Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY for å lage selvstående "stativ" av gåstav?


Flyalf

Anbefalte innlegg

Noen som har forsøkt seg? Verd å prøve? Poster denne på engelsk da den er postet på en annen gruppe:

Anyone done a DIY solution to convert your trekking pole to a self standing tripod? I'm thinking of adding two short lenghts from old fishing rod to make the trekking pole standalone with a lightweight "connection" near bottom of trekking pole.

I allreday have the https://www.vpg.no/black-diamond/302335/black-diamond-universal--20-adapter-kamera-adapter-for-tur-og-skistaver?channable=0164ab696400333032333335af&utm_source=daisycon&utm_medium=gshopping&utm_campaign=dcgs to attach head / holder for cellphone or camera on top.

All answers welcome, but please dont post lighweight tripods or monopods suggestions. The idea is to use trekking pole. I allready have the Aoka CMP 163CL carbon travel tripod with Aoka KB 20 head at 657 gram with all included, so my solution must be much more lighweight. The fishing rod parts should be in the order of 5 x 2 gr = 10gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det enkle svaret du ikke vil ha: Det enkleste og letteste er å ikke ha med noe for for stativ i det hele tatt.

Jeg drasset ofte med meg fotostativ på tur, men det ble sjeldent brukt, mye pga jeg tok faktisk ikke så mye bilder der det var noe vits med stativ. Begynte å ta med et bittelite stativ fra eBay, det ble heller ikke brukt, og det samme endte det med et Gorillapod-stativ jeg handlet. Så jeg har sluttet å drasse med stativ i det hele tatt. Bruker bakken, fjell, stein, trær, busker(om det er noen) og sekken som stativ.

Av ren nysgjerrighet: Hva tar du bilder av på tur som krever bruk av stativ?

Men finnes mange lure løsninger som man får kjøpt eller som man kan herme etter. Disse dukket opp bare etter et lite google-søk, så finnes sikkert mye mer:
https://www.novoflex.de/en/products-637/camera-support-systems/triopod-products/foldable-photo-hiking-pole-set-2-pcs.html

https://www.amazon.com/Ultralight-Trekking-Tripod-Adapter-BallHead/dp/B0BJMPFK77

https://www.amazon.com.au/TrailPix-Ultralight-Tripod-Point-Shoot/dp/B01L0TNNQM

Det finnes også tripod-ben til monopod'er å få kjøpt, så kan jo evt overføre et slikt system til en gåstav. Men de veier nok kanskje mer enn du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (På 30.5.2023 den 17.52):

Det enkle svaret du ikke vil ha: Det enkleste og letteste er å ikke ha med noe for for stativ i det hele tatt.

Jeg drasset ofte med meg fotostativ på tur, men det ble sjeldent brukt, mye pga jeg tok faktisk ikke så mye bilder der det var noe vits med stativ. Begynte å ta med et bittelite stativ fra eBay, det ble heller ikke brukt, og det samme endte det med et Gorillapod-stativ jeg handlet. Så jeg har sluttet å drasse med stativ i det hele tatt. Bruker bakken, fjell, stein, trær, busker(om det er noen) og sekken som stativ.

Av ren nysgjerrighet: Hva tar du bilder av på tur som krever bruk av stativ?

Men finnes mange lure løsninger som man får kjøpt eller som man kan herme etter. Disse dukket opp bare etter et lite google-søk, så finnes sikkert mye mer:
https://www.novoflex.de/en/products-637/camera-support-systems/triopod-products/foldable-photo-hiking-pole-set-2-pcs.html

https://www.amazon.com/Ultralight-Trekking-Tripod-Adapter-BallHead/dp/B0BJMPFK77

https://www.amazon.com.au/TrailPix-Ultralight-Tripod-Point-Shoot/dp/B01L0TNNQM

Det finnes også tripod-ben til monopod'er å få kjøpt, så kan jo evt overføre et slikt system til en gåstav. Men de veier nok kanskje mer enn du ønsker.

Jeg behøver stativ til lang-eksponeringer og der jeg selv vil være med (på soloturer), spesiellt på skrytebilder av fisk. Jeg benytter stativ mye, og jeg jeg bryr meg lite om hva andre foretrekker. Vanlige kamerarer er mindre problematiske, men nå bruker jeg mobilen mye, og den er ikke enkel å stable. Jeg har et hjemmelaget mini-stable stativ til mobilen, men savner å få den opp i høyden.

Løsningene det er linket til er jo ok, men passer ikke til mine gåstaver der jeg har kamera feste i toppen av den ene. TraiPix-en har jeg, men ble aldri helt venner med den. Har mer tro å¨å lage en two-pod støtte til gåstav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 6/1/2023 at 5:59 PM, Flyalf said:

Jeg behøver stativ til lang-eksponeringer og der jeg selv vil være med (på soloturer), spesiellt på skrytebilder av fisk. Jeg benytter stativ mye, og jeg jeg bryr meg lite om hva andre foretrekker. Vanlige kamerarer er mindre problematiske, men nå bruker jeg mobilen mye, og den er ikke enkel å stable. Jeg har et hjemmelaget mini-stable stativ til mobilen, men savner å få den opp i høyden.

Løsningene det er linket til er jo ok, men passer ikke til mine gåstaver der jeg har kamera feste i toppen av den ene. TraiPix-en har jeg, men ble aldri helt venner med den. Har mer tro å¨å lage en two-pod støtte til gåstav.

Jeg har prøvd mye forskjellig av løsninger som jeg trodde var genial men tålte veldig lite belastning, vind eller andre påvirkninger. Ødelagt x antall "utrolige" Timelapse pga dårlig stativ. Så jeg er aldri på tur uten en skikkelig tripod. 
Det finnes naturligvis mange å velge i. Ulanzi sin nye travel tripod som har hentet inspirasjon (direkte stjålet designet) fra Peak Design får ekstremt mye skryt og tømmer ikke lommeboken helt. 
Selv har jeg Peak Design sitt carbon stativ.....det koster en halv nyre, men himmel og hav så fornøyd jeg er med dette stativet. Solid og stødig er det også, mer enn større tripods jeg eier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (16 timer siden):

Jeg har prøvd mye forskjellig av løsninger som jeg trodde var genial men tålte veldig lite belastning, vind eller andre påvirkninger. Ødelagt x antall "utrolige" Timelapse pga dårlig stativ. Så jeg er aldri på tur uten en skikkelig tripod. 
Det finnes naturligvis mange å velge i. Ulanzi sin nye travel tripod som har hentet inspirasjon (direkte stjålet designet) fra Peak Design får ekstremt mye skryt og tømmer ikke lommeboken helt. 
Selv har jeg Peak Design sitt carbon stativ.....det koster en halv nyre, men himmel og hav så fornøyd jeg er med dette stativet. Solid og stødig er det også, mer enn større tripods jeg eier. 

Takker!

Ja du er kanskje inn på noe. Det finnes mange gode alternativer i samme veklklasse som Ulanzi, dvs rundt kiloen. Selv har jeg brukt Aoka CMP 163CL som veier rundt 0,63 kg med DYI skulderveske /oppbevaringspose, forlengerledd, kulehode og mobil feste. Med forlengerledd blir det for dårilg stabilitet til timelapse / langtids eksponeringer. Uten forlengerledd er det bare en høyde på 72 cm, men i mange tilfeller holder det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.