Gå til innhold
  • Bli medlem

NORTENT - Vern 1 PolyCotton


Solyna

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på evig teltjakt etter et robust telt med god plass til soloturer året rundt. Er det noen som har erfaringer/tanker om dette teltet? Syntes pris, konstruksjon, innvendig plass, og polycotton teknologien (god ventilasjon) gjorde det veldig tiltalende. Minusene blir selvfølgelig vekt på 3,5 kg og 45x18x18 pakkstørrelse, men det er kanskje akkurat levelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende telt igrunn, men kanskje litt liten brukbar liggeunderlag-bredde på 50cm? Ser ut til å være solid i sterk vind også (sjekk Instagrammen til Nortent). Jeg tror pakkstørrelsen hadde vært et større problem enn vekten for min del.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke prøvd PC versjonen enda, men har silnylon utgaven som skal være noe mindre romslig. 
Har ikke noe problemer med å få plass til 65 cm liggeunderlag i dette. Klart hvis jeg stapper det lenger ned, vil jeg slite. Men pga at lengden er såpass generøs, er det godt med plass midt i teltet til et 197 x 65 cm Exped underlag i hvert fall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (40 minutter siden):

Nå har jeg ikke prøvd PC versjonen enda, men har silnylon utgaven som skal være noe mindre romslig. 
Har ikke noe problemer med å få plass til 65 cm liggeunderlag i dette. Klart hvis jeg stapper det lenger ned, vil jeg slite. Men pga at lengden er såpass generøs, er det godt med plass midt i teltet til et 197 x 65 cm Exped underlag i hvert fall. 

Er du fornøyd med teltet? Vurderer selv denne sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Solyna said:

Er du fornøyd med teltet? Vurderer selv denne sterkt.

Ja, jeg er vel egentlig det. Har kun fått prøvd det en natt, men kvaliteten virker god med gode løsninger. Jeg liker godt det store forteltet og "cross pole" løsningen som er med på å løfte teltduken en smule.

Hvis jeg skulle endret noe, kunne jeg tenkt meg lengre/høyere stenger i endepunktene og dermed fått løftet det området litt. Men det er mer pga at jeg bruker 47-50 i sko og det kan fort bli litt trangt. Ikke ubehagelig trangt, men jeg ser for meg en natt med mye kondens, så kan fort soveposen bli fuktig.
Jeg kan nok flytte meg lengre opp, men da kan det fort bli mindre "headroom" (Kom merkelig nok ikke på den norske beskrivelsen av dette :) )
Nå var det for så vidt mer enn romslig nok, og jeg kan nok finjustere det litt bedre skulle behovet melde seg, men jeg prioriterte bruk av Exped chair kit i stresslest posisjon.

Jeg prøver å tenke ut noen løsninger som gjør at jeg kan løfte innerteltet litt mellom de eksisterende festepunktene. Et par cm til her og der, ville hjulpet godt på. Men er man mindre enn 190 cm, bør det være mer enn god nok plass. Er man høyere enn det, kan det hende at man burde testet teltet før kjøp.

Det samme gjelder for øvrig Vern 2 som jeg også har. Det passer meg perfekt, men er man mye høyere blir man fort liggende på skrått. 

Jeg hadde glatt kjøpt det igjen, hvis jeg måtte. Synes prisen kontra kvalitet gjør det til en veldig god utfordrer til de mer etablerte merkene.
Det er vel erfaringene med dette som gjør at jeg synes PC versjonen virker interessant for mitt bruk, som enten er kajakkcamping eller jollecamping, hvor vekt og pakkstørrelse ikke er så viktig.

Savner footprint, men det ryktes at det jobbes med.
Nortent anbefaler sømforsegling, men tror det skal mye til for at det skal komme vann inn. Jeg har ikke gjort det, og en fuktig natt i Vern2 resulterte i et helt tørt telt.

Disclaimer: Jeg er litt fanboy, men har ingen knytning til Nortent utenom at jeg bor i samme by :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (1 time siden):

Ja, jeg er vel egentlig det. Har kun fått prøvd det en natt, men kvaliteten virker god med gode løsninger. Jeg liker godt det store forteltet og "cross pole" løsningen som er med på å løfte teltduken en smule.

Hvis jeg skulle endret noe, kunne jeg tenkt meg lengre/høyere stenger i endepunktene og dermed fått løftet det området litt. Men det er mer pga at jeg bruker 47-50 i sko og det kan fort bli litt trangt. Ikke ubehagelig trangt, men jeg ser for meg en natt med mye kondens, så kan fort soveposen bli fuktig.
Jeg kan nok flytte meg lengre opp, men da kan det fort bli mindre "headroom" (Kom merkelig nok ikke på den norske beskrivelsen av dette :) )
Nå var det for så vidt mer enn romslig nok, og jeg kan nok finjustere det litt bedre skulle behovet melde seg, men jeg prioriterte bruk av Exped chair kit i stresslest posisjon.

Jeg prøver å tenke ut noen løsninger som gjør at jeg kan løfte innerteltet litt mellom de eksisterende festepunktene. Et par cm til her og der, ville hjulpet godt på. Men er man mindre enn 190 cm, bør det være mer enn god nok plass. Er man høyere enn det, kan det hende at man burde testet teltet før kjøp.

Det samme gjelder for øvrig Vern 2 som jeg også har. Det passer meg perfekt, men er man mye høyere blir man fort liggende på skrått. 

Jeg hadde glatt kjøpt det igjen, hvis jeg måtte. Synes prisen kontra kvalitet gjør det til en veldig god utfordrer til de mer etablerte merkene.
Det er vel erfaringene med dette som gjør at jeg synes PC versjonen virker interessant for mitt bruk, som enten er kajakkcamping eller jollecamping, hvor vekt og pakkstørrelse ikke er så viktig.

Savner footprint, men det ryktes at det jobbes med.
Nortent anbefaler sømforsegling, men tror det skal mye til for at det skal komme vann inn. Jeg har ikke gjort det, og en fuktig natt i Vern2 resulterte i et helt tørt telt.

Disclaimer: Jeg er litt fanboy, men har ingen knytning til Nortent utenom at jeg bor i samme by :)

Takk for tilbakemeldingen! Slikt er supert å vite. Hva synes du om pakkstørrelse (med ekstra stang)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Solyna said:

Takk for tilbakemeldingen! Slikt er supert å vite. Hva synes du om pakkstørrelse (med ekstra stang)?

Den er grei, har ingenting å utsette. Den ekstra stangen merker jeg ikke så mye til, men jeg er ingen gramjeger. For meg som pakker som en idiot, er det ikke her skoen trykker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt-tråder er skumle greier. Nå fikk jeg lyst på enda ett..

Vern-serein til NT har gått meg hus forbi, det har vært mer ett "hot tent" merke for meg. Og jaggu har jeg ikke klart å legge igjen mer enn nok penger hos Nortent bare innenfor den kategorien 🥴

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (7 minutter siden):

Telt-tråder er skumle greier. Nå fikk jeg lyst på enda ett..

Vern-serein til NT har gått meg hus forbi, det har vært mer ett "hot tent" merke for meg. Og jaggu har jeg ikke klart å legge igjen mer enn nok penger hos Nortent bare innenfor den kategorien 🥴

Ja det er virkelig et «rabbit hole» dette med telt. Har registrert at NT er ganske kjent under hot tent kategorien. Dette er også selvsagt en kategori jeg også har veldig lyst å prøve. Samboer er mildt sagt ikke helt begeistret over min overdrevne telt-entusiasme😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et campingtelt i polycotton fra outwell som familien har brukt et par uker hver sommer siden 2016. Må si at bortsett fra at stoffet tar vesentlig plass og veier mer, er fordelene mange. Teltet er ca 20kvm og veier 50kg og er ca en full søppelsekk i volum.. vs ca 20/25 kg for nylon ol. Så det brukes kun på campingplasser. .

Teltet oppleves mye mer ventilerende og kjølig i varmt sommervær. Har vært i andre telt samtidig og det er en klar forskjell.

Stoffet bråker mindre i uvær og regndråper smeller ikke like høyt i vind eller regn.

Stoffet har vært gjennom flere skybrudd og har holdt tett hele veien.  Stoffet suger heller ikke veldig mye vann så lenge det er impregnert. 

Duken er også solid.

Så hvis vekten ikke er hindrende, er det flere fordeler med pc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
On 11/16/2023 at 5:40 PM, heldal said:

Ble det kjøpt inn Vern 1 PC på deg da? er spent på erfaringer om teltet.. har selv vurdert vern 1 en stund, men så kom jeg over en video med PC versjonen, den ser jo bare helt super ut! 

Etter ein del research enda eg opp med dette teltet, skal gje ei oppdatering her når det kjem i midten av januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har jeg også begynt å snuse litt på NT Vern 1. Problemet er vel at jeg kjøpte nytt telt i fjor, så må trikse litt med Finansministeren i huset...

Har sett noen filmer på YouTube som virker lovende, men er det noen her med ytterligere erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GubbePaaTur skrev (25 minutter siden):

Da har jeg også begynt å snuse litt på NT Vern 1. Problemet er vel at jeg kjøpte nytt telt i fjor, så må trikse litt med Finansministeren i huset...

Har sett noen filmer på YouTube som virker lovende, men er det noen her med ytterligere erfaringer?

Litt mer snakk om de nye (ikke PolyCotton)-teltene her:

For min del venter jeg på et Vern 1 som sendes denne uken :) Kommer nok en brukeromtale fra meg om teltet etter hvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.