Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Youtube Kanal


tshansen

Anbefalte innlegg

Jeg har siste årene vært over gjennomsnittet aktiv på YouTube og delt mine mange reiser på Motorsykkel og alt som har med Adventure å gjøre. 

Jeg har også en stor lidenskap for friluftsliv, kniver, økser, outdoor, fiske og you name it! Jeg ser at dette er noe man ikke kan eller bør mixe med eksisterende innhold. Så jeg har valgt å skille denne typen innhold vekk fra min Adventure kanal til en egen og mer friluftsliv orientert kanal. 

Jeg har i mange år drømt om å flytte på "landet" eller muligens bosette meg på hytten, trekke meg vekk fra bylivets mas og bråk. Pga YouTube og en del andre produksjoner har dette blitt et steg nærmere virkelighet. Dette er også noe jeg tenker kan være greit å dokumetere, samt hjelpe meg selv til å bli flinkere på visuell story telling. 

For de av dere som har interesse for det, så vil denne kanalen innholde mer slow tv, friluftsliv, hytteliv og alt som kan relateres til den sorten. Jeg er usikker på hvor mange hiking og overeating det blir i telt osv. Men stien blir til underveis og jeg ønsker å prøve om dette er et segment som man kan "lykkes" på også. Alt av innspill er kjærkomment. Nå har jeg lagt over 3 filmer som jeg publiserte på min andre kanal for en stund tilbake. Men nytt innhold er allerede på vei og tar alt av innspill med stor takk. 

SCR-20240327-ophn.thumb.png.9758ca3d9af8cecfad618babb2798585.png

Link til kanalen om du er interessert: https://www.youtube.com/channel/UCc-NuvYtrtif29ko4KnNHYw

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En slik type video, er det bedre å la bildene tale for seg, eller ønsker man litt VoiceOver eller snakk til kamera? 

Jeg skal på ingen måte spamme ned forumet med mine filmer og kreative påfunn innenfor video segmentet, men her sitter mye bra meninger her inne som kanskje kan trekke meg litt mer i riktig retning over hvordan jeg presenterer innholdet mitt. 

Nei, du behøver ikke å være flau for å være direkte, si din ærlige mening eller kaste bensin på bålet. Jeg tåler ærlige tilbakemeldinger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thomas.

Takk som deler. Jeg synes virkelig at videoene dine er av høy kvalitet. Du har fantastiske bilder, du klipper bra, og har også på en fin stemningsmusikk.

Voice over eller ikke har jeg ingen spesiell mening om. Du kan jo veksle mellom dette fra film til film? Denne siste videoen din syntes jeg passet fint med voice over og hvordan du forklarer hva tiden på hytta betyr for deg. Den andre filmen du nylig slapp om en rolig helg på hytta syntes jeg var like fin uten voice over.

Jeg abonnerer ikke på mange Youtube kanaler. Da føler jeg bare jeg mister oversikten. Har akkurat ryddet litt, men stort sett abonnerer jeg på 10-12 kanaler. 15 maks.
Har lagt til din kanal nå 😀

Som sagt: jeg liker veldig godt det du holder på med her. Keep the films coming!

Nydelig natur! Tør jeg spørre hvor i landet dette er?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (2 timer siden):

Hei Thomas.

Takk som deler. Jeg synes virkelig at videoene dine er av høy kvalitet. Du har fantastiske bilder, du klipper bra, og har også på en fin stemningsmusikk.

Voice over eller ikke har jeg ingen spesiell mening om. Du kan jo veksle mellom dette fra film til film? Denne siste videoen din syntes jeg passet fint med voice over og hvordan du forklarer hva tiden på hytta betyr for deg. Den andre filmen du nylig slapp om en rolig helg på hytta syntes jeg var like fin uten voice over.

Jeg abonnerer ikke på mange Youtube kanaler. Da føler jeg bare jeg mister oversikten. Har akkurat ryddet litt, men stort sett abonnerer jeg på 10-12 kanaler. 15 maks.
Har lagt til din kanal nå 😀

Som sagt: jeg liker veldig godt det du holder på med her. Keep the films coming!

Nydelig natur! Tør jeg spørre hvor i landet dette er?

Takk for det, dette tar jeg som et stort kompliment 🙌🏻 Jeg tror jeg skal prøve meg litt fram med begge deler, snakke eller forklare der det er nødvendig, men helst se om jeg ikke klarer å formidle med bilde, lyd og stemning. Det er vel kanskje ikke noe fasit på dette, bare litt uvant for meg å ta steget inn i denne "slow" tv stilen. 

Dette er rett nord for Bergen på Vestlandet. Også kjent som Stølsheimen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes videoene dine bærer preg av høy kvalitet. Du vet hva du deiver med. Det har jeg også nevnt tidligere. En og annen film uten stemme er helt greit så lenge videoen viser hvordan man gjør eller bruker ting etc. feks. Sette opp et telt, slipe en kniv, vask av sovepose, valg av teltplass etc. Personlig får jeg mange av ideene mine fra Youtube videoer og da vil jeg gjerne se noen tips og triks som kanskje ikke alle vet om. 

Men de beste videoene er uansett de videoene du tester ut ting som du har eid en stund og argumenterer for hvorfor du liker tingene. Det betyr jo ikke at jeg eller andre er enige, men det betyr at du har valgt ut et produkt gjennom en litt grundigere prosess enn å røsket med deg noe fra hyllen for så og hype det opp. Det kan bli litt missvisende. 

Enkelte ganger kan faktisk videoene dine se for proffe og "glatte" ut. Det gjør ingenting med litt kamerarystelser og brå overganger. Det får videoene til å se mer "ekte" ut. 

Derfor likte jeg godt serien til Bjørnar Varpeide vedrørende Marokkoturen som fersking. Han jobber jo som journalist/videograf i TV2, men jeg synes han også fikk blandet inn en god del ting som ikke bar preg av perfeksjonisme. Kameraer som gikk i bakken, dårlige kameravinkler og andre ting. Det gjorde videoene hans mer ekte og mer interresante. 

Jeg vil se hva du har å by på når det kommer til adventure, utstyr, turer, motorsykler, samt tips og triks rundt dette og ikke alt for mye perfeksjonisme rundt redigeringen av videoen. 

jeg vet du er interresert i videoredigering og lage det beste ut av det. Å det klarer du. Ingen tvil om at du mestrer den biten. Men ikke la det overskygge det andre du driver med som seerne kanskje er der for å se. :) 

Keep up the good work. Å ja, jeg er en abonnent :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innlegg her var vel for MC kanalen din og ikke den du linker til i denne tråden. Men samme prinsippet gjelder jo her også. Så nettopp videoen hvor du lagde denne sjeen, da det var denne som så mest interresant ut for min del. Jeg kunne gjerne tenk meg å sett at du pusset den også. Men nå pirker jeg veldig altså :) 

Ja, jeg er også abonnent på kanalen du linket til i denne tråden :)

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Ove. 
Ja, det er et viktig poeng det med å bli for polert. Det tar vekk litt av ektheten med det og gjør avstanden mellom seer og person i bildet større. Dette er noe jeg prøver å ha i bakhodet, men så er det noe med perfeksjonisten i meg som ikke slipper helt tak. Uansett så er dette gode og viktige poenger jeg skal ta med videre til begge kanalene. 

Når det kommer til min nye kanal, så blir det en del reviews av diverse utstyr jeg har brukt i snart en mannsalder. Kniver, økser, sager og annet utstyr som jeg liker å bruke. 
Eller kanskje ikke en typisk review som man ser online, mer at jeg viser det i bruk og snakker om fordelene og bakdelene i praksis. Har ikke helt løst hvordan jeg skal gjøre dette enda. Jeg er ikke noe fan av å se at folk sitter ved et bål å forklarer at de har kjøpt seg ny kniv å leser fra spec sheat. Jeg liker å se hvordan de faktisk bruker utstyret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (3 minutter siden):

Takk for det Ove. 
Ja, det er et viktig poeng det med å bli for polert. Det tar vekk litt av ektheten med det og gjør avstanden mellom seer og person i bildet større. Dette er noe jeg prøver å ha i bakhodet, men så er det noe med perfeksjonisten i meg som ikke slipper helt tak. Uansett så er dette gode og viktige poenger jeg skal ta med videre til begge kanalene. 

Når det kommer til min nye kanal, så blir det en del reviews av diverse utstyr jeg har brukt i snart en mannsalder. Kniver, økser, sager og annet utstyr som jeg liker å bruke. 
Eller kanskje ikke en typisk review som man ser online, mer at jeg viser det i bruk og snakker om fordelene og bakdelene i praksis. Har ikke helt løst hvordan jeg skal gjøre dette enda. Jeg er ikke noe fan av å se at folk sitter ved et bål å forklarer at de har kjøpt seg ny kniv å leser fra spec sheat. Jeg liker å se hvordan de faktisk bruker utstyret. 

Helt enig med deg. Det er helt tydelig at du har opparbeidet deg en kunnskap rundt videodelen samt redigeringen. Kanskje en egen kanal for dette? For der er det jo "lov" til å brilliere litt da de som besøker videoene i en slik kanal gjerne vil se hvordan det kan gjøres. 

Du har en video som handler om kokekar etc. den synes jeg var bra. Du dro frem Primus, Trangia og fortalte om denne kaffekoppen med filter på toppen. I den videoen savnet jeg direkte linker til produktene i videoen i beskrivelsen, for du nevnte ikke navnet på den koppen i videoen (tror jeg). Men jeg fant det jo ut etter hvert... :) 

Det at DU liker et produkt best, må jomikke ses i sammenheng at produktet faktisk er best for alle. Det tror jeg dek fleste skjønner. Men jo mer kjøtt på beina du får og jo mer du er på tur så vil dine "reviews" få mer tyngde. 

Hvem vet... om noen år kan kanskje også du skrive navnet ditt på en kniv og selge den for gill og diamanter, hehe. 

bare ta en titt på Lars Monsen sine egenproduserte videoer. Det er jammen ikke brukt mye tid bak PC'en der, men du verden så interresante videoene er allikevel. :) 

Hvis du vil jeg skal opprette kontakt med sjefen sjøl så gi beskjed. 
IMG_0977_Original.thumb.jpeg.6526279da1a2522841526d6ddf8891df.jpeg

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er du en person som dukker opp titt og ofte, uansett om det er MC, kniver, stekepanner, ullundertøy, knivsliping, camping, hodelykter eller alt mulig annet så er det titt og ofte tshansen dukker opp. Enten videoer eller forumposter. Fulgte jo også med på Ride the Bean når de holdt på, og til og med der dukket du opp, men det endte jo tragisk.

Og det er stort sett alltid positivt, både MC-turene og diverse reviews har i all hovedsak vert bra.

Det eneste kritikkverdige jeg kan komme på var Moonlight - Bright As A Day reviews som du hadde for en tid tilbake, akkurat den burde du kanskje vert litt mer kritisk til. Tenkt over hvorfor et lite norsk merke kunne "konkurrere" med de beste i verden. Har inntrykk av at mange av de som kjøpte dem har hatt problemer både med lyktene men også med reklamasjoner på dem.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid et dilemma det der når man inngår et samarbeid med et firma hvor dem sender deg gratis ting som du skal gjøre review av. Det er akkurat slik "rosabloggere" bedriver. Rosabloggere får også i steden for produkter penger for hvert innlegg dem lager. Ikke bare gjennom reklame, men dem får ganske høye summer for å poste positive tilbalemeldinger om et produkt. 

Nå tror jeg ikke tshansen er der overhodet, men det starter gjerne i det små og hvis kanalen en vakker dag blir veldig stor, så får man mer innflytelse og pengestrømmen samt antall samarbeid med andre øker. 

Det blir medaljen store balsiden med tanke på hvor troverdig man skal fremstå. Jeg har selv drevet med noe av det samme, men da som blogger og ikke på Youtube. Jeg ga derimot bort 90% av alt jeg fikk tilsendt. Men allikevel støter man fort på andre som dømmer deg nedenom og hjem, Det må man tåle. Men i lengden kan det fort bli slitsomt og demotiverende. 

kundegruppen til tshansen ser jeg for meg stort sett er mannfolk. Oppegående og relativt resurssterke mannfolk med egne meninger som slett ikke vil la seg lure av nok en Youtuber. 

Det er bare å se i knivtråden her inne hvor lett påvirkelige mange av oss mennesker er. Undertegnede er intet unntak.

så produkt reviews kan være skummelt når man har et samarbeid med produsenten. Har man et godt forhold til noen sitter det litt lenger inne og være like brutalt ærlig som man kanskje ville vært ellers.

Nå sier jeg ikke at tshansen driver med lureri, for det tror jeg ikke, men en liten headup kan være greit og komme med. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (5 timer siden):

For min del er du en person som dukker opp titt og ofte, uansett om det er MC, kniver, stekepanner, ullundertøy, knivsliping, camping, hodelykter eller alt mulig annet så er det titt og ofte tshansen dukker opp. Enten videoer eller forumposter. Fulgte jo også med på Ride the Bean når de holdt på, og til og med der dukket du opp, men det endte jo tragisk.

Og det er stort sett alltid positivt, både MC-turene og diverse reviews har i all hovedsak vert bra.

Det eneste kritikkverdige jeg kan komme på var Moonlight - Bright As A Day reviews som du hadde for en tid tilbake, akkurat den burde du kanskje vert litt mer kritisk til. Tenkt over hvorfor et lite norsk merke kunne "konkurrere" med de beste i verden. Har inntrykk av at mange av de som kjøpte dem har hatt problemer både med lyktene men også med reklamasjoner på dem.

 

Jeg har ikke hatt noe problemer med mine (enda) men gjett om jeg blir den første til å lage en video om dette er tilfelle. Jeg ser veldig godt hva du mener, men hadde kanskje et håp om å skille meg litt vekk ifra de typiske lese opp spread sheat og gå alt for teknisk inn i de minste detaljer. Ja, noen eller mange er nok mer opptatt av det, dette ser jeg når det kommer til hodelykter 😆

 

 

Bjerknez skrev (14 minutter siden):

Det er alltid et dilemma det der når man inngår et samarbeid med et firma hvor dem sender deg gratis ting som du skal gjøre review av. Det er akkurat slik "rosabloggere" bedriver. Rosabloggere får også i steden for produkter penger for hvert innlegg dem lager. Ikke bare gjennom reklame, men dem får ganske høye summer for å poste positive tilbalemeldinger om et produkt. 

Nå tror jeg ikke tshansen er der overhodet, men det starter gjerne i det små og hvis kanalen en vakker dag blir veldig stor, så får man mer innflytelse og pengestrømmen samt antall samarbeid med andre øker. 

Det blir medaljen store balsiden med tanke på hvor troverdig man skal fremstå. Jeg har selv drevet med noe av det samme, men da som blogger og ikke på Youtube. Jeg ga derimot bort 90% av alt jeg fikk tilsendt. Men allikevel støter man fort på andre som dømmer deg nedenom og hjem, Det må man tåle. Men i lengden kan det fort bli slitsomt og demotiverende. 

kundegruppen til tshansen ser jeg for meg stort sett er mannfolk. Oppegående og relativt resurssterke mannfolk med egne meninger som slett ikke vil la seg lure av nok en Youtuber. 

Det er bare å se i knivtråden her inne hvor lett påvirkelige mange av oss mennesker er. Undertegnede er intet unntak.

så produkt reviews kan være skummelt når man har et samarbeid med produsenten. Har man et godt forhold til noen sitter det litt lenger inne og være like brutalt ærlig som man kanskje ville vært ellers.

Nå sier jeg ikke at tshansen driver med lureri, for det tror jeg ikke, men en liten headup kan være greit og komme med. :)

 

Nei, dette er ikke et dilemma i det hele tatt. Jeg tar aldri imot noe som helst jeg "må lage reveiws av" Dette er en døende trend og noe man stort sett bare ser hos kinaproduktene lengre. Å at jeg kjøper et produkt, som denne hodelykten, of får tilbud av de som selger meg hodelykten om en på kjøpet for at de følger med på YouTube kanalen min, så er det noe jeg mer enn gjerne takker ja til, men meningene mine får du aldri kjøpt. 

Når jeg får noe "gratis" (nei ingen ting er gratis) er jeg nesten mer kritisk eller når jeg velger et produkt som jeg kjøper for egne penger. For da skal det jaggu meg testes. 

Husk også på at om du mottar noe gratis, er du pliktig å opplyse om dette (føre summen av produktet som inntekt) også må du betale moms og skatt av det. Så den oppfatningen folk har av at man bare får ting gratis eller slengt etter seg, er tull 😇

Så kan man jo begynne å leke seg med tall.... hva er hovedgrunnen til at den fleste bruker er inne på YouTube? hva ser de på og hva ser de etter. Det er gjort analyser på dette, 70% av alle som var interessert i et produkt, velger å kjøpe det etter man har sett innhold på YouTube rundt det. Dette gjør at vi så kalte influencere har en ekstremt påvirkningskraft og dette er noe markedsaktørene er klinkende klar over. Det er jo verdens mest billige reklame rett i lomma på aktuelle kandidater. 
Derfor takker jeg stort sett nei til alt av samarbeid eller "gratis" produkter om folk vil. Det handler om intigritet og mitt ord er det eneste jeg har å kan stå 100% inne for. 🤌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg og jeg sa akkurat det samme. Men man kommer uansett etter hvert og møte motstand rundt dette. 
 

det er dog noen som klarer det. Et eksempel er "Mustie1" på Youtube. Null reklame, null reviews og det eneste han byr på er hans kunnskap rundt det å fikse gamle gressklippere etc. selvsagt får han reklameinntekter i form av Youtube annonser, men når man har flere millioner abonnenter så tenker jeg dette er noe man kan leve av for hans del. 

Men... han lever jo i sin egen boble. Hele livet hans er i garasjen. Han filmer alt han gjør og tar deg med på hele prosessen. Filmer inne i bensintanker, eksosrør og forklarer hele greia når han skrur. Han gir altså bort kunnskap helt gratis. 

Men kunnskap kommer ikke av seg selv. Derfor mener jeg det beste for din kanal er å satse mest på det med kunnskap. Feks. Adventure kjøring med MC. Du begynner vel og bevege deg oppover i gradene der? 

LED hodelykter florerer det av. Skal man teste disse på en måte som skiller deg ut litt, må du ha med hvor lenge batteriene varer på de forskjellige nivåene, hvor varm lykten blir, skru den gjerne i fra hverandre og la andre se hvilke battericeller som er brukt. For mange er faktisk veldig opptatt av det. Billig batteripakke er et fint sted og spare penger for produsenten. 

hvor langt lyktene lyser ved å vise dem langs en vei på et oppmålt strekke feks. Ikke for at antall meter er det viktigste, men for at de som ser på kan gjøre en noenlunde sammenligning med det dem har fra før kanskje. 

For hvis produsenten mener at lykten er på 50W og du måler 3.7V og 8 ampere så gir den faktisk ikke mer enn 30W etc. 

Gjør det samme ut av testene dine og gå mer i dybden, på samme måte som du gjør med videoredigeringen ellers. For den synes jeg du nailer veldig bra. 

Merk at jeg flisespikker en del her. Jeg synes det du leverer er veldig bra og det meste av det er interresant. Men vi kan alle blir bedre. Hele tiden. Alltid. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på de moonlight lyktene på hjemmesiden dems og ser at dette trolig er bra saker ut fra specs. Men så koster dem jammen meg mye penger også. Det må man også ta med i betrakningen. 
 

hodelyktene bruker 21700 Lithium Ion celler og den største bruker fire slike i serie for å øke spenningen og forbedre varmetapet. Bakdelen med fire slike batterier i serie er at det kreves en balanseringskrets av batteriene og det er nettopp der mange av batteripakkene fort kommer til kort. For når batteriene kommer ut av balanse på sikt så må man etter hvert kjøpe ny batteripakke. Hadde dem heller brukt 4 stk. 21700 i parallell så får man ikke problemer med balanseringen da batteriene balanserer seg selv. Bakdelen blir at mindre spenning betyr mer strøm og mer varme og krever mer kjøling. 

jeg har ikke noe grunnlag for å mene noe om disse lyktene ut over dette. Men madammen har en hodelykt fra Siva som kun bruker ett 18650 batteri og det kan man i tillegg lett bytte ut selv. Den lykten har hun hatt nå i 8 år og jeg har byttet batteriet en gang. Den virker like fint den dag i dag. 

Har man hatt en håndholdt batterifrevet støvsuger eller evt. en laptop som plutselig begynner å tømme batteriet fort, eller en batteridrill etc. så har det stort sett med at en av cellene er i ubalanse og eller BMS er defekt. Da er eneste mulighet for de fleste av oss å kjøpe ny batteripakke. 

jeg hjalp en for noen måneder siden som hadde en defekt batteripakke til sin 3M sveisemaske. Ny pakke kostet 3.000 kroner, men jeg fikset den helt gratis med å lodde inn tre nye celler. Som regel kommer man ikke unna bruke flere celler i serie for å øke spenning da enhetene trenger mer spenning, men medaljen har en bakside. Ofte er nye batteripakker veldig dyre og hvis firmaet skulle gå konk, så sitter man med en lykt til 5.000 spenn som man ikke får deler til. 

Dette gjør selvsagt ikke denne Moonlight lykten til en dårlig lykt. Langt i fra, men jeg synes det er informasjon som kanskje kunne blitt tatt med. For den atørste lykten koster tross alt 5.000 kroner. Da har man lov til å kreve litt ekstra av den. Å langt mer enn en random god lykt fra XXL til en femtedel av prisen. 

Men uansett, nå handler vel ikke denne tråden om enkeltvideoer eller denne Moonlight lykten, men om generelle tilbakemeldinger samt tips fra seerne dine. Da blir konklusjonen min at så langt synes jeg du generelt sett gjør det veldig bra og det meste blir flisespikkerier :) 

Jeg vet hvor krevende og hvor mye tid dette tar. Det er heller ikke billig. Spørsmålet blir hvor lenge du klarer/gidder og holde ut. For hobbyer kommer og går :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tshansen said:

Jeg har ikke hatt noe problemer med mine (enda) men gjett om jeg blir den første til å lage en video om dette er tilfelle. Jeg ser veldig godt hva du mener, men hadde kanskje et håp om å skille meg litt vekk ifra de typiske lese opp spread sheat og gå alt for teknisk inn i de minste detaljer. Ja, noen eller mange er nok mer opptatt av det, dette ser jeg når det kommer til hodelykter 😆

 

Det jeg siktet til var ikke mangel på spesifikasjoner, men heller at Moonlight lager lykter som har fantastiske spesifikasjoner, tallene er mye høyere enn hva du finner i tilsvarende lykter fra større fabrikanter som feks Petzl eller Led Lenser.

Og slik jeg forstår det gjør de det ved å ofre holdbarhet på sikt, så bedre ytelse, på et mindre holdbart produkt.

Så det jeg savnet var vel at man stiller spørsmålstegn til hvordan små merker kan gi så mye ytelse kontra større merker, og om produktet faktisk er holdbart på sikt.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (3 timer siden):

Jeg vet hvor krevende og hvor mye tid dette tar. Det er heller ikke billig. Spørsmålet blir hvor lenge du klarer/gidder og holde ut. For hobbyer kommer og går :) 

Ja hobbier kommer å går, men lidenskaper forblir gjennom hele livet, i større eller mindre grad, me de er alltid der. Jeg har kjørt sykkel siden jeg var et par å 20 år, aldri sluttet, jeg har alltid drevet med foto (siden jeg var 10 år gammel) og jeg har alltid vært lidenskapelig opptatt av natur, samt det enkle liv. 

Så spørsmålet er nok mer hvor lenge jeg har en plattform jeg kan fortelle mine små historier og hvor interessant det er. 

Uansett så liker jeg denne typen tilbakemeldinger, det får man til å tenke litt på hvor man bør legge fokus, hva man kan endre på innenfor det man selv liker å lage eller formidle. For uansett hvor kjekt det er å lage video, så er det også kjekt at folk ser på det man lager. 

Jeg har en del bygge prosjekter jeg ønsker å dele, men jeg er ikke så opptatt av å legge ut noe fasit, det er mer en visuell presentasjon av at alle kan få til hvis de ønsker det. 
En liten digresjon: 
Vi har vel alle sett den berykta Bergenseren som deltok på kompani Lauritzen å er blitt slaktet for egen opptreden. Jeg har et litt gjennomgående inntrykk av at de som vokser opp i dag tåler mindre motstand enn våre tidligere generasjoner. 
Hvorfor er det slik? Vi har jo vokst opp uten motstand, fått alt vi trenger og vet ikke hva slit er. Ja, når man tror at å løpe en distanse er definisjonen på slit, så er man på feil vei. Å da kunne vise til at lykke ofte befinner seg i motsatt ende av skalaen til hva samfunnet vårt i dag dikterer hva lykke er. Less is more, og kanskje dette er noe man burde være mye mer opptatt av å formidle. Så de som kommer etter oss faktisk kan finne interesse for å skape noe eller gjøre noe som gir lykke? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Dagens unge håpefulle virker mindre robuste enn det vi selv var når jeg var ung. Var man frekk imkjeften så måtte man grue segntil bank etter skoletid. Manmkrynet hverandre i snøen til man nærmest mistet pusten, og man balanserte på hustak og husket uten godkjent underlag ved huskestativet. Vi klatret også i trær samt kjlrte idiot med moped etc. 

Alt dette gjorde vi uten å poste en eneste artikkel om det, for det varmikke noen sosiale medier den gangen hvor alt deles. 

Jeg føler man hadde mer respekt for hverandre og man oppførte seg litt bedre fordi det man gjorde ofte fikk konsekvenser. 

men det samme vil nok min far si, samt bestefaren min etc. det er stygt å si det, men jeg pleier å si at noen ganger hadde vi trengt en krig, for å få nullstilt oss litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke at jeg har så veldig mye matnyttig å bidra med, synes du har mye bra film og lyd og klipping er også veldig bra, som mange allerede har nevnt.

Jeg har vel mer en generell observasjon, eller en fallgruve en del YouTubere kan / har havnet i.

Det synes å ha en sammenheng med at kanalen går godt og antall abonnenter og seere stadig øker. Men på et eller annet tidspunkt flater det kanskje ut, eller man til og med mister noen abonnenter. Da tror jeg det etterhvert vil "føles" som et press å produsere, bare for å holde på seernes interesse. Ekstra ille tror jeg det blir for de YouTubere som også merker dalende interesse på lommeboka. Det blir om å gjøre å produsere et eller annet, samme f hva det er....

Når kreativiteten utfordres av monotoni, eller press og gleden ved å fortelle ikke lenger er troverdig, er det vanskelig å holde på publikum. Det er liksom litt begrenset hvor artig det er, både å lage filmen og å se, at jeg smører sykkelkjedet mitt i film nr 23.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (1 time siden):

Føler ikke at jeg har så veldig mye matnyttig å bidra med, synes du har mye bra film og lyd og klipping er også veldig bra, som mange allerede har nevnt.

Jeg har vel mer en generell observasjon, eller en fallgruve en del YouTubere kan / har havnet i.

Det synes å ha en sammenheng med at kanalen går godt og antall abonnenter og seere stadig øker. Men på et eller annet tidspunkt flater det kanskje ut, eller man til og med mister noen abonnenter. Da tror jeg det etterhvert vil "føles" som et press å produsere, bare for å holde på seernes interesse. Ekstra ille tror jeg det blir for de YouTubere som også merker dalende interesse på lommeboka. Det blir om å gjøre å produsere et eller annet, samme f hva det er....

Når kreativiteten utfordres av monotoni, eller press og gleden ved å fortelle ikke lenger er troverdig, er det vanskelig å holde på publikum. Det er liksom litt begrenset hvor artig det er, både å lage filmen og å se, at jeg smører sykkelkjedet mitt i film nr 23.

Tror det er mye sant i det du sier der. For å nå veldig mange seere og abonnenter må man hele tiden prestere. De aller fleste misslykkes nok med det og en brøkdel klarer å slå igjennom. Man baserer seg også på Youtubes algoritmer hvor mye man sitter igjen med til slutt. Youtube blir på en måte arbeidsgiveren din og det er en arbeidsgiver som driter fullstendig i deg og hva du mener. 

Lønn må alltid ses i sammenheng med tiden man jobber. Tjener man en million i året og man jobber 18 timer i døgnet så tjener man i realiteten ganske dårlig. Jeg kjenner en del som tjener godt, men ingen av dem har tid til noe som helst. Fritiden min er for meg veldig mye verdt. 

Men dette er noe man må vurdere selv selvsagt og finne ut av på sikt. :) 

Det er mange Youtubere der ute som merker at algoritmene blir endret når dem blir store nok. Mange har klaget på dette. EEVblog er en av dem. Derimot jobber han som elektroingeniør ved siden av, men ikke alle alle har en jobb ved siden av Youtube når man blir stor nok. 

derfor ville jeg virdert å satt opp en nettside ved siden av med eget domene hvor man også postet videoene. Da har man vertfall en plattform man kan styre selv. Så reklamerer man tungt for denne nettsiden i videoene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er,litt populært nå har jeg sett er å kjøpe inn billige ting fra AliExpress/Temu etc. og teste disse tingene opp mot dyrere ting. Er det noe mange seere er interresert i så er det å spare penger. Det er mye søppel og det kan det bli mye underholdning av, men noen ganger kan man faktisk finne noe minst like bra Fra Kina til en brøkdel av prisen. 

Spare penger samt kjøpe noe som er bra, er noe alle ønsker.

husk at mesteparten av elektronikk kommer fra Kina uansett og forskjellen er at man kjøper rett fra produsenten i steden for mange mellomledd. Men det betyr ikke at alt er like bra selvsagt. Det blir litt hit and miss. 

Feks. Kan du bestille og teste ut kokekar løsninger, gassbrennere, turkopper, tarp og telt og masse annet  så slipper man å se nok en test av et Helsport telt eller kokekar fra Trangia. Test ut noe nytt og gjør det gjerne litt gøy. :) 

Det ER faktisk en del brukbart man kan slå kloa i på AliExpress også  :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (21 timer siden):

Føler ikke at jeg har så veldig mye matnyttig å bidra med, synes du har mye bra film og lyd og klipping er også veldig bra, som mange allerede har nevnt.

Jeg har vel mer en generell observasjon, eller en fallgruve en del YouTubere kan / har havnet i.

Det synes å ha en sammenheng med at kanalen går godt og antall abonnenter og seere stadig øker. Men på et eller annet tidspunkt flater det kanskje ut, eller man til og med mister noen abonnenter. Da tror jeg det etterhvert vil "føles" som et press å produsere, bare for å holde på seernes interesse. Ekstra ille tror jeg det blir for de YouTubere som også merker dalende interesse på lommeboka. Det blir om å gjøre å produsere et eller annet, samme f hva det er....

Når kreativiteten utfordres av monotoni, eller press og gleden ved å fortelle ikke lenger er troverdig, er det vanskelig å holde på publikum. Det er liksom litt begrenset hvor artig det er, både å lage filmen og å se, at jeg smører sykkelkjedet mitt i film nr 23.

Jeg ser også disse tendensene og har derfor siden dag en vært veldig opptatt av å ikke legge ut noe ved en spesifikk frekvens eller antall ganger i uken/måneden. Da vil vekst gå på bekostning av kvalitet og det er aldri bra. 
Jeg har langt mer tro på å dele egne eventyr og intereser som alltid vil være en liten dynamisk greie med input og lærdom etterhvert som man beveger seg inn i aktuelt tema. Dette er nok noe man bør være veldig bevisst på og heldigvis blir man kledd rimelig naken om man begynner å bli monoton eller desperat etter det ene eller andre. 
 

 

Bjerknez skrev (16 timer siden):

Det som er,litt populært nå har jeg sett er å kjøpe inn billige ting fra AliExpress/Temu etc. og teste disse tingene opp mot dyrere ting. Er det noe mange seere er interresert i så er det å spare penger. Det er mye søppel og det kan det bli mye underholdning av, men noen ganger kan man faktisk finne noe minst like bra Fra Kina til en brøkdel av prisen. 

Spare penger samt kjøpe noe som er bra, er noe alle ønsker.

husk at mesteparten av elektronikk kommer fra Kina uansett og forskjellen er at man kjøper rett fra produsenten i steden for mange mellomledd. Men det betyr ikke at alt er like bra selvsagt. Det blir litt hit and miss. 

Feks. Kan du bestille og teste ut kokekar løsninger, gassbrennere, turkopper, tarp og telt og masse annet  så slipper man å se nok en test av et Helsport telt eller kokekar fra Trangia. Test ut noe nytt og gjør det gjerne litt gøy. :) 

Det ER faktisk en del brukbart man kan slå kloa i på AliExpress også  :) 

 

Haha, nei dette blir jeg nok aldri å ta tak i eller bry meg særlig om. Antall views og vekst er langt ifra det som betyr noe for meg, ikke er det snakk om penger heller. Det får gjennom jobben min. Test av utstyr er alltid noe som er relevant og vil gjøre kanalen søkbar, så dette er både taktisk og interessant. Men Aliexpress er kopi av andre som gjerne har brukt mye tid på design og utvikling. Jeg har selv blitt kopiert og det finnes produkter på aliexpress som jeg gir vekk gratis. Så nei, dette skyr jeg som pesten. 

Jeg har mer tro på å dele hverdags opplevelser. drømmer, historier og ting som andre kan kjenne seg igjen i eller drømme seg vekk hos. Men alltid kjekt å diskutere dette tema, høre hva folk ønsker eller ikke ønsker så man kan justere litt egne forventninger eller ambisjoner. 
Så takk for alle input, jeg setter veldig pris på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg hørte deg si i en videoene dine at du på sikt kanskje kunne satse på Youtube på heltid?

Hvis ikke det er målet i det hele tatt, så stiller jo saken seg annerledes. Men alle vil jonha flere seere og ikke minst abonnenter. Å dette kommer ikke gratis. Skal jeg tippe ut fra ambisjonene jegbhar forstått du har, så kommer det til å øke til et viss punkt for så og stagnere. 

Så lenge kunnskapen er der (Noe den er hos deg) så er det jo relativt lett og bli passe stor på Youtube. Dem er det MANGE av. Men skal du perfeksjonere samt skille deg ut fra mengden er dette MYE jobb og nærmest umulig hvis du ikke gjør dette på fulltid. Tror jeg. 

Det er mange Youtubere der ute som leverer glimrende underholdning og mye læring. Jeg snakker om ingeniører og spesialister som byr på seg selv men allikevel har dem ikke mer enn 50-100k abonnenter. Det er nok fordi dem satser på youtube som en bigesjeft og ikke satser fullt ut og eller rett og slett ikke tør eller skjønner selv hvor gode dem er. 

Men hadde jeg vært deg ville allikevel satset mer på bredden og åpnet en hjemmeside. Kanskje et sted hvor folk på sikt iunne støttet kanalen ved å kjøpe tshansen effekter. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (1 time siden):

Jeg mener jeg hørte deg si i en videoene dine at du på sikt kanskje kunne satse på Youtube på heltid? :)

Nei, da har du nok misforstått meg, eller at jeg har ikke vært tydelig nok. Jeg har ingen ambisjoner om å leve av YouTube, jeg har ambisjoner om å leve av film og video. Youtube er en del av det og sper på inntekten, men mest av alt åpner den dører inn i en verden som gir langt mer muligheter enn lage video og innhold på YouTube alene. 🔥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 minutt siden):

Nei, da har du nok misforstått meg, eller at jeg har ikke vært tydelig nok. Jeg har ingen ambisjoner om å leve av YouTube, jeg har ambisjoner om å leve av film og video. Youtube er en del av det og sper på inntekten, men mest av alt åpner den dører inn i en verden som gir langt mer muligheter enn lage video og innhold på YouTube alene. 🔥

Aha, da skjønner jeg. Det oppklarte jo egentlig alt. For skal man leve av Youtube alene så vil jeg nesten si det er umulig for folk flest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.