Gå til innhold
  • Bli medlem

Solbrillehjelp


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Jeg var på posten i dag og hentet et par Oakley Rader Ev Path som jeg hadde kjøpt på salg hos Fjellsport. Ut i fra anmeldelsene og beskrivelsen skal det være en modell som kler de fleste. 

 

Lykken ble kortvarig, da passformen desverre ble helt feil for meg. Både kinn, øyevipper og øyenbryn kommer borti glass/rammen i varierende grad, om jeg skal ha de på en behagelig plass på nesen. Brillene skal sendes i retur, men jeg vil jo gjerne benytte meg av sommersalget de fortsatt har.

Er det noen som har vært borti samme problem som har en modell å anbefale? Skal brukes til sykling og fjelltur hovedsaklig. Dette er mine første par "ordentlige" solbriller, så velsig åpen for andre merker og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Bokhylla said:

Er det noen som har vært borti samme problem som har en modell å anbefale? Skal brukes til sykling og fjelltur hovedsaklig. Dette er mine første par "ordentlige" solbriller, så velsig åpen for andre merker og.

 

For at vi skal ha noe å anbefale så må du vite størrelsen din først. Du kan lese en guide om hvordan du finner gode solbriller her.

https://www.costadelmar.com/en-us/c/fitting

 

Men et enkelt tips er å stikke innom en optikerbutikk og prøve på mange forskjellige til du finner noen du liker, så sniker du deg til å ta mål av den nevnte modellen.

 

Jeg kjøpte selv tidligere for ikke så lenge siden, og jeg tok først mål av de brillene jeg hadde fra før av så plukket jeg ut flere potensielle modeller som kunne passe meg rundt min størrelse. Og når Skittfiske hadde salg så bestilte jeg, alle.. 😛 Det kom 4 par Costa solbriller i samme pakke, jeg åpnet alle pakkene forsiktig, prøvde brillene på, beholdt det paret som passet best, og sendte tilbake de 3 parene som ikke passet meg. 

 

Jeg var heldig og fant et par som jeg likte skikkelig godt og det er FOR MEG de mest behagelige solbrillene jeg noensinne har hatt. Jeg kan ha dem på meg hele dagen lang uten at det feks kommer noen flekker på dem pga hudkontakt eller at de blir ubehagelige. Men merket er Costa.

 

Men jeg gidder faktisk ikke å nevne modellen, for hvilken modell det er, det er kun relevant informasjon om du har akkurat samme hodetype og hodestørrelse som det jeg har selv. Og det har du sannsynligvis ikke, målet ditt må være å få riktig brille til deg selv ikke å prøve det som tilfeldigvis funker for andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gabs88takk for tips!  Ja jeg er fult klar over at alt ikke passer for alle, derfor det fle retur for meg, hehe! Men greit å få litt innspill på hva som eventuelt har funket for andre som har opplevd samme. Ikke erfart det med vanlige briller eller "HM solbriller", så glad for alt som kan peke meg i en bedre retning😀

Ut i fra den siden du delte kan det virke som jeg kanskje trenger en modell med low bridge. Brillene jeg fikk passet i utgangspunktet godt i størrelse på glass/brillestang etc, så kanskje der er noe med neseputeområdet jeg må finne ut av.  Jeg har sendt mail til Fjellsport dor å høre om de vet om noen andre modeller, og skal sjekke ut Costa merket 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme brille som deg for noen uker siden @Bokhylla. I utgangspunktet fikk jeg litt subb, men det fulgte med en ekstra pute som tilsynelatende er litt fyldigere (tykkere) i esken og når jeg fikk på de, da passet brillene helt fint.

Fulgte det ikke med en ekstra pute med dine briller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Men et enkelt tips er å stikke innom en optikerbutikk og prøve på mange forskjellige til du finner noen du liker, så sniker du deg til å ta mål av den nevnte modellen.

Hvis man bruker butikkens kompetanse, timelønnsutgifter, og tilgjengelig vareutvalg i et lokale som de har utgifter på, så bør man også kjøpe brillene der, istedenfor å kjøpe dem litt billigere i en nettbutikk, som ikke har de samme kostnadene.   

Endret av Luesveis
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rayunjo det gjorde det, og de fjernet den verste "subbingen" på kinnene i hvile, men når jeg smiler/snakker er det fortsatt kontakt, og pannen/øyevipper kommer fortsatt borti glasset/rammen. Når jeg ser på de vanlige brillene mine er det litt mer vinkel på selve glasset som sikkert ikke er dumt. Usikker på om det fins modeller innenfor sports/solbrillemerker som klare kombinere vinkel og litt mer støtte opp fra nesen🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.