Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisert Helsport Bitihorn SL tarp


ole_brum

Anbefalte innlegg

Annonse
ole_brum skrev (7 timer siden):

De ekstra bardunfestene jeg sydde på gjør at tarpen kan settes på flere måter enn den opprinnelige Bitihorn-tarpen.

Flott med mer fester, jeg fikk modifisert min med flere fester i 2021. Link til innlegg

Flere fester hjelper mye, men et oppsett som gjør at du kan bruke den som gapahuk for le for vinden - det var det viktigst for min del. 
Ombyggingen har holdt, men den blir veldig liten i minste utførelse. 
IMG_6914.jpeg.606bd6f07d61388059c0f242cd4f38d7.jpeg

Artig at du har modifisert selv. Feks Hilleberg har jo bare kantfester, og ved litt vind blir det fort veldig mye krefter på senterfestene. 
Du må avgi rapport om hvordan den holder i vind🤗.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (22 minutter siden):

Flott med mer fester, jeg fikk modifisert min med flere fester i 2021. Link til innlegg

Flere fester hjelper mye, men et oppsett som gjør at du kan bruke den som gapahuk for le for vinden - det var det viktigst for min del. 
Ombyggingen har holdt, men den blir veldig liten i minste utførelse. 
IMG_6914.jpeg.606bd6f07d61388059c0f242cd4f38d7.jpeg

Artig at du har modifisert selv. Feks Hilleberg har jo bare kantfester, og ved litt vind blir det fort veldig mye krefter på senterfestene. 
Du må avgi rapport om hvordan den holder i vind🤗.

Jeg har kommet over innlegget ditt før, men ser ikke hvordan de ekstra bardunfestene er sydd på. Er det brukt forsterkningstoff slik som i hjørnene? Er løkken (kantbåndet/«webbing») sydd inn i sømmen, eller bare utenpå stoffet? 

Det er ikke så vanskelig å gjøre selv, men det krever litt erfaring med nål-tråd-kombinasjon med et så tynt stoff. 

Jeg er spent selv på hvordan det holder vind - rapport kommer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvde å lime på ekstra bardunfeste langsetter mønelinjen. Flere år siden, husker ikke hva jeg brukte. Fungerte uansett ikke. Tror nok slikt må syes på, med stofforsterking på begge sider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (20 timer siden):

Jeg har kommet over innlegget ditt før, men ser ikke hvordan de ekstra bardunfestene er sydd på. Er det brukt forsterkningstoff slik som i hjørnene? Er løkken (kantbåndet/«webbing») sydd inn i sømmen, eller bare utenpå stoffet? 

IMG_0410.thumb.jpeg.d501bdca9ef4949bfa7b931e0fe8b0a0.jpeg

Feste midt innpå. Ekstra stoff på utsiden.

IMG_0406.thumb.jpeg.684921fb01567b13f3f03b009a3965c7.jpeg

Seam sealer på innsiden. Har ikke turt å belaste dette feste veldig hardt, men har holdt så langt.

IMG_0409.thumb.jpeg.532e820236ca8bbd4470223e4c8a2294.jpeg

IMG_0408.thumb.jpeg.3c8d53292ab930df7b68bacaf5e161a1.jpeg
Kantfeste med ekstra stoff og malje.

IMG_0407.thumb.jpeg.0d85797a140108848077127925d7fe06.jpeg

Har 2 typer fester - nr 2 med ekstra stoff, malje og bånd. Virker veldig solid.

IMG_0411.thumb.jpeg.9b8d992da057a56f01844c87821d6853.jpeg

Fikk også merket ene hjørne der hvor opplegget for å lage gapahuk er! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bildene!

Jeg lurer på om forsterkning av begge sider av festet midt på langs midtsømmem hadde vært enda sterkere. Har du vurdert å bruke en strikkløkke for å avlaste festepunktet?

Jeg tror for øvrig sømforsegler kan være lurt utover å gjøre det vanntett. Det skal visstnok forsterke sømmen ved at tråden «støpes inn» i stoffet og hindrer at tråden rives ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på om forsterkning av begge sider av festet midt på langs midtsømmem hadde vært enda sterkere. Har du vurdert å bruke en strikkløkke for å avlaste festepunktet?

Usikker på om forsterking på begge sider hjelper noe særlig, når stoffet er så tynt. Vil nok anta at å øke arealet for feste, pluss lage det uten noen krappe hjørner ville hjulpet mere. En større rund fasong hadde fordelt kreftene bedre. 

Ang strikkløkke, den demper jo noe av toppen på kreftene i starten, men ofte mister tarpen fasongen og blir et større vindfang. Så er usikker på hva som faktisk er best. Pluss det øker vekta litt. Øker vekta på et forsterket feste med feks 10 gram, betyr det jo ikke noe i praksis. Men feks DD tarp har 19 fester på 3x3 meter, og da har vekta økt med 190 gram. 
DD tarp UL 3x2.9 meter veier 460 gram (legg merke til at de har stjelt 10 cm på ene siden. Mens DD Tarp på 3x3 meter veier 790 gram. 
Så forskjellen er 330 gram. 

Duken på Bitihorn SL er jo nesten som en strikk, og tøyer seg mye i tillegg. 

Men alt er jo et kompromiss mellom vekt og styrke, og produksjonskostnad (spesielt på et kommersielt produkt). Blir det mye forsterkinger, er du snart oppe i vekta på et litt kraftigere stoff. Så det må jo bli helheten som teller. 

Den finnes sikkert noen tester på dette, men antar at du må lage noen tester selv for å få et svar på hva som lønner seg. Du slipper jo lønnskostnadene og kan lage den løsningen som teknisk sett er den best🤩.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (3 timer siden):

Usikker på om forsterking på begge sider hjelper noe særlig, når stoffet er så tynt. Vil nok anta at å øke arealet for feste, pluss lage det uten noen krappe hjørner ville hjulpet mere. En større rund fasong hadde fordelt kreftene bedre. 

På den ene siden har Helsport (som jeg antar utførte modifiseringen på tarpen din) valgt å ikke forsterke undersiden på det nye festet. På den andre siden har de forsterket undersiden på det originale festet på midten langs midtsømmen. Jeg vil tro at effekten en slik forsterkning har avhenger av hvor kreftene kommer fra. Hvis en bardun strekkes parallelt med tarpen har det nok lite å si. Når en bardun derimot strekkes med en vinkel fra festet vil man ikke bare påføre krefter i sømretningen, men opp mot 90 grader på stingene. Hvis stingene kun går gjennom et tynt stoff vil de kunne rives ut, fordi det kun er styrken på tarpstoffet som holder imot. Og ripstop silnylon er laget for å strekkes i retningen stoffet er vevd. Hvis man derimot forsterker undersiden vil stingene få bedre hold. Det samme kan ikke sies om kun oversiden forsterkes. I teorien i alle fall. Dette skal jeg på et tidspunkt prøve å teste ut. 
 

Memento mori skrev (3 timer siden):

Ang strikkløkke, den demper jo noe av toppen på kreftene i starten, men ofte mister tarpen fasongen og blir et større vindfang. Så er usikker på hva som faktisk er best. 

Duken på Bitihorn SL er jo nesten som en strikk, og tøyer seg mye i tillegg. 

Du har et godt poeng i at fasongen og integriteten til tarpen når den er spent opp har en innvirkning på kreftene den kan tåle. Men jeg tror dette i størst gjelder festepunktene som tar krefter i samme retning som sømmen (som alle hjørnefester og de langs sidene). Bardunfester midt på et panel eller festepunkter som ikke er sydd inn i midtsømmen er ikke laget for å tåle like store krefter og jeg tror dermed ikke at en strikk er det som ødelegger fasongen til tarpen.

Her skal det også sies at det er forskjell på strikk. En svak strikk vil strekkes maksimal når du setter opp tarpen. En kraftigere strikk gir en stram bardun samtidig som den kan ta unna ved store vindkast.

En siste ting med strikk på en silnylon tarp som strekkes over tid er at den vil gjøre at tarpen «etterstrammes automatisk». Selv om silnylon har mye «bias stretch», strekkes stoffet over tid (minutter til timer) i vevretningen (ripstop-retningen). Stoffet vill dermed ikke kunne dempe et vindkast i vevretningen, hvilket en strikk i teorien kan. 

Dette er uansett i stor grad teoretiske betraktninger og om det finnes en fasit vet jeg ikke. 

Endret av ole_brum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.