Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Jeg har brukt mitt 2-manns i Finnmark hovedsaklig til jakt og fiske siden 2016. Aldri hatt noen problemer verken med vær eller vind. Det skal sies at jeg planlegger ikke turer i storm eller telter på de mest værutsatte plassene, men duverden å mye det faktisk kan regne den dagen rypejakta starter ;-) 

Jeg er ekstremt overdreven ifht å tørke telt og lavvoer etter tur. De henger ute en dag eller så i finvær og så henger de over en stol inne et døgn før de pakkes ned. 

Sist hjelp en kompis meg å ta slenge det sammen ifm nedpakking og kommenterte: "Har ikke du hatt dette i 10 år eller noe? Det ser jo nytt ut..."

EmilFiske-000935.thumb.jpg.d147b6256d8837f70098af9874152475.jpg
EmilFiske-192924.thumb.jpg.80f05d2fb215ec1d4a6ed3e1a14f75f8.jpg

Jeg har selvsagt klart klassikeren å ikke legge en pakkpose i fotenden når man telter i nedoverbakke et par ganger med påfølgende gjennomtrekk av vann til soveposen, men det har jeg stort sett gjort med alle teltene mine foruten Helsport Svea som har fortelt i begge ender. Så om man bare ikke har gullfiskhukommelse på det der i gleden over å ha kommet seg på tur så går det helt fint...

Orker ikke sende samme svaret til spørsmålet ditt på Facebook, så du får guide folk som lurer på det samme der hit ;-)

• Liker 1
Skrevet

Disse tåler bra med vind om man bardunerer de riktig (gjelder de fleste telt), har campet mye i ett slikt på Sunnmøre , også på vinter. Fikk riktignok en god bøy i den ene teltstanga etter en natt med 70cm snø, så anbefaler å passe på ved snøfall. Det er ikke beregnet for vinterbruk men det går fint. Teltet er også overraskende romslig i forhold til vekten.

obs, Stangkanalene er en svakhet på disse, man må være litt forsiktig når man trer i stengene, hvis ikke trer man de tverrs igjennom kanalen..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Slenger på et par ekstra bilder fra mitt telt sin første tur i 2016 siden jeg for en gangs skyld siden satt midt i bildearkivet. Det er liten tvil om at det er refleks i bardunene. 

EmilFiske-24.thumb.jpg.bdaccfc82618711f016e0efd5843c724.jpg

EmilFiske-0555.thumb.jpg.49c3a7a77b9415843af2095ba6a078f7.jpg

Må også legge til at jeg synes 2 Campen er ekstremt romslig for 1 pers. God plass i forteltet og god plass til å være skikkelig rotekopp når man er alene:
EmilFiske-073125.thumb.jpg.a9dcb3cf9dfc47208e92d24ea347120d.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Skrevet
bjaalean skrev (1 time siden):

Disse tåler bra med vind om man bardunerer de riktig (gjelder de fleste telt), har campet mye i ett slikt på Sunnmøre , også på vinter. Fikk riktignok en god bøy i den ene teltstanga etter en natt med 70cm snø, så anbefaler å passe på ved snøfall. Det er ikke beregnet for vinterbruk men det går fint. Teltet er også overraskende romslig i forhold til vekten.

obs, Stangkanalene er en svakhet på disse, man må være litt forsiktig når man trer i stengene, hvis ikke trer man de tverrs igjennom kanalen..

Har ikke tenkt å benytte dette på vinterstid. Til det har jeg X-trem utgaven.

Skrevet
NordicLandscapePhotography skrev (16 timer siden):

Takk for svar, gutter! Da skal jeg shoppe litt!

Litt over middels off-topic: Hvilket kamerafeste bruker du på skulderstroppen? Det er mulig jeg må nytenke min løsning med snutebag mellom skulderstroppene til sommeren når eldstejenta har insistert på å gå Sørøya på langs...

Skrevet
Espen Ørud skrev (1 time siden):

Litt over middels off-topic: Hvilket kamerafeste bruker du på skulderstroppen? Det er mulig jeg må nytenke min løsning med snutebag mellom skulderstroppene til sommeren når eldstejenta har insistert på å gå Sørøya på langs...

https://www.peakdesign.com/eu/products/capture?Color=Black

• Takk 1
Skrevet
Espen Ørud skrev (17 timer siden):

For å gå enda mer Off Topic, når planlegger du Sørøya på langs og hvor gammel er jenta? Vi planlegger en skikkelig expedisjon med en litt forkortet sørøya på langs med start 2. uka i Juli. 6barn, 2 voksene, 2 hunder. 

Tilbake til teltet. Vi har to stk fjellheimen 4 camp og er generelt fornøyd. Det gir oss ok teltplass for 8 for rett over 5 kg. Noen punkter er det å utsette: 

• Duken en litt skjør. ikke bruk stein på duken når pluggfeste er dårlig. 
  • Vi har fått hull i døra etter en vilter hund, fikset hos helsport.  
  • Pluggfester er uten justering og veldig korte løkker. Gjør det litt vanskelig å finne pluggfeste ved dårlig underlag. 
  • hvis teltet ikke blir satt opp helt optimalt kan det være utfordring med kontakt mellom inner og yttertelt i fotenden. 
Skrevet (endret)
Etsvends skrev (50 minutter siden):

For å gå enda mer Off Topic, når planlegger du Sørøya på langs og hvor gammel er jenta? Vi planlegger en skikkelig expedisjon med en litt forkortet sørøya på langs med start 2. uka i Juli. 6barn, 2 voksene, 2 hunder. 

Hum har nådd anstendige 20 nå. Vi går i uke 27. Antar oppstart tirsdag for om jeg husker rett er det ikke båt Hammerfest-Hasvik på mandager. Sjekker detaljene senere...

Har gått halve tidligere med ungene da de var noe yngre. Og har vært flere ganger rundtomkringturer på Sørøya ellers...

Rapport fra halve Sørøya-turen finnes i turrapporter her på forumet...

https://www.fjellforum.no/topic/55266-nordre-sørøya-på-langs-med-junioravdelingen/

Endret av Espen Ørud
Skrevet

Har to stykker, Fjellheimen 2 Camp Superlight og Fjellheimen 2 Superlight. Det siste er favoritt-teltet mitt og  det jeg har brukt mest. Det har vært med på en en NPL tur og flere andre langdistanseetapper. Har ikke hatt noe tull med disse teltene men klarte å knekke ei teltstang en gang (min egen feil). Lette å sette om når man er alene. I sterk sidevind er det nok ikke så bra som kuppeltelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.