Gå til innhold
  • Bli medlem

Silnylon tarp med catenary cut


ole_brum

Anbefalte innlegg

Etter flere iterasjoner har jeg kommet frem til et tarpdesign jeg liker godt. Det er en nærmest kvadratisk tarp med målene 3x2,9 meter. Kantene har en catenary cut med dybde 5 cm for å sørge for at tarpen kan få et stramt oppsett [1]. Tarpen har totalt 23 festepunkter for barduner, hvorav 16 er plassert langs kantene, 3 er langs ridgelinen og 4 er fordelt midt på panelene. Er du tarpnerd ser du kanskje likhetene til Slingfins NFT tarp [2]. Med seks barduner veier tarpen i posen 570 g på min kjøkkenvekt.

Materialer:

Tarpen er sydd i 15D ripstop silnylon, hvor oversiden er ren silikon og undersiden er en blanding av PU og silikon. Dette gir høy vannsøyle og god rivestyrke. Festepunktene er forsterket med 40D silnylon som er orientert etter ripstopmønsteret til hovedmaterialet. Selve festepunktet er 25 mm grosgrain (kantebånd) som er sydd med boks-x-sting, festet til seks Helsport-barduner (1,8 mm, 4 m).

Konstruksjon:

Jeg har brukt en polyestertråd med et ytre av bomull (Amann Rasant 75) som trutner når den blir våt, slik sømmene blir "vanntette" [3]. Stinglengden er relativt høy slik at det totalt er færre hull i stoffet. Ridgelinen er sydd med en toppsydd fransk søm som blant annet er anbefalt av Yama Mountain Gear [4]. Jeg fant ut at en teflonfot ga minimalt med forskyvning av de to panelene når de skulle sys sammen. Jeg brukte en 90/14-nål. Kantsømmen er foldet dobbelt for å skjule råkanter. Ved flere festepunkter er det løkker orientert utover for feste av barduner, og en løkke innover for feste av bivy bag eller liknende. I tillegg er det ekstra fester langs kantene som er sydd inn i selve kantsømmen (og forsterket med sikksakksøm), i tillegg til forsterkede festepunkter langs ridgelinen og midt på panelene. 

1. https://dutchwaregear.com/2017/07/21/diyers-guide-to-cat-cuts/

2. https://www.slingfin.com/products/nft

3. https://www.nortent.no/blog/trd-og-sm

4. https://yamamountaingear.com/pages/french-seam

 

Illustrasjon med mål og festepunkter. Stiplede linjer viser catenary cut. 

IMG_7908_jpg.thumb.JPG.1d5b10d754282c93119f086eff0f1bd9.JPG

 

Pakket pakkposen som er romslig og kan komprimeres til halv størrelse.

IMG_7870.thumb.JPG.eb649fc9fe175737f54b71d8b2171901.JPG

IMG_7882.thumb.JPG.79430747e35d574262939cc94c538343.JPGIMG_7885.thumb.JPG.a01e300b2b2ebcf5df7dee0b70809bab.JPGIMG_7892.thumb.JPG.35d7c8c30ae82ff532753c17b5d6be58.JPGIMG_7898.thumb.JPG.ae9e0839d8636d358c425a7e6bd575c5.JPG

 

Festepunktene i hjørnene og på halvveis langs kantene har løkker som vender utover for feste av bardun, og innover for feste av bivy bag og liknende.

IMG_7901.thumb.JPG.dc9cfe08b554b809d9d82ebbdc4b7d4f.JPGIMG_7886.thumb.JPG.7f84683cfba1966f4c6b3e6eafb7379e.JPGIMG_7887.thumb.JPG.b8b994faa8c30374b4e3168fdb471343.JPGIMG_7889.thumb.JPG.72f200438d4adaec92d840e022f00c61.JPGIMG_7903.thumb.JPG.f5f7450c9861686e094c3ca878761b7e.JPG

IMG_7890.JPG

IMG_7894.JPG

  • Liker 6
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 minutes ago, KjartanE said:

Pent arbeid. For oss som «ikke kan stoff», er dette av typen som ikke strekker seg? 
i så tilfelle, hvor mye selger du slike for? 🙂

Uten å kunne svare for ole_brum burde sil/PU-nylon strekke seg en del. Spesielt 45 grader på ripstoppretningen. Bare prøv hvis du har noe liggende. Ganske elastisk 45 grader på ripstoppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (1 time siden):

Pent arbeid. For oss som «ikke kan stoff», er dette av typen som ikke strekker seg? 
i så tilfelle, hvor mye selger du slike for? 🙂

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Uten å kunne svare for ole_brum burde sil/PU-nylon strekke seg en del. Spesielt 45 grader på ripstoppretningen. Bare prøv hvis du har noe liggende. Ganske elastisk 45 grader på ripstoppen. 

Takk, det blir bedre når man har laget noen tarper! Denne er ikke laget i silpoly, som jeg antar du sikter til. Denne er laget i 15D ripstop silnylon med silikonbelegg på den ene siden og en blanding av silikon og PU på den andre. Det er ikke det samme som ren PU, og vil derfor strekke seg mindre enn ren PU. Når det er sagt vil all silnylon strekke seg, selv gullstandarden innen silnylon (nylon 6.6) slik demonstrert for denne Helsport-tarpen: 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, ole_brum said:

Takk, det blir bedre når man har laget noen tarper! Denne er ikke laget i silpoly, som jeg antar du sikter til. Denne er laget i 15D ripstop silnylon med silikonbelegg på den ene siden og en blanding av silikon og PU på den andre. Det er ikke det samme som ren PU, og vil derfor strekke seg mindre enn ren PU. Når det er sagt vil all silnylon strekke seg, selv gullstandarden innen silnylon (nylon 6.6) slik demonstrert for denne Helsport-tarpen: 

 

 

 

Jeg siktet til nylon med sil/PU coating. Sillpoly strekker seg vil mindre? 

Edit: Nydelig tarp forresten. 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Sorry, ble litt rot da jeg prøvde å svare ut begge kommentarene på en gang. Silpoly strekker seg helt klart mindre enn silnylon, spesielt i retningen til ripstopmønsteret. Poenget mitt var at denne tarpen har en side med ren silikon og en side med en blanding av silikon og PU, som ikke er det samme som ren PU. Flere produsenter som merker produktene sine som «sil» har i realiteten en coating med blanding av silikon og PU. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette ser meget bra ut!!

Har du brukt noen form for seam-sealer, eller er det trutnetråden som skal gjøre at det blir vanntett?

Jeg er veldig spent på å høre erfaringer rundt hvor vanntette sømmene faktisk blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! 

Jeg har ikke brukt sømforsegler, og heller ikke hatt noe problem så langt. Om man skal bruke er det en silikonbasert som gjelder. Jeg har brukt en bomullstråd med polyesterkjerne, det er det samme som brukes av Helsport, Hilleberg og Nortent. Du finner en lenke i mitt første innlegg. 

Jeg skal gi oppdateringer når nedbøren kommer ned som regn! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.