Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Reinsfjell sl i kraftig vind og regn


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Annonse
Martin HJ skrev (3 minutter siden):

Tror @Sovjetunionen har en erfaring fra dette med vind og Reinsfjell SL i Lofoten hvis ikke jeg husker helt feil?

Her sitter jeg og skal jobbe seriøst, også kommer det slike forespørsler i innboksen som jeg "dessverre" må svare på, men sånn ere: teltprat går foran jobb! 

Men ja, dette var i 2017 og jeg synes det var utrolig kukete å sette opp det teltet i regn og vind. Det går, men det finnes mange telt som er mer smooth enn reinsfjell var i 2017. Det største problemet var at du ikke kan sette i pluggene FØR du begynner å tre i stengene. Eller dvs: du kan det, men det mangler sånne tverrgående bånd som definerer hvor pluggene skal være så teltet får riktig form. Det gjør at formen på teltet blir feil så da kan du plutselig slite med å få i den ene stanga osv. Dvs at du hadde to valg: sette i pluggene sånn ca der du trodde de skulle være og få et veldig skjevt telt som du skulle  stå og tilpasse etterpå, eller 2: tre i stengene først og stå der og prøve å barndurnere seilet fra helvete i stiv kuling.  

Andre telt, f eks Exped orion, der setter du pluggene i først så teltet sitter godt, også kan du tre i stenger etterpå mens teltet sitter som et skudd i bakken. Mye enklere. For ikke å snakke om Hillberg allak og staika, der du setter i pluggene først, stengene deretter og så hekter teltduken på, det er en DRØM i dårlig vær. 

Kan hende de har gjort forandringer siden 2017 modellen. Det håper jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på "Teltprat foran jobb" 😅

Ut i fra bilder av teltet på nett så ser det ut som om det er slike "tverrbånd" mellom stangpunktene på Reinsfjell SL (sikkert en nyere modell?). I hvert fall på langsidene. Om det ikke krysses over til kortsidene også så er det jo ganske kjipt.

Reinsfjell ser ut som et kuppeltelt med inspirasjon fra tunnel-konstruksjonen. Er det er mulig å sette opp teltet ved å kun tre inn langside-kanalene først, og la de ligge flatt på bakken i buer (slik man gjør med tunnel), og dermed "dra" det ut og opp? I så fall så burde det holde med kun to-tre plugger i den ene langsiden mot vinden først, og dermed to-tre til når teltet dras ut og reises. Det blir kanskje ikke optimal retning mot vinden, siden vinden da vil gå direkte i siden/døra på teltet?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (31 minutter siden):

Slenger meg på "Teltprat foran jobb" 😅

Ut i fra bilder av teltet på nett så ser det ut som om det er slike "tverrbånd" mellom stangpunktene på Reinsfjell SL (sikkert en nyere m

La oss bare gjøre det til en regel! 

Ja, ellers har vel Barents tatt alle modellene til Helsport, pimpet de opp og laget de til sine egne? Ikke at jeg vet helt, men jeg vet Barents er det gamle helsportteamet og de selger jo kliss like telt. Har inntrykk av at de er hakket bedre på produktutvikling. 

Når de er sagt er det ingen tvil om at vinneren i drittvær er staika, allak, soulo eller et tunnelltelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.