Gå til innhold
  • Bli medlem

Outdooractive


Anbefalte innlegg

Klarte ikke å finne noen treff på forumet, og var også litt usikker på om dette var rett plass å legge det. 

Er det noen som bruker appen til Oudooractive? Tidligere Outtt? Vi har en diskusjon på jobb om dette er en tjeneste vi skal begynne å ta i bruk. Det blir solgt inn som en app med stor brukergruppe, særlig i Europa, men jeg er usikker på om dette er tilfellet og om det er riktig ressursbruk? Det ble solgt inn som friluftsbrukernes svar på Facebook, og jeg er litt usikker på om dette er korrekt? 


Her er link: https://no.outdooractive.com/no/

Endret av ingen87
Glemte link i originalinnlegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ingen87 skrev (9 timer siden):

Er det noen som bruker appen til Oudooractive? Tidligere Outtt? Vi har en diskusjon på jobb om dette er en tjeneste vi skal begynne å ta i bruk. Det blir solgt inn som en app med stor brukergruppe, særlig i Europa, men jeg er usikker på om dette er tilfellet og om det er riktig ressursbruk? Det ble solgt inn som friluftsbrukernes svar på Facebook, og jeg er litt usikker på om dette er korrekt? 

Jeg kjenner ikke denne tjenesten men på generelt grunnlag er jeg veldig skeptisk til slike tjenester. De skummer på en måte fløten av et frivillig dugnadsarbeid som andre bidrar med. De er kun ute etter å selge app eller reklame, samt at tilbyderne av tjenesten må betale for å bruke en tjeneste som er veldig enkel å tilby. Det er svært lite info om Nordland (som de kaller Northland)

Det kommer nå fler og fler slike tjenester der brukere kan registrere bestigning, trimpoeng eller perletur eller gjesteboka, fjelltoppjakten eller hva de heter alle sammen. I Europa er det enda fler. Jeg vet ikke akkurat hva dere er på utkikk etter, men friluftsrådene har vel prioritert appen telltur. Alle disse tjenestene betinger at noen tar ansvar og eier og driver sidene, og der ser jeg at enkelte faller igjennom.

Ikke svar på det du spurte om, men ville generelt vært skeptisk. Det var veldig mange som ønsket at vi i fjelltrimmen skulle benytte noen av de tjenestene over, men vi designet vår egen løsning som fungerer helt utmerket - vi har vel 76000 bestigninger og 1900 medlemmer, noe som vi syns er bra her på dette lille stedet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsbrukernes svar på Facebook, er ikke det Fjellforum da? Vanskelig å ta den plassen...

Har aldri hørt om tjenesten før nå. Sjekket hjemmesiden, og ble automatisk skeptisk når den norske teksten bare er en delvis oversatt utenlandsk tekst. 

"Våre guiding values", som eksempel. Alle her til lands forstår engelsk, men det får da være måte på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vi ser som en styrke er muligheten for å kunne gi dagsaktuell informasjon, eksempelvis hvis det er utrygg is på et populært fiskevann, en bru som er tatt i flom, masse rein samlet i et område. Men det forutsetter at mange bruker karttjenesten,  og per nå tror jeg ikke vi når ut til mange turgåere i våre områder med en slik tjeneste. 

Fikk akkurat epost fra Miljødirektorate, der det står at det er åpnet for at vi kunne legge til "OBS-varsler" på våre verneområder hos ut.no, og jeg antar dette gir samme muligheter som eksemplene over. 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (6 timer siden):

Det som vi ser som en styrke er muligheten for å kunne gi dagsaktuell informasjon, eksempelvis hvis det er utrygg is på et populært fiskevann, en bru som er tatt i flom, masse rein samlet i et område. Men det forutsetter at mange bruker karttjenesten,  og per nå tror jeg ikke vi når ut til mange turgåere i våre områder med en slik tjeneste. 

Fikk akkurat epost fra Miljødirektorate, der det står at det er åpnet for at vi kunne legge til "OBS-varsler" på våre verneområder hos ut.no, og jeg antar dette gir samme muligheter som eksemplene over. 

Har du sett på appen "Varsom"?
Tjeneste for å varsle om "Naturfarevarsler i Norge", men det hadde jo vært naturlig å kunne utvide med den slags info som du nevner. Kjekt å ha færrest slike apper å forholde seg til. Varsom er en tjeneste levert av NVE Statens Vegvesen og Meterologisk Institutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg enig med konsensus her, flere apper/tjenester fører bare til mer fragmentering og dårligere oversikt. 

Om noe, så kunne jeg heller ønsket meg at nyttig informasjon ble levert til kart-applikasjoner og planleggingstjenester (som ut.no, alltrails o.l.) via API, slik at man får kildedata med høy integritet i det verktøyet en foretrekker, uten å måtte gå innom mange applikasjoner/tjenester. F.eks. har både Yr og Varsom tilgjengelig API for 3. part, men jeg har ikke satt meg inn i lisensvilkårene eller funksjonaiteten.

Det hadde jo vært mye lettere å få viktig/nyttig informasjon frem til de som trenger det (hovedsakelig de med mindre erfaring eller turister som mangler lokalkunnskap og kjennskap til aktuelle tjenester) hvis advarselen poppet opp i kart-appen, eller den automatisk foreslo en annen rute enn planlagt pga. aktuelle farevarsel i området - slik du får i flere kart-applikasjoner for bilnavigasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er litt der at jeg ønsker at disse (hovedsakelig de med mindre erfaring eller turister som mangler lokalkunnskap og kjennskap til aktuelle tjenester) skal prøve å skaffe seg denne kunnskapen lokalt. Vi har et besøkssenter for våre nasjonalparker, som er tilstede i tre kommuner, og som kan gi nødvendig informasjon til de uten lokalkunnskap og ferdigheter/erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg er litt der at jeg ønsker at disse (hovedsakelig de med mindre erfaring eller turister som mangler lokalkunnskap og kjennskap til aktuelle tjenester) skal prøve å skaffe seg denne kunnskapen lokalt. Vi har et besøkssenter for våre nasjonalparker, som er tilstede i tre kommuner, og som kan gi nødvendig informasjon til de uten lokalkunnskap og ferdigheter/erfaring. 

Det er veldig positivt at dere ikke vurderer twitter, facebook osv. Disse tjenestene er på vei ut.

Det er veldig synd at man ikke har klart å lage en felles levende nyhetsportal for Nasjonalparkene. Det er det virkelig behov for. For eksempel når broer er borte eller man ønsker å gi beskjed om stengte hytter eller andre nyheter. F.eks. ferdselsforbud og vinterbrøytet veier eller stengte veier. Samme med skånsom ferdsel overfor fjellrev, villrein eller moskus. Alt dette passer ikke inn i Varsom.

Vi hadde jo godtur.no og lommekjent, men disse tjenestene er ikke i drift mer og det var veldig mye støy og feil med rutene på lommekjent. 

Når man søker etter info fra de forskjellige nasjonalparkene er det et sammensurium av nettsteder man må innom og de åpner seg i nye vindu. Det burde være veldig enkelt å få til en felles løsning.

Beklager ellers at jeg/vi kupper emnet ditt her, men dette er en ting som har irritert litt og det er bra at dere er på utkikk etter løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på Facebook, og det er en fin plass å formidle fakta. Feks "Har du sett fjellreven?" med noen bilder og kanskje en artig film, men det er ikke en plass å nå turgåere / turister som trenger turbeskrivelser og informasjon om områdene de ferdes i. Dessuten forvalter vi mange områder, og skulle man brukt Facebook til dette så er det en heltidsstilling å administrere disse kanalene. Twitter er uaktuelt, mens vi har diskutert å flytte de søte bildene av fjellrev over til Instagram og heller kutte ut Facebook. 

Dette har irritert oss i forvaltninga og 😛 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.