Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
sneakyowl skrev (9 timer siden):

Kult prosjekt med konkrete erfaringer! Ut i fra bildet ville jeg kanskje utfordret å ikke sett på større pulk men heller vurdere hva man har med i pulken. Den så svæær ut!

Når legges neste etappe?

Pulken ser mer overlastet ut enn den er. Den store bagen på toppen inneholder kun bivy bag med sovepose og liggeunderlag. Pulken var «nypakket» så da var den bagen full av luft. Tipper det ikke er mer enn 3-4kg i den bagen så tyngdepunktet var ganske lavt med mat og bensin i bunn.
Jeg kommer nok uansett ikke til å kjøpe større pulk.

Neste etappe blir en ukes sykkeltur som jeg nok ikke får gjennomført før månedsskiftet august-september.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Tältet verkar vara lika modell som HB unna men kanske tunnare material finns en del som anv dessa små tält på vintern men skulle ej ha mitt mer en på en kort tur i skyddad terräng med små björkar tex att fästa en mindre tarp i över ingången för ev matlagning under.

Jag haft mitt på sommaren och lagat all mat i absiden eller vad man ska kalla utrymmet mellan ytter och innertältet.

Har lika pulka som din för kortare tur med ca 35 kg startvikt med tält på ca 4 kg inkl footprint HS himalaya 2p fortfarande ganska litet tält för matlagning och man får ha en del packning på pulkan och även den ute.

En stor nackdel med pulkan är ju obefintlig reparationsmöjlighet jfr med glasfiber,samt inga större styrskenor .

Finns de som gjort många modifieringar på dessa men passar bäst för transport från bil till hus vid mkt snö eller inte plogat,samt för test om man vill tälta med pulka på vintern.

Jag skulle inte anv bensin i köket speciellt inte inne i absiden utan då fotogen eller vintergas med behållare man värmt innanför kläderna en stund före användning och med speciell brännare med en ventil som ger mer gas vid lägre temperatur typ som MSR pocket rocket dl eller brännare med förvärmings slinga och som tål vättskemating dvs med vänd kanister/tub.

Skrevet
Håkan S skrev (11 timer siden):

Tältet verkar vara lika modell som HB unna men kanske tunnare material finns en del som anv dessa små tält på vintern men skulle ej ha mitt mer en på en kort tur i skyddad terräng med små björkar tex att fästa en mindre tarp i över ingången för ev matlagning under.

Jag haft mitt på sommaren och lagat all mat i absiden eller vad man ska kalla utrymmet mellan ytter och innertältet.

Har lika pulka som din för kortare tur med ca 35 kg startvikt med tält på ca 4 kg inkl footprint HS himalaya 2p fortfarande ganska litet tält för matlagning och man får ha en del packning på pulkan och även den ute.

En stor nackdel med pulkan är ju obefintlig reparationsmöjlighet jfr med glasfiber,samt inga större styrskenor .

Finns de som gjort många modifieringar på dessa men passar bäst för transport från bil till hus vid mkt snö eller inte plogat,samt för test om man vill tälta med pulka på vintern.

Jag skulle inte anv bensin i köket speciellt inte inne i absiden utan då fotogen eller vintergas med behållare man värmt innanför kläderna en stund före användning och med speciell brännare med en ventil som ger mer gas vid lägre temperatur typ som MSR pocket rocket dl eller brännare med förvärmings slinga och som tål vättskemating dvs med vänd kanister/tub.

Ja, teltet er vel ganske likt Unna. Det er en egen tråd om det her på forumet.
Startvekten min var nok ca 35kg. Jeg synes ikke det er så viktig at det ikke er mulig å reparere pulken ettersom den er såpass billig. For å få en bedre pulk så må jeg opp 10-15x i pris og det er jeg ikke villig til å betale for noe som blir så lite brukt.

Jeg tror jeg kommer til å holde meg til bensinbrenner på vinteren siden jeg har veldig lite erfaring med gassbrenner i minusgrader. Det er mer enn nok ukjente faktorer på en slik tur til at jeg ønsker å introdusere en til på et slikt kritisk punkt.

Skrevet
Håkan S skrev (8 minutter siden):

Det är ju mkt större brandrisk med bensin därav rådet med bra ren fotogen speciellt inne i ett tält

Jeg var ikke klar over at parafin er fotogen på svensk. :) Jeg ville nok ikke brukt bensin eller fotogen i det teltet jeg tok med nå. Til turer hvor fyring inne i teltet er nødvendig så har jeg Hilleberg Keron 3GT. Der er det uproblematisk å fyre i forteltet, så lenge man tar et minimum av forholdsregler.

Det er både fordeler og ulemper med bensin og parafin som har blitt diskutert i andre forumtråder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.