+Gabs88 Skrevet 4. april Skrevet 4. april 1 hour ago, Anders Eriksen said: Den er god. Jeg fisket med liten swivel mellom multi og mono tidligere, men siste åra har jeg bare brukt en albrightknute. Litt usikker på hva jeg foretrekker. Hvilken størrelse på swivel går du for? https://www.temu.com/no-en/-50-100pcs----fishing--swivel-ring-fishing-supplies-and-accessories-g-601100088515671.html?_oak_mp_inf=ENe4gKqo1ogBGiBlZjE2NThlNzg0MmQ0M2ZiYTA5OWZmYmZkMzVlMzQwZiDCk9D93zI%3D&top_gallery_url=https%3A%2F%2Fimg.kwcdn.com%2Fproduct%2Ffancy%2Feec4ea95-b03a-44b0-8568-652cffc9c626.jpg&sku_id=17594665729779&spec_gallery_id=601100088515671&refer_page_sn=10009&refer_source=0&freesia_scene=2&_oak_freesia_scene=2&_oak_rec_ext_1=MzYwMA&_oak_gallery_order=124372777%2C182570195%2C1909073692%2C641358877%2C2081281517&search_key=swivel triple 100pcs&refer_page_el_sn=200049&refer_page_name=search_result&refer_page_id=10009_1743751714102_zzbvqlqbvg&_x_sessn_id=x09xl1l2lo Kjempefornøyd med de her, helt samme som selges av Owner som "Triple Crane" bare at her koster det 36 kroner for 100 stk, mens i Norge betaler du 89 kroner for 9 stk.. Og ja, de er identiske. En av få ting jeg har funnet ut at det er like greit å kjøpe på Temu. Minste størrelsen holder i massevis. Siter
+ingen87 Skrevet 4. april Skrevet 4. april Jeg har alltid bare brukt Albright-knute mellom multifilament og monofortommen. Funker fint for meg! Siter
+Gabs88 Skrevet 4. april Skrevet 4. april 33 minutes ago, ingen87 said: Jeg har alltid bare brukt Albright-knute mellom multifilament og monofortommen. Funker fint for meg! Det er jo alltid den diskusjonen om en swivel+snap rett før sluken skremmer fisken eller ikke, jeg tror i grunn ikke at den gjør det. Men jeg prøvde nå allikevel swivel i mellom og har stort sett fortsatt med det, ettersom det er hakket raskere enn å bruke en albright eller FG knute. Siter
aico Skrevet 4. april Skrevet 4. april Interessant. Jeg er en enkel, lavterskel-fisker, som alltid har brukt uni til alt Men ser ut som Albright kanskje kan være lettere å knyte med tjukke fortommer. Synes uni er litt keitete til f.eks. kystmeite der fortommen blir ganske grov ifht. multisnøret. Skal prøve Albright neste gang. FG... får meg til å tenke på en gammel nabo jeg hadde en gang i tiden. Han kjøpte sin første PC når han var 89 år. Jeg var innom jevnt og trutt de første ukene og hjalp han i gang til han var sånn høvelig selvgående. Så var det ett opphold på noen uker før jeg stakk innom for å se hvordan han klarte seg. Jo da, han mente selv det gikk ganske bra, men han så fram til at han ble litt eldre og fikk bedre tid til å holde på med PC'en Det oppsummerer nok mine tanker om FG-knute ganske bra.. en gang i framtiden, når jeg får skikkelig god tid Siter
+Gabs88 Skrevet 4. april Skrevet 4. april 39 minutes ago, aico said: Det oppsummerer nok mine tanker om FG-knute ganske bra.. en gang i framtiden, når jeg får skikkelig god tid Eventuelt så kan du gjøre som jeg gjør, jukse. https://www.plat.co.jp/shop/catalog/product_info/language/en/products_id/19086/cPath/4099_1350/fishing-equipment/dai-ichi-seiko-knot-assist-2-0-black.html FG-knuten er faktisk såpass mye sterkere enn alle andre knuter at det kanskje er verdt det. Siter
aico Skrevet 4. april Skrevet 4. april Gabs88 skrev (2 minutter siden): FG-knuten er faktisk såpass mye sterkere enn alle andre knuter at det kanskje er verdt det. Takker for tips! Når det gjelder bruddstyrke er jeg litt ambivalent. Jeg hater jo når snøret ryker, og det skjer jo gjerne i skjøten, men samtidig har jo Jakt og fiske ett poeng i at det er greit å vite hvor snøret ryker hvis det først kommer til å ryke. Sitat I vår test hadde vi 100 % bruddstyrke, noe som er litt unikt og slettes ikke sikkert at alle snørekombinasjoner og knutebindere klarer å oppnå. Miljømessig er det heller ikke gunstig med tanke på at lina kan slite hvor som helst. Siter
+Gabs88 Skrevet 4. april Skrevet 4. april 45 minutes ago, aico said: Når det gjelder bruddstyrke er jeg litt ambivalent. Jeg hater jo når snøret ryker, og det skjer jo gjerne i skjøten, men samtidig har jo Jakt og fiske ett poeng i at det er greit å vite hvor snøret ryker hvis det først kommer til å ryke. Jeg vil nå si at det vet du uansett, hvis du feks har 10 kilo braid, 9 kilo fortom, skjøtet i sammen med en perfekt FG-knute. Så vil det enten ryke i knuten inn til sluken eller så vil de ryke et sted på fortommen. Mens hvis det ryker i selve knuten mellom fortom og braid, så bør man kanskje velge enn bedre knute. Men akkurat den delen av dette er jeg veldig nøye på, sett jeg meg fast så mister jeg nesten aldri swivelen, knuten ryker ved snap. 1 Siter
BRASOM Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Har brukt Berkley x9 i mange år, og det er en kjempe god sene og min favoritt. MEN gå ned en dim i forhold til hva du vil bruke i Fireline. Til «marka fiske» bruker jeg 0,06mm (PE 0,6) og 0,08mm (PE 0,8) er et sikkert valg (fortom på 0,25mm er det som ryker ved bunn napp). Siter
Anders Eriksen Skrevet torsdag kl 08:21 Forfatter Skrevet torsdag kl 08:21 Gabs88 skrev (På 16.3.2025 den 16.07): Nei det er jo det med å få fyllt snellene jeg har lurt på selv, jeg brukte jo alltid linekalkulator for å beregne nøyaktig hvor mange meter snøre jeg trengte av backing og multi for å få fyllt snellen perfekt og så gikk det i skeis gang på gang. Jeg tenkte gjerne at snøret kanskje ikke var stramt nok eller liknende. Men det funket ikke så mye bedre når jeg fikk ordnet det heller. Men når du plutselig finner ut at det er dobbelt så tykt som oppgitt så gir jo absolutt alt veldig mye mer mening. Har hatt første tur med med Varivas 8 i 0,13 tykkelse. Min subjektive opplevelse er at jeg har slitt oftere nå enn tidligere. Har fisket med fortom. Først med albrightknute, og så med swivel mellom. Oppleve Varivas gir veldig god kastengde, men at den dessverre ryker lettere enn andre multisnører jeg har fisket med. Vurderer om jeg skal gå opp til tykkelse 0,17, eller om jeg skal fortsette ut sesongen med 0,13 for å gjøre mer erfaringer. Noen andre som har lignende erfaring? Siter
+Bjarne H.S. Skrevet torsdag kl 09:42 Skrevet torsdag kl 09:42 (endret) 1 hour ago, Anders Eriksen said: Har hatt første tur med med Varivas 8 i 0,13 tykkelse. Min subjektive opplevelse er at jeg har slitt oftere nå enn tidligere. Har fisket med fortom. Først med albrightknute, og så med swivel mellom. Oppleve Varivas gir veldig god kastengde, men at den dessverre ryker lettere enn andre multisnører jeg har fisket med. Vurderer om jeg skal gå opp til tykkelse 0,17, eller om jeg skal fortsette ut sesongen med 0,13 for å gjøre mer erfaringer. Noen andre som har lignende erfaring? Kan ikke hjelpe deg med det snøret, Anders, men jeg lurer på om jeg nevnte et Shimanosnøre for deg en gang. Jeg har hatt dette snøret på snellene mine i flere år nå uten å skifte. Er til nå det beste jeg har brukt. https://salarsport.no/produkt/sportsfiske-diverse/snorer-liner/shimano-kairiki-8-150-meter Jeg bruker 0.16. Endret torsdag kl 09:43 av Bjarne H.S. 1 Siter
+Gabs88 Skrevet torsdag kl 10:35 Skrevet torsdag kl 10:35 2 hours ago, Anders Eriksen said: Har hatt første tur med med Varivas 8 i 0,13 tykkelse. Min subjektive opplevelse er at jeg har slitt oftere nå enn tidligere. Har fisket med fortom. Først med albrightknute, og så med swivel mellom. Oppleve Varivas gir veldig god kastengde, men at den dessverre ryker lettere enn andre multisnører jeg har fisket med. Vurderer om jeg skal gå opp til tykkelse 0,17, eller om jeg skal fortsette ut sesongen med 0,13 for å gjøre mer erfaringer. Noen andre som har lignende erfaring? Nå er det slik at Varivas 8 i 0.13 tykkelse faktisk måler 0.15 og med det er et av de absolutt tynneste snørene du finner på markedet. Når du har kjøpt andre snører som oppgir 0.10 eller 0.12 mm tykkelse tidligere så vil den reelle tykkelsen ofte være oppe i 0.25 mm. Med andre ord er det sannsynligvis det tynneste snøret du noensinne har prøvd, og det er årsaken til at du oppnår god kastelengde. Selv trives jeg veldig godt med dette snøret. 1 Siter
BRASOM Skrevet torsdag kl 12:15 Skrevet torsdag kl 12:15 (endret) Varivas 8 på 0,13 mm har en PE 0,6 og passer til UL fiske. Berkley X9 PE 0,6 har oppgitt tykkkelse på 0,06mm så som du forstår tykkelse i mm kan en ikke stole på. Jeg opplever X9 fra Berkley som sterk (ryker kun når jeg må dra meg løs). En ny sene fra Berkley som absolutt bør prøves Er Forward, men her er 0,08mm (PE 0,5) og. 0,10mm til «markafiske» og 0,15mm (PE1,0) og 0,17 mm til Sjøørret osv. Endret torsdag kl 12:16 av BRASOM Siter
+Gabs88 Skrevet torsdag kl 13:00 Skrevet torsdag kl 13:00 (endret) 53 minutes ago, BRASOM said: Varivas 8 på 0,13 mm har en PE 0,6 og passer til UL fiske. Berkley X9 PE 0,6 har oppgitt tykkkelse på 0,06mm så som du forstår tykkelse i mm kan en ikke stole på. Jeg opplever X9 fra Berkley som sterk (ryker kun når jeg må dra meg løs). En ny sene fra Berkley som absolutt bør prøves Er Forward, men her er 0,08mm (PE 0,5) og. 0,10mm til «markafiske» og 0,15mm (PE1,0) og 0,17 mm til Sjøørret osv. Når det kommer til Varivas 8 i PE 0.6 så var jeg på en fisketur i et vann meg godt bett og variert størrelse her om dagen, jeg tok først ca 20 fisk mellom 100 og 400 gram, så hadde jeg en 15 minutters fight med en ørret på +-3 kilo som jeg desverre mistet, men kunne se godt flere ganger. På første kastet etter den på ca 3 kilo fikk jeg en som jeg tok, og målte til 900 gram. Og så tok jeg ca 20 fisk til etter det hvorav flere var rundt halvkiloen. Alt på Varivas PE 0.6 med 14.5 lbs varivas fortom og jeg knytte ikke knuten på nytt underveis. For min del så er den en ytelse som er mer enn god nok til alt av ørretfiske i skogs og fjellvann. Så for min del er Varivas 8 i PE 0.6 blitt min favoritt allround line til ørretfiske. Selv ser jeg absolutt ingen god grunn til å bruke noe tykkere enn PE 0.6 når det helt fint klarer dusinvis av fisk uten at jeg må knyte på nytt eller at linen ryker.. Så det er linen jeg bruker, og vil fortsette å bruke på alt mellom 2 og 30 grams sluker. Til sluk mellom 30 og 50g bruker jeg en snelle med Varivas 8 PE 1.0 i stedet. Når det kommer til diskusjonen ang. oppgitt dimensjon på Berkley, så har det seg slik at jeg har Berkley X9 i oppgitt 0.06mm liggende hjemme, samt et lite mikroskop. Dette er et up-close bilde av 0.06mm linen til Berkley. Så har jeg også noe Varivas PE 0.6 Super Trout Advance. Bildene er tatt på identisk underlag og med identisk forstørrelse. Desverre er det underlaget som blir i fokus på begge bildene. Jeg fikk også tatt noen skarpere bilder av linen, men da kan jeg ikke garantere at størrelsen på linen blir sammenlignbar. Varivas 8 i PE 0.6 har en målt dimensjon fra Line Laboratory på 0.15mm, og det er tydelig at Berkley sin 0.06mm line er mye tykkere enn Varivas sin 0.13mm line. Så når Berkley holder på slik og lyver om dimensjonene sine så merker jeg at jeg ikke lenger stoler på merket, så jeg holder meg nå til Varivas. Da vet jeg i alle fall at det som står på boksen stemmer godt overens med det jeg får, noe som er viktig for min del. Og ja, som du sier, du opplever X9 fra Berkley som sterk, og det er jo ikke rart når linen er langt over 2 ganger så tykk som det den faktisk er oppgitt. Endret torsdag kl 13:11 av Gabs88 Siter
BRASOM Skrevet torsdag kl 14:06 Skrevet torsdag kl 14:06 Gabs88 skrev (1 time siden): Når det kommer til Varivas 8 i PE 0.6 så var jeg på en fisketur i et vann meg godt bett og variert størrelse her om dagen, jeg tok først ca 20 fisk mellom 100 og 400 gram, så hadde jeg en 15 minutters fight med en ørret på +-3 kilo som jeg desverre mistet, men kunne se godt flere ganger. På første kastet etter den på ca 3 kilo fikk jeg en som jeg tok, og målte til 900 gram. Og så tok jeg ca 20 fisk til etter det hvorav flere var rundt halvkiloen. Alt på Varivas PE 0.6 med 14.5 lbs varivas fortom og jeg knytte ikke knuten på nytt underveis. For min del så er den en ytelse som er mer enn god nok til alt av ørretfiske i skogs og fjellvann. Så for min del er Varivas 8 i PE 0.6 blitt min favoritt allround line til ørretfiske. Selv ser jeg absolutt ingen god grunn til å bruke noe tykkere enn PE 0.6 når det helt fint klarer dusinvis av fisk uten at jeg må knyte på nytt eller at linen ryker.. Så det er linen jeg bruker, og vil fortsette å bruke på alt mellom 2 og 30 grams sluker. Til sluk mellom 30 og 50g bruker jeg en snelle med Varivas 8 PE 1.0 i stedet. Når det kommer til diskusjonen ang. oppgitt dimensjon på Berkley, så har det seg slik at jeg har Berkley X9 i oppgitt 0.06mm liggende hjemme, samt et lite mikroskop. Dette er et up-close bilde av 0.06mm linen til Berkley. Så har jeg også noe Varivas PE 0.6 Super Trout Advance. Bildene er tatt på identisk underlag og med identisk forstørrelse. Desverre er det underlaget som blir i fokus på begge bildene. Jeg fikk også tatt noen skarpere bilder av linen, men da kan jeg ikke garantere at størrelsen på linen blir sammenlignbar. Varivas 8 i PE 0.6 har en målt dimensjon fra Line Laboratory på 0.15mm, og det er tydelig at Berkley sin 0.06mm line er mye tykkere enn Varivas sin 0.13mm line. Så når Berkley holder på slik og lyver om dimensjonene sine så merker jeg at jeg ikke lenger stoler på merket, så jeg holder meg nå til Varivas. Da vet jeg i alle fall at det som står på boksen stemmer godt overens med det jeg får, noe som er viktig for min del. Og ja, som du sier, du opplever X9 fra Berkley som sterk, og det er jo ikke rart når linen er langt over 2 ganger så tykk som det den faktisk er oppgitt. Siter
BRASOM Skrevet torsdag kl 14:16 Skrevet torsdag kl 14:16 Det er riktig som du sier at en ikke kan stole på oppgitt diameter, men begrunnelsen for det er at linene ikke er runde. Men jeg synes at oppgitt PE stemmer, dette utifra å sammenligne med mono sene på spolen og hvor mye de fyller. Når det er sagt så synes jeg at X9 er en fantastisk sene og med veldig god knutestyrkr, og mht til tykkelse på sena så har jeg fått opp ørret på over fem kg på berkley Nanofil sene på 0,13mm (som er 0,13mm sammenlignet mot mono sene) med bruddstyrke på ca 3kg. Den nye Berkley Forward er lik Nanofil i følelse og kaster enda lenger. Har ikke fått brukt den så mye, men til nå virker bruddstyrken bedre en det Nanofil var i de tynne dimensjonene. Når det gjelder tykkere en 0,16mm så er Nanofil veldig bra. 0,18mm jeg bruker etter SØ har jeg aldri røket i løpet av 10år (fortommen på 0,28-0,30mm er det som har røket Siter
+Gabs88 Skrevet torsdag kl 14:32 Skrevet torsdag kl 14:32 13 minutes ago, BRASOM said: Det er riktig som du sier at en ikke kan stole på oppgitt diameter, men begrunnelsen for det er at linene ikke er runde Nei, begrunnelsen for det er at produsentene lyver. Det er mye billigere å produsere en tykk line i billig materiale enn en tilsvarende sterk tynn line i et dyrere materiale. Og begge de linene her var veldig runde. Det finnes ingen form som kan forklare differansen når en line oppgitt til 0.06mm har en faktisk diameter rundt 0.20. Siter
BRASOM Skrevet torsdag kl 15:52 Skrevet torsdag kl 15:52 Det er noe som heter «loft» det vil si opplåst med luft. Dette påvirker også målt tykkelse. Sjekk PE det er per nå den beste referanse for tykkelse. Men neste «trøblet» er bruddstyrken. Eksemplet med Nanofil som oppga bruddstyrke MED KNUTE på ca 3kg, men får opp fisk på over 5kg. Konklusjon en må erfare selv hvor langt ned en ønsker å gå mht bruddstyrke og velge den linen som tilfredsstiller dine ønsker med følelse, unngå vindknuter (x9, Nanofil og Forward er frie for vindknuter), støyfrie i ringene (x9, Nanofil og Forward er det) og kaste lengde (nanofil og forward er ekstreme). Siter
+Gabs88 Skrevet torsdag kl 16:14 Skrevet torsdag kl 16:14 8 minutes ago, BRASOM said: Det er noe som heter «loft» det vil si opplåst med luft. Dette påvirker også målt tykkelse. Sjekk PE det er per nå den beste referanse for tykkelse. Men neste «trøblet» er bruddstyrken. Eksemplet med Nanofil som oppga bruddstyrke MED KNUTE på ca 3kg, men får opp fisk på over 5kg. Konklusjon en må erfare selv hvor langt ned en ønsker å gå mht bruddstyrke og velge den linen som tilfredsstiller dine ønsker med følelse, unngå vindknuter (x9, Nanofil og Forward er frie for vindknuter), støyfrie i ringene (x9, Nanofil og Forward er det) og kaste lengde (nanofil og forward er ekstreme). Eventuelt så kan du gjøre det enklere, det finnes heldigvis i alle fall en enkelt YouTube kanal som setter linen under mikroskop og tester både knutestyrke, FG styrke og annet. Og siden Line Laboratory setter linen under mikroskop avsløres dimensjonssvindelen Berkley driver med. Selv har jeg ingen tro på at dette er tilfeldig eller at det skyldes loft eller noe annet, du kan fint se linen under mikroskopet der. Jeg sier det rett ut, det Berkley driver med er bevisst lureri, Berkley vet at når diverse magasiner og YouTube-kanaler tester line, så tester de kun oppgitt styrke kontra knutestyrke osv. De vet at testerene tar det de sier for god fisk og ikke faktisk legger linen under et mikroskop og måler den, og at de derfor kan komme unne med å levere middelmådig kvalitet til overpris. De spekulerer bevisst i at de kan komme unna med å levere produkter som har spesifikasjoner som er vesentlig forskjellig fra de reelle spesifikasjonene og at de på den måten klarer å lure de som utfører testene. Siter
BRASOM Skrevet torsdag kl 18:49 Skrevet torsdag kl 18:49 (endret) https://www.youtube.com/watch?v=Zz3t-CI2Ql4&pp=0gcJCfwAo7VqN5tDJeg er helt enig at det er salig rot mht dimensjon og det gjelder ikke bare for Berkley. Men om en tar PE verdien, så er Berkley konservative når de oppgir bruddstyrke. Jeg vet ikke hva The Line Laboratory har drevet med. Jeg har fisket med veldig mye forskjellig, og X9 er den beste linen jeg har benyttet (mulig den nye Forward er bedre, men må teste den mer). Og da tenker jeg på: støyfri, ingen vindknuter, ingen «trøbbel», langt kastene i forhold til styrke. Endret torsdag kl 19:03 av BRASOM Siter
BRASOM Skrevet torsdag kl 20:13 Skrevet torsdag kl 20:13 Kaster langt, sterk og stille. Da er det uvesentlig hva som måles i labben. Blir spennende og få langtidstestet Berkley Forward som kastet enda lenger i forhold til tykkelse og som til nå også virket sterk. https://www.wired2fish.com/fishing-line/berkley-x9-braided-line-review Siter
+Gabs88 Skrevet torsdag kl 22:20 Skrevet torsdag kl 22:20 (endret) 2 hours ago, BRASOM said: Kaster langt, sterk og stille. Da er det uvesentlig hva som måles i labben. Blir spennende og få langtidstestet Berkley Forward som kastet enda lenger i forhold til tykkelse og som til nå også virket sterk. https://www.wired2fish.com/fishing-line/berkley-x9-braided-line-review Nei, når snøre dimensjonen er mye høyere enn oppgitt så blir kastene mye kortere enn de ville ha vert med riktig dimensjon. Forskjell i kastelengde når man går opp i snøredimensjon har blitt testet og 0.06mm oppgitt vs 0.20mm reell dimensjon vil gi et tap i kasteavstander på ca 25 meter per kast med en 25g fluedupp. Samtidig som forholdet mellom styrke og tykkelse blir helt annerledes og mye lavere enn det prisen på snøret skulle tilsi. Men for all del, hvis du liker snørene til Berkley fortsett gjerne å bruke dem, om du vil kjøpe dårlige snører til overpris så blir det opp til deg. Endret torsdag kl 22:41 av Gabs88 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.