Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett 1P tarp og bardunfester


langen

Anbefalte innlegg

Jeg har tydeligvis fått blod på MYOG-tanna etter hengekøyeprosjektet, for jeg gjorde ferdig min første tarp idag (selv om jeg egentlig burde vært ute i det fine været…).

Sett bort fra at silpoly er sykt glatt å håndtere er det å sy en rektangulær tarp ganske rett frem. Derfor ble det størst fokus på hvordan jeg skulle sy bardunfestene. Aka tieouts.

(Også større fokus på funksjon enn form, så jeg har ganske mye å gå på når det gjelder pene sømmer 😂)

Tarpen er ca 3,5 x 1,7, og veier 312g inkl all plastikk og 7 barduner. 

Starter med hjørne-tieouts: Her er det vanlig å forsterke med et trekantet stykke stoff, og sy båndet på dette igjen. Jeg kom over en annen variant, som baserer seg på at der bardunen trekker på skrå kan disse kreftene dekomponeres langs X- og Y-aksen som i praksis blir langs de to kantene til tarpen. For at dette skal bli bra fordrer det at bardunen festes akkurat i hjørnet der kantene møtes. Stoffet er sydd i trippel tykkelse langs alle kantene, så båndet bør ha godt feste. Tror jeg fikk det til ganske bra - 5 «bar tacks» langs hver kant:

IMG_1289.thumb.jpeg.c503a828036958d12e213f57383f0af5.jpeg

IMG_1290.thumb.jpeg.a6d2819472b894c032fb5a35fe2586da.jpeg

 

Fester på kortsidene: Disse vil både bli brukt til mønesnor-feste i hengekøyemodus, samt feste for hver sin teltstang i A-frame oppsett. Ganske rett frem med to halvsirkler stoff 45 grader på hverandre som forsterkning, muligens bortsett fra hvordan jeg fester tuppen på teltstangen til det hele (12mm Beastee ring passer perfekt i DAC sine teltstang-tupper https://www.extremtextil.de/en/dac-pressfit-16mm-short-lock-tip-13-2mm.html ). Har forsøkt å vise dette i bilde nr 3, der den svarte tråden går to ganger gjennom løkken i båndet, slik at jo mer bardunen strammes, jo hardere holdes tuppen fast. Beastee ringen er primært der for å holde stangen på plass under oppsett - når ting er stramt er den mer eller mindre overflødig.

IMG_1291.thumb.jpeg.fe9531d8ea4f8abd7d3002ee6713b430.jpeg

IMG_1292.thumb.jpeg.19789ed9780a3806c729ad037665537d.jpeg

IMG_1297.thumb.jpeg.17acf93ffc89b9dd8261df106f842583.jpeg


Fester på langsidene: Til ymse bruk. Her har vi to varianter, hhv less-is-more, og more-is-more 💪💪💪. For førstnevnte har jeg sydd inn et stykke bånd inni bretten (som man derfor ikke kan se), som gjør at selve bardunfestebåndet bør ha godt feste. Det var en cottage-produsent som mente dette ble solid. Litt spent på hvordan denne vil holde… Til sistnevnte har jeg ingen kommentar 😬

IMG_1295.thumb.jpeg.e4ee2b92b27b52babebdee2d1994f29a.jpeg

IMG_1296.thumb.jpeg.cae87f12cafb237208c753cdf057ae8a.jpeg

IMG_1294.thumb.jpeg.0c4024866e7fe1495d7512a21896f845.jpeg

IMG_1293.thumb.jpeg.b6e76c4fd47c7f210e20b41b0753ad34.jpeg

 

Kommentarer? Noe jeg burde gjort annerledes?

 

Kommer tilbake når jeg har fått testet litt…

Endret av langen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med enda et prosjekt, dette ser også veldig bra ut! Smart måte å feste stangen ved bardunfestet :) 

Et tips for å lettere håndtere det tynne og glatte stoffet er legge et lag tynt papir på undersiden av silpolyen når du syr. Dette stabiliserer stoffet og gjør det særlig lettere å sy ut mot kantene. Et annet tips er å bruke små klyper, såkalte wonder clips.

Bardunfester og strammere er en smakssak. Min erfaring med D-ringer er at de har en tendens til å vri seg. 

Brettet du inn råkatene på båndene og halvsirklene til bardunfestene? 

Generelt sies det at flere sting gir flere hull, hvilket svekker stoffet. Derfor brukes gjerne en større stinglengde i retningen stoffet strekkes. Blir spennende å se om dette også fungerer :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (6 timer siden):

Generelt sies det at flere sting gir flere hull, hvilket svekker stoffet. Derfor brukes gjerne en større stinglengde i retningen stoffet strekkes. Blir spennende å se om dette også fungerer :) 

Spennende ja!

Siden jeg fortsatt er blodfersk med symaskin er det nettopp ting som feks stinglengde jeg må lære meg. Learning by doing 👌

Litt av moroa synes jeg er å teste flere ting og finne ut hva som funker. 

 

ole_brum skrev (6 timer siden):

Brettet du inn råkatene på båndene og halvsirklene til bardunfestene? 

Forsterkningene av silpoly er brettet inni kantbretten ja. Kantbåndene er kun svidd av på kuttflatene. Mulig dette ikke er helt etter boka, men time will shåvv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.