Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus omnilite ti


LisaAA

Anbefalte innlegg

Jeg strever litt med min Primus omnilite ti. Den brenner fint og rent på full speed, men når jeg skrur den ned kommer det flamme. Når den slukkes helt vedvarer også flammen. Skrur jeg opp på høyere speed igjen kommer den over på gass. Er dette underburn flamme? Har nå skrudd den fra hverandre og, vasket den med sitronsyre og renset dyse nøye..e video

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg byttet dyse, men fant ut at den lekker bensin ut av dysen når den er stengt av på den innerste justereren men åpen på justereren ved flasken. Da må det kanskje være en lekkasje et sted v slangen /justerereren innerst? Har du noe mening der? Det forklarer jo hvertfall hvorfor ikke flammen slukker..

Endret av LisaAA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Når du stenger ved flasken og ikke ved. Brenneren, vil det som er i slangen "renne" ut og brenne opp.

2: Når du snur flasken til "off" og lar den stå som den er, vil den slukke etter en stund og trykket i flasken forsvinne etter hvert slik at du kan koble fra uten for mye søl.

Så når du skal stenge brenneren på bensin gjør du som i pkt 2. Steng ventilen ved flaska før du kobler fra. Steng inne ved brenneren til slutt.

3: Skal du stenge ved bruk av gass, stenger du ved gassbokser og lar den slukke. Inne ved brenneren stenger du når den er kald 

Grunnen til at du skal stenge ventilen inne ved brenneren først når den er kald, er at du unngår at den setter seg fast og er tung å få opp neste gang du skal bruke den.

Under bruk, skal alltid ventilen ved flaska/gassbokser stå helt åpen, og all regulering gjøres med ventilen/spindelen inne ved brenneren.

Har du en gassboks, ville jeg byttet til gassdyse og så prøvd hvordan den brenner på gass. Brenn først utelukkende med boksen "rett vei" og prøv brenne på fult og å regulere. Går det fint snur du boksen og prøver det samme. Med snudd boks er det flytende helt inn til brenneren, og det blir litt som å bruke bensin. Brenneren må være varm før du snur boksen. Ved å bruke gass utelukker du pumpa+flaska og finner ut om det er på flaske siden eller brenner siden du har problemet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LisaAA skrev (På 30.10.2023 den 9.07):

den lekker bensin ut av dysen når den er stengt av på den innerste justereren

Har du et bilde av hvordan tuppen på krana ser ut? Har du også renset hullet med en tynn tre/plastpinne der tuppen på krana treffer? (Eller justereren som du kaller den. 
Bare rensing hjelper ikke, like viktig er at du flusher del for del, og i noe som er hvit, slik at du ser at primusen er rein innvendig.

Omnilite skrev (På 30.10.2023 den 11.31):

Grunnen til at du skal stenge ventilen inne ved brenneren først når den er kald, er at du unngår at den setter seg fast og er tung å få opp neste gang du skal bruke den.

Dette er veldig viktig, ellers kan du/vil du oppleve at den sitter bokstavlig bom fast…🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.