Gå til innhold
  • Bli medlem

Turkniv


GG

Anbefalte innlegg

Min samboer er et turmenneske og han ønsker seg en «brystkniv» altså en liten kniv som han kan ha dengende rundt halsen. Er det noen som kan anbefale noe jeg kan kjøpe til han og hvor jeg får tak i dette. Han har flere større kniver til belte. Jeg har ikke kunnskap om sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke så mye som er designet akkurat for det formålet. Jeg har sett noen men de er mer fokusert på de som ønsker å bruke det til selvforsvar.

Dette er en som kan være grei.

 

Men ikke akkurat noe jeg ville ha vurdert selv, tar heller en liten foldekniv man kan ha i lommen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det i hvert fall noen eksempler.

https://morakniv.se/knivserier/eldris/

Virker kanskje noe klumpete, å ha rundt halsen, men er en praktisk liten kniv, til en ganske fornuftig pris

https://no.helle.com/collections/fulltange/products/helle-mandra-1

Helle skriver selv at denne skal kunne henges rundt halsen, så da kan den sikkert der.

https://www.casstrom.com/knives/fixed-blad/safari-mini-hunter-orange-g10.html

Mener bestemt at jeg har lest at denne kan bæres på den måten, uten at jeg finner direkte info om det, akkurat nå.

Her er et eksempel, fra litt lengre unna, og det finnes flere her:

https://www.knivesshipfree.com/esee-knives-izula-neck-knife-gray/

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også en Mandra som brystkniv, eller neck knife som det heter på nynorsk. Den har rett størrelse for meg. Men selvfølgelig , alle kniver kan henges i en snor rundt halsen, hvis man har sterk nok nakke...

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (8 timer siden):

Det finnes ikke så mye som er designet akkurat for det formålet. Jeg har sett noen men de er mer fokusert på de som ønsker å bruke det til selvforsvar.

Dette er en som kan være grei.

 

Men ikke akkurat noe jeg ville ha vurdert selv, tar heller en liten foldekniv man kan ha i lommen.

Jeg har ARK, ikke fordi jeg har noe som helst interesse av neck knife, men fordi jeg er nerd og det er det noe av det tynneste (bak eggen) du får av brukskniver. Og den serraterte, som min er, er halvparten av det igjen. Artig for den som har slike interesser, men bruksområdet er smalt. Den er veldig liten og det allerede tynne knivemnet er tynnet ut i en høy og dyp hulslip som tar primæreggen ned til en syltynn og delikat sak som ikke er spesielt glad i harde materialer og sideveis belastning. Basically så langt fra en spikkekniv som det er mulig å komme. H1 er heldigvis ett seigt og tilgivende stål hvis man er uheldig, men det er ikke en kniv du går inn for å bruke hardt.

Om det skal være Spyderco og/eller noe som er 100% rustfritt (stor fordel for noe som bæres mot kroppen vil jeg tro) vil jeg heller anbefale Spyderco Subway bowie. Veldig sammenlignbar i størrelse og vekt, men tykkere blademne med flatslip gjør den mye mer robust. LC200N er nok også en bedre balanse av seighet og slitestyrke som nok samsvarer bedre til de flestes forventning om hvor lenge en kniv bør holde seg skarp før den trenger vedlikehold. Og tilnærmet like rustfri som H1. 

Her er mine. ARK kjøpte jeg billig som B-vare/factory second da den ikke hadde slire, noe jeg uansett ikke trengte siden jeg skal lage belteslire til den. Ting tar bare litt tid.
Subway bowie'n har orginal slire modifisert med ett Ulticlip for å bæres i belte/bukselinning/lomma, men den kommer levert med halskjede for å bæres rundt halsen.

image.thumb.png.6116d6eddb30d28bf492e39f5946f4b4.png

image.png.6095522ef18de8559c999e05b834b21d.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.