GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke rÄd har forumet for tilvenning og tips ved frakt av valp i pulk? 

Har en golden retriever pÄ 2 mÄneder som har mulighet til Ä fÄ rolig tilvenning mens den enda er liten. Har ogsÄ tenkt pÄ hyttetur med 3.5km skitur til dÞrstokken. Ikke noen ekstreme turer mens hunden er liten mao. Men med en lite skiglad 11 Äring pÄ slep tar det likevel sin tid. Varme er fÞlgelig min fÞrste bekymring, og tenker bÄde isolasjon med skinn og tepper i pulken, men ogsÄ varmeelementer fra hus/hytte.

Jeg har ikke hatt hund fÞr, og tenker det lÞnner seg Ä ring en venn fÞr man gÄr i baret med et levende vesen. 

Annonse
Skrevet

Bruk 11 Ă„ringen 😁 i min mining er det beste du kan gjĂžre Ă„ utnytte det faktum at du faktisk har noen som kan sitte i pulken og ha hunden i fanget. 

Og sÄ er det viktig at 11 Äringen har det morro, hunden mÄ fÄ positive assosiasjoner til pulken. Godt med varme og kos hjelper veldig. 

• Liker 3
  • Takk 1
Skrevet (endret)

Ta pulken inn i stua. Retrivere elsker mat. Ved Ä la hunden fÄ maten sin, godbiter og leker oppe i pulken, vil pulken bli ett positivt sted Ä vÊre.

Etter 1 uke med trening inne tar du pulken pÄ utsiden av huset/ boligen og gir valpen maten, godbiter og leker oppe i pulken.

Trinn tre, etter ytterligere 1 uke med trening utendĂžrs er Ă„ gi valpen mat/ godbiter oppe i pulken og begyne Ă„ dra den noen meter med hunden oppe i.

SÞrg for at hunden er sulten nÄr den fÄr sin mat i pulken. 

Denne metoden krever tid, men metoden er en relativt sikker mÄte hva gjelder tilvenning. 

Tilsvarende metode hva gjelder bilkjĂžring, kanotilvenning, telt mm.

Bruk 11 Äringen i tillegg hvis nÞdvendig. 

Husk ett godt liggeunderlag av type Bamse i gulvet pÄ pulken. 

Ha ett godt varmedekken pÄ hunden, som dekker over rumpa.

Lykke til.

. 

Endret av Elliie
  • Liker 1
  • Takk 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hvor stor en er 2mnd gammel retriever? VÄr malteserblanding er 3,7kg. PÄ skitur havner han i sekken med en varmeflaske og en "sovepose for hund" etter en time eller to. Jeg har ogsÄ hatt ham i en liten sekk pÄ magen under jakka pÄ sykkeltur.

I pulken med god isolasjon og ekstern varmekilde i form av varmeflaske eller 11-Är gammelt menneske bÞr gÄ fint. Men det er viktig Ä gjÞre jevnlig helsesjekk. Hunder sier som regel ikke i fra om noe er galt.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
ryback skrev (PĂ„ 28.12.2023 den 11.51):

Hvor stor en er 2mnd gammel retriever? VÄr malteserblanding er 3,7kg. PÄ skitur havner han i sekken med en varmeflaske og en "sovepose for hund" etter en time eller to. Jeg har ogsÄ hatt ham i en liten sekk pÄ magen under jakka pÄ sykkeltur.

I pulken med god isolasjon og ekstern varmekilde i form av varmeflaske eller 11-Är gammelt menneske bÞr gÄ fint. Men det er viktig Ä gjÞre jevnlig helsesjekk. Hunder sier som regel ikke i fra om noe er galt.

Hun er 12 uker nÄ, og passert 11kg

Hun nekter Ă„ sitte i pulken i fart 😂 Men legger seg gjerne oppi den hjemme pĂ„ stua. Heller ikke noe problem Ă„ bevege pĂ„ den mens hun fĂ„r godbiter i pulken. Men Ă„ bare sitte der, nĂ„r det er sĂ„ meget med spennende snĂž utenfor? Nei vet du hva!

Vi kom oss vel 200 meter pÄ fÞrste pulktur. Ikke oppkjÞrte lÞyper pga maskinhavari, men bra og bredt skispor etter mange turgÄere. Hun slet seg ut og la seg ned, da snudde vi, men ville fortsatt ikke sitte om bord i "bussen".

Endret av Fjellfilmeren
  • 1 Ă„r senere...
Skrevet
Bokhylla skrev (PĂ„ 2.2.2025 den 9.53):

Plukker opp en litt gammel trÄd her, men ble det mer vellykket drosjetur etterhvert. @Fjellfilmeren, eller ble det Ä vente til den kunne gÄ pÄ siden?

Vi gav opp Ă„ sitte oppi 😂

Forferdelig dÄrlig romsdalsvinter hittil, kun to snÞperioder sÄ langt. Da har vi forsÞkt snÞrekjÞring. ForsÄvidt greit med meg bak som kan fungere som et anker. Hun blir lei etter ca. 2km. Da gir vi oss nÄr runden er ferdig (2.9km). Har gitt ett forsÞk med sÞnn pÄ 12 Är (dÄrlig pÄ ski), ca. 400m. Fryktelig morsomt, men hun er fortsatt en vill unghund sÄ jeg holdt henne i normalt bÄnd mens han hang etter i strikken. Hun dro oss begge, hvor jeg forsÞkte Ä begrense fart. Greit Ä gi seg mens begge fortsatt synes det er moro. Vi fikk prÞvd pulkdraget, hun blir livredd lydene bak seg. SÄ vi hektet det av igjen og gikk en runde i nabolaget hvor jeg dro draget med lydene, og kona holdt hundebÄndet. Gikk helt fint. SÄ forsvant snÞen og vi venter i spenning pÄ mars-meteren her pÄ nordvestlandet...

Hun utvikler seg godt som turhund. Det stÞrste problemet er at golden retriever pelsen samler snÞballer. Ikke sÄ veldig deilig med snÞballer mellom tÊrne, og i skrittet. Jeg hadde ogsÄ blitt irritert av det. SÄ vi har kjÞpt inn kondomdress og sokker til henne. HÄper Ä fÄ sokkene til Ä sitte bedre nÄr de festes med tape oppÄ kondomdressen. Uten den sÄ faller de av hver 200. meter... TÄlmodighetsprÞve nÄr hunden elsker Ä bakse i nysnÞen utenfor lÞypa og mister sokkene pÄ 60cm snÞdybde.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke mer seriĂžst enn at jeg kan gĂ„ i min Ăžl-pysjamas fra SparkjĂžp med Fjellreven parkas og trene hunden Ă„ bli vant med pulk 😁

Hun ble helt krakilsk nÄr vi hektet den pÄ henne og lyden fulgte etter henne. SÄ vi tok den straks av igjen og labbet rundt nabolaget med lyden slepende etter oss. Da gikk det fint.

20250117_115418.jpg

Screenshot_20250108_201612_Snapchat.jpg

20250109_144456.jpg

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme erfaring med min husky, nÄr den var valp gjorde jeg flere forsÞk pÄ Ä fÄ den til Ä ligge i pulken, ogsÄ nÄr den var sliten og skulle ha pause. men den fant aldri roen og kravlet ut igjen med en gang, sÄ den tilbrakte heller tiden i sekken nÄr den hadde sprunget nok. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.