+Gabs88 Posted May 13, 2023 Share Posted May 13, 2023 Testet akkurat ut den nye Abu-Røken jeg har kjøpt meg og den ble helt sotete under etter 15 minutters bruk. Jeg er litt usikker på om det er på grunn av rødspriten eller om det er på grunn av at malingen ble svidd ved første gangs bruk. Men jeg lurer allikevel på om det er forskjell på rødsprit, er det slik at noen brenner renere og med mindre sot enn andre merker? Eller er alt akkurat det samme? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskepadde Posted May 13, 2023 Share Posted May 13, 2023 Prøv med mer vann i rødspriten, da pleier det sote mindre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dsk Posted May 13, 2023 Share Posted May 13, 2023 Det er noen triks, litt vann i rødspriten gir mindre effekt, men mindre sot også, Jeg har brukt noen antibak rester det soter nesten ikke (Pureclean sanitizer 75%) men det mest effektive jeg har testet er å blande inn 10-15% metanol. Bare husk at metanol er giftig, men det er tilatt i mange utenlandske "rødsprit" varianter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+zimwalker Posted May 13, 2023 Share Posted May 13, 2023 (edited) Ellers: smør et tynt tynt lag med Zalo (eller annetoppvaskmiddel) på undersiden, da er soten lett av tørke av. Funker med gryter så da regner jeg med det funker her også. Edited May 13, 2023 by zimwalker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+Marius Engelsen Posted May 13, 2023 Share Posted May 13, 2023 Bioetanol soter mye mindre/ingenting. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts