Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Skeptisk til fuktighet og dun. Om det eventuelt er andre alternativer der ute som tåler dette bedre? Har jeg kjøpt katta i sekken her? 

Litt sent å spørre når en allerede har bestilt 😀 Så blant annet på Rab Neutrino 600 og ME Helium 600, som begge koster ca 1700kr mer. Spørsmålet blir da om disse er vesentlige bedre poser enn Marmoten? 

Skrevet

Kona hatt denne i over 10 år. Den er et godt alternativ ut ifra pris, vekt, isolasjonsevne og kvalitet. Jeg tror du blir svært fornøyd.

Fjær og dun er naturmaterialer som har lav vekt, er mer kopierbart og har høyere varme til vektratio enn kunstfiber. Men samtidig er dunposer litt dyrere, har redusert isolasjonsevne ved fukt og krever litt nøyere vaskerutiner.

• Liker 2
Skrevet
Magne S skrev (1 minutt siden):

Kona hatt denne i over 10 år. Den er et godt alternativ ut ifra pris, vekt, isolasjonsevne og kvalitet. Jeg tror du blir svært fornøyd.

Fjær og dun er naturmaterialer som har lav vekt, er mer kopierbart og har høyere varme til vektratio enn kunstfiber. Men samtidig er dunposer litt dyrere, har redusert isolasjonsevne ved fukt og krever litt nøyere vaskerutiner.

Takker så meget for den 👍 Da kan jeg slå meg til ro. Ja, prisen der var jo ikke så ille og tenkte da jeg kunne gi det ett forsøk. Når jeg sov ute sist ble det litt kjølig, men hadde da en litt for tynn fiberpose som jeg vil tro er ment for de n varmeste tiden på sommeren. Men trenger noe som ikke tar opp så mye plass/vekt samtidig som det gir greit med varme, jeg er rett og slett en frysepinne. Volum og vekt har blitt litt mer nøye nå enn det var tidligere.

Skrevet

Kan legge til at levetiden på en dun pose er svært lang, noe som har betydning for prisen.

Dun har den egenskapen at ved vask blir det nesten like bra og fluffy som nytt. Og om posen har lagt komprimert over lang tid, vil den også bli nesten som ny etter en vask.

Syntet vil bli slitt med tiden, og blir ikke i nærheten av like god som ny etter vask. Langvarig komprimering kan heller ikke fikses med en vask, slik som for dun.

I fjellsportpodden er en episode hvor man forklarer litt om dette.

———

Dette er grunnen til at jeg digger min Warmpeace 600 dunpose. Den er varm nok ned til ca. frysepunktet, og veldig enkel å vaske og tørke hjemme. Etter MYE bruk og mange vask er all merking og lapper helt uleselig, men posen er like fresh som en i butikken.

Når det gjelder fukt har jeg ikke opplevd dette som en utfordring i plussgrader. Selv ikke på to ukers kajakktur i mye regn og drittvær.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (6 minutter siden):

Kan legge til at levetiden på en dun pose er svært lang, noe som har betydning for prisen.

Dun har den egenskapen at ved vask blir det nesten like bra og fluffy som nytt. Og om posen har lagt komprimert over lang tid, vil den også bli nesten som ny etter en vask.

Syntet vil bli slitt med tiden, og blir ikke i nærheten av like god som ny etter vask. Langvarig komprimering kan heller ikke fikses med en vask, slik som for dun.

I fjellsportpodden er en episode hvor man forklarer litt om dette.

———

Dette er grunnen til at jeg digger min Warmpeace 600 dunpose. Den er varm nok ned til ca. frysepunktet, og veldig enkel å vaske og tørke hjemme. Etter MYE bruk og mange vask er all merking og lapper helt uleselig, men posen er like fresh som en i butikken.

Når det gjelder fukt har jeg ikke opplevd dette som en utfordring i plussgrader. Selv ikke på to ukers kajakktur i mye regn og drittvær.

Hvordan vasker og tørker du posen hjemme? Jeg har et par 3-sessong poser i familien som sikkert kunne hatt godt av en vask. Er vanlig vaskemaskin og trommel store nok? 

Skrevet (endret)
Etsvends skrev (3 timer siden):

Hvordan vasker og tørker du posen hjemme? Jeg har et par 3-sessong poser i familien som sikkert kunne hatt godt av en vask. Er vanlig vaskemaskin og trommel store nok? 

Vaskemaskinen er nok stor nok. Dun blir jo ganske flatt når det blir vått. Tørketrommelen kan bli et problem. Du kan jo legge den uvaskede posen i trommelen, legge i noen tennisballer, skru på lufteprogram og se om ballene klarer å tromle rundt.

Uten at jeg har testet det selv så vil jeg tro at det bør være mulig å i det minste tørke posen nesten helt tørr i en vanlig tørketrommel med tennisballer så kan man tørke resten på tørkestativ og riste den litt av og til og kna på evt. klumper.

Jeg sendte vinterposen min til vask hos et lokalt vaskeri. Den kom tilbake ren, men stinket av parfymert vaskemiddel.

Endret av DrKneipp
Skrevet
Etsvends skrev (5 timer siden):

Vasker i vaskemaskinen med dunsåpe.

Deretter kjører jeg en runde med dunimpregnering i maskinen (valgfritt).

Så kjører jeg flere runder med sentrifugering. Høyere og høyere hastighet.

Hvis den ikke er tørr nok til tørketrommelen, henger jeg den til tørk til den er tørr nok til å gå i tørketrommelen, sammen med noen tennisballer.

Den blir som ny! :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.