Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Eiffeltårnet er 10 ganger høyere enn de såkalte "monstermastene".

Vegetasjonen der mastene skal gå er ganske sparsommelig, de vil se ut som eiffeltårn. Fjordkryssingen i Hjørundfjorden er en ting, at disse monstermastene skal gå utover fjorden fra Standal er en annen ting. Bildet under er et av flere som i disse dager blir brukt for å lokke turistskipene inn fjorden. Se og nyt, vakrere fjordlandskap finnes ikke.

post-3473-133474628891_thumb.jpg

Annonse
  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Skrevet

Ja det er trist. Synlige master er ikke pene, spesielt ikke i fjellet. Men da jeg var liten (2-3 år) syntes jeg høyspentmastene var fine og fascinerene. Jeg satt i bæremeisen i Vestmarka og beundret dem høylytt, noe foreldrene mine syntes var fyfy. :wink:

Skrevet

Det var nok mange master Tom, blant annet de som går over Sandungen (fra Vestmarkseteren) var jo sykt fete da jeg var barn. Det summet til og med fra dem. :wink:

Skrevet
Denne saken må få et etterspill, i stedet for at kommunene mobiliserer hver for seg burde de slått seg sammen i et regionsopprør

Jepp, men det ser ikke ut til at det skjer: http://www.sunnmoringen.no/default.asp?page=3424&item=1550286,1〈=1

Idioten av en ordfører er svært fornøyd med at linja ikke blir lagt gjennom hans kommune.

Erling skrev

Nå er det altså det vestlige alternativet gjennom Sunnmøre som er valgt av NVE, og det alternativet gir flere fjordkryssinger. Det østlige alternativet skulle bare krysse Storfjorden. Det vestlige vil i tillegg krysse Sykkylvsfjorden, Hjørundfjorden og Austefjorden.

For de som har fulgt med: Er det verdensarvområdet som gjør at det vestlige alternativet har blitt valgt, eller er det virkelig det alternativet med minst skadevirkninger Fra mitt ståsted er det åppenbart at det østlige alternativet er det mest akseptable. Det ligger temmelig langt unna verdensarvområdet selv om turistene på cruiseskipene sikkert kunne ha sett linja hvis de brukte kikkert. Jeg synes fjordkryssingen av Hjørundfjorden er et mye verre inngrep.

Personlig mener jeg at det østlige alternativet ikke er noe bedre (jeg uttaler meg kun om det estetiske,og kun om Sunnmøre) Traseen ville gått gjennom Strandadalen- Herdalen og Hornindal. Deler av linja ville ligge høyt i terrenget og ville vært godt synlig fra innløpet av Geirangerfjorden. Den gamle postvegen over Ljøbrekka ville blitt fullstendig ødelagt.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Fristen for å påklage konsesjonsvedtaket går så vidt jeg vet ut i morgen 1.juli. Det er varslet anke fra fylket, flere kommuner, DnT samt en lang rekke andre organisasjoner og privatpersoner. Ankesakene skal behandles av olje- og energidepartementet.

En mulighet som har vært nevnt flere steder er at eksisterende 132kV-linje saneres på strekningen Ørskog-Ørsta for å unngå linje på begge sider av Hjørundfjorden og dobbel kabelspaghetti over Standaleidet. Kostnadene ved dette ligger rundt 300 mill, eller 175 mill dersom saneringen begrenses til strekningen Sykkylven-Ørsta.

Noe bedre er det selvfølgelig med en linje i stedet for to, men langt fra godt nok. Jeg håper inderlig at toget ikke har gått i denne saken, og at en nå tar seg tid til å vurdere konsekvensene av de enorme naturødeleggelsene utbyggingen vil medføre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.