi Barnas naturverden ved Trollheimen som gikk over fire dager. Det var en veldig fin tur og var nesten ikke noe klaging på ungene. Veldig imponerte! I fjor gikk vi en runde i Sunndalsfjella som også gikk veldig bra. Eneste klagingen da var at de mente at turen var litt for kort og at det var litt kjedelig å gå på så mange traktorveier. 

Vurderer litt Trekanten i Trollheimen i år, men vi er litt usikre på om de er klare for så lenge etapper over flere dager. Noen med erfaringer på den turen? Hvor lang tid brukte dere pr etappe f.eks?

Noen som har andre turer å anbefale? Vi bor i Trondheim, men kan godt kjøre noen timer til turen.

Annonse
Skrevet

Hva med fjellområdet Sylan. Det er noe myrete der. Ellers vil jeg anbefale appen ut.no Den er utviklet med DNT, og viser hyttene til DNT.

• Liker 1
Skrevet

Jämtlandstriangelen er jo en mulighet☺️ Fine muligheter til å bo både i hytte (og telt). Stier litt på kryss å tvers så man kan korte ned turen ved behov. Ta utgangspunkt i Storulvån. Og kjøp vafler på Hanriis kafé i Handöl etter endt tur😉

• Liker 1
Skrevet

Hva med Bjørneggen-Storerikvollen-Ramsjøhytta-Schulzhytta-Bjørneggen? Bilveg frem til Bjørneggen og to av hyttene er betjente.  Og så kan man svippe innom Fongen (høyeste toppen i både Meråker og Selbu) på tur fra Ramsjøhytta til Schulzhytta hvis man har et par timer med ekstra futt i beina (og ser at man rekker middagen...).

• Liker 1
Skrevet

Erfaringene jeg har gjort meg med mine barn er at det er bedre å være litt defensiv enn alt for ambisiøs. Både foreldre og barn får det bedre om man går kortere etapper og har overskudd, enn om man pusher for langt. Jeg har også hatt med meg mine barn på alt for lange dagsetapper og det har gått fint, men jeg ville aldri planlagt med det flere dager i strekk. 

Jeg ville ikke planlagt for hverken etappene i Trekanten eller de lengste etappene mellom hyttene i Sylan med en 2018 modell. Risikoen for dårlig stemning og tunge dager er for stor. Da tror jeg det er bedre å finne de litt kortere etappene mellom de ulike hyttene i midt-Norge og heller lagt inn tid til bading og annet gøy ved ankomst hytten.

Ikke alt for langt å kjøre til Rondaene heller, noen av turene der er nok mindre krevende enn Trekanten og turene i Sylan. 

• Liker 2
Skrevet
JHH skrev (11 minutter siden):

Vi tror vi ender opp med trekanten i Tafjordsfjella

Hvis dere kommer kjørende fra Trondheim så kan dere jo vurdere å starte den turen fra øst, kjøre inn Brøstdalen og gå til Pyttbua første dagen. Blir en del kortere kjørestrekning, spesielt hvis dere skal dra før Trollstigen åpner (det er vel estimert til mot slutten av juli i år?)

Og hvis dere har litt ekstra tid så anbefaler jeg sommers tid å kjøre via Aursjøvegen (Eikesdalen-Sunndalsøra) enten på tur eller retur og evt legge inn en overnatting på Aursjøhytta som er en betjent DNThytte med bilveg helt frem. Flott turterreng der og artigere vei å kjøre enn Trollstigen synes jeg

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.