Gå til innhold
  • Bli medlem

Silpoly tarp 1,8 x 2,8 m


ole_brum

Anbefalte innlegg

Annonse
Marius Engelsen skrev (35 minutter siden):

Dette har jeg sansen for! Syingen ser veldig bra utført ut, vekten og pakkvolumet ble jo svært bra!

Denne veier såpass lite at terskelen for å hive den i sekken bør være meget lav :) 

Takk! Pakkvolumet er enda lavere enn vist på bildet. Posen kan komprimeres til under halve størrelsen. 

Det var et relativt enkelt prosjekt og de fleste kan få det til om man bruker litt tid på å venne seg til det tynne stoffet. Om man ikke gidder kan jeg alltids sy en ekstra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (10 timer siden):

Meget pent håndverk! Hva kom totalen på for materialene til denne? Har vært nysgjerrig på silpoly selv, men som du sier så virker det som mange produsenter holder seg til silnylon fortsatt.

Har en symaskin jeg ikke har fått brukt nok enda...

Jeg bestilte fra AdventureXpert.com. Etter å ha betalt moms og fortolling i Norge havnet stoff, bardun og diverse deler på 700-800 NOK. 

Selv om jeg også hadde likt å se flere produsenter gå over til silpoly er det jo nettopp dette som er gøy med å lage eget utstyr. For øvrig snakket jeg med noen fra Barents for noen måneder tilbake hvor de sa at de gjorde tester på silpoly om dagen. Så hvem vet, kanskje de kommer med en ny tarp eller telt det neste året?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin tarp! Føler nesten alle syr sil-poly nå til dags jeg: Mountain Laurel Designs, Yama Mountain Gear, Warbonnet, Dutchware (er vel ikke akkurat sil-poly men noe lignende Dutch bruker)… ja og Gram Expert. De jeg kommer på i farten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Finfin tarp! Føler nesten alle syr sil-poly nå til dags jeg: Mountain Laurel Designs, Yama Mountain Gear, Warbonnet, Dutchware (er vel ikke akkurat sil-poly men noe lignende Dutch bruker)… ja og Gram Expert. De jeg kommer på i farten. 

Du har helt rett i at den amerikanske cottage-industrien har tatt i bruk silpoly. Mountain Laurel design er den siste av de du nevner som gikk over til silpoly for noen måneder siden. Problemet er at få er lett tilgjengelig i Norge (eller Europa) og «ingen» av de store produsentene tilbyr dette. Men om du vet om noen jeg har gått glipp vil jeg gjerne høre om det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, ole_brum said:

Du har helt rett i at den amerikanske cottage-industrien har tatt i bruk silpoly. Mountain Laurel design er den siste av de du nevner som gikk over til silpoly for noen måneder siden. Problemet er at få er lett tilgjengelig i Norge (eller Europa) og «ingen» av de store produsentene tilbyr dette. Men om du vet om noen jeg har gått glipp vil jeg gjerne høre om det :) 

GramExpert holder til i Europa om hukommelsen er med meg. Null problem med kjøp fra den amerikanske cottage gjengen, hadde spart meg mye penger om det var mer utfordrende enn noen få tastetrykk 😂 (Ja og så lager jo BorahGear sil poly-tarp han og, men amerikaner).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Driver og lukter på et lignende prosjekt selv, sånn at jeg omsider får brukt den symaskina jeg har stående. Kom da til å tenke på hjørneforsterkningene dine, som er i 70D PU Nylon – vil det kunne bli problematisk at dette er såpass ulikt hovedmaterialet, altså at de to materialene vil strekke seg ulikt over tid? Da tenker jeg altså i hovedsak over tid, da jeg ikke ser for meg at dette er noe som får umiddelbare følger, men de er jo gjerne i søm mellom to ulike stoff at man kan få slike problemer etter min erfaring. Om jeg ikke tar helt feil, så er det vel dette som er vanligst som forsterkning ved plugg- og bardunfestene på telt såvidt jeg vet (i alle fall på mine), at man legger dobbelt/trippelt med samme materiale. Mulig dette kommer mer til uttrykk ved nylon som hovedmateriale i stedet for polyester?

Gøy med slike prosjekter, hvor man får tenkt litt mer enn bare å velge en ferdigløsning :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (36 minutter siden):

Driver og lukter på et lignende prosjekt selv, sånn at jeg omsider får brukt den symaskina jeg har stående. Kom da til å tenke på hjørneforsterkningene dine, som er i 70D PU Nylon – vil det kunne bli problematisk at dette er såpass ulikt hovedmaterialet, altså at de to materialene vil strekke seg ulikt over tid? Da tenker jeg altså i hovedsak over tid, da jeg ikke ser for meg at dette er noe som får umiddelbare følger, men de er jo gjerne i søm mellom to ulike stoff at man kan få slike problemer etter min erfaring. Om jeg ikke tar helt feil, så er det vel dette som er vanligst som forsterkning ved plugg- og bardunfestene på telt såvidt jeg vet (i alle fall på mine), at man legger dobbelt/trippelt med samme materiale. Mulig dette kommer mer til uttrykk ved nylon som hovedmateriale i stedet for polyester?

Gøy med slike prosjekter, hvor man får tenkt litt mer enn bare å velge en ferdigløsning :)

Dette med hjørneforsterkning (tie out reinforcement dersom du skal lese deg opp på reddit/myog eller backpackinglight.com) tenkte jeg også mye på. Jeg har ikke rukket å teste det ut selv, men kom frem til følgende etter å ha brukt mye tid på å lese meg opp og undersøke:

1. Poenget med å forsterke er å ta av stress fra hovedstoffet og overføre til et sterkere/tykkere forsterkningsstoff. 

2. For å få til dette må du bruke et stoff med samme strekk, gjerne samme stoff bare i ett eller flere lag (silnylon strekkes mer enn silpoly), ELLER:

3. kutte forsterkningsstoffet 45 grader på vevretningen. Årsaken er at ripstop-mønsteret er vevd i firkanter og strekkes minst i «tråretningen». Bardunene i hjørnene vil nesten alltid strekke 45 grader på dette. Hvis forsterkningsstoffet kuttes 45 grader av hovedstoffet vil ripstopmønsteret her følge strekkretningen. Gir det mening?

4. Fordelen med et tykkere forsterkningsstoff i nylon er at det i teorien skal tåle mer.

5. Hvis du hadde brukt nylon som forsterkningsstoff og lagt ripstop-mønsteret i samme retning som hovedstoffet i Silpoly ville bare nylonet strukket seg (mens silpolyen ikke ville gjort det), alt stresset ville havnet på hovedstoffet i silpoly og hele poenget falt bort.

Som du sikkert skjønte valgte jeg å forsterke med nylon og lege ripstop-mønsteret 45 grader på det av silpolyen. En annen grunn er at PU nylon ikke glir så mye og det er derfor lettere å sy det på, sammenliknet med noe som har silikon-coating. Legger ved et bilder for å illustrere dette med orienteringen av ripstop-mønsteret.

IMG_6871.jpeg

Endret av ole_brum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.