Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR XKG EX tips?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Jeg er mest vant til å bruke gamle brennere som Optimus 111. De veier en del, men det er få deler som kan gå i stykker eller som kan forsvinne.  På skitur i helgen hadde jeg med meg en MSR XKG EX. Brenneren fungerer bra, uten om at man må drive å bytte fra vanlig til "vinterpumpe" når det er veldig kaldt. Det er uvant for meg. Avbildet her med standard pumpen på. 
 

Spørsmålet er hva folk gjør med pumpen på tur? Setter dere den i flasken og lar den stå der til man bytter flaske igjen? Jeg har pleid å gjøre det med andre multifuel brennere, men ble litt usikker siden den her har to pumper. Jeg tok i hvert fall ut pumpen og lå den i en pose på vei hjem. Når jeg var kommet hjem var det kliss vått med parafin i posen til pumpen. Det var også kliss vått i pakk posen til brenneren. Hadde tydeligvis rent ut rest parafin fra brenneren også. 
 

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Hva gjør folk for å unngå grising med fuel?

DAB1AA4E-30C9-4BCF-8047-AF166F28FE32.jpeg

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På grunn av sjansen for parafinsøl bruker jeg kun 4t alkylatbensin på mine msr brennere. Det fordamper å blir borte.

Jeg demonterer systemet, mens noen lar pumpe stå i flasken men slipper ut trykket under transport.

Men vis du er bestemt på å bruke parafin så kan feks pumpe legges i zip-lock pose og brenner I en tett pakkpose. Er det veldig kaldt kan det være en fordel å ha pumpen i posen i en lomme mot kroppen.

Standard pumpen funker i mange minus, har en artic som backup men har aldri brukt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (13 timer siden):

På grunn av sjansen for parafinsøl bruker jeg kun 4t alkylatbensin på mine msr brennere. Det fordamper å blir borte.

Jeg demonterer systemet, mens noen lar pumpe stå i flasken men slipper ut trykket under transport.

Men vis du er bestemt på å bruke parafin så kan feks pumpe legges i zip-lock pose og brenner I en tett pakkpose. Er det veldig kaldt kan det være en fordel å ha pumpen i posen i en lomme mot kroppen.

Standard pumpen funker i mange minus, har en artic som backup men har aldri brukt den.

Jeg føler parafin er litt tryggere enn bensin. De gamle brennere mine går i hovedsak på parafin også. Hvor kaldt er den laget for? 

 

Kristoffer Sandnes skrev (13 timer siden):

Det er mulig å flippe flasken for å slukke xgk ex, det vil minske mengden med brensel som blir igjen i slangen. Noen sier msr ikke anbefaler det, men jeg gjør det på mine msr brennere med fleksibel slange. 

 

Er vant til det på andre brennere. Da skal jeg prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (9 minutter siden):

Jeg føler parafin er litt tryggere enn bensin. De gamle brennere mine går i hovedsak på parafin også. Hvor kaldt er den laget for? 

 

Er vant til det på andre brennere. Da skal jeg prøve det.

Parafin er helt klart mindre lett antennelig enn bensin. Men parafin søl på fingre osv er heller ikke noe særlig å få i systemet. Det blir mindre parafinsøl ved bruk av en 111 enn en slangebrenner som demonteres.

Jeg føler meg i allefall trygg med bensin, men har ikke opplevd noen skumle episoder med det heller. Men jeg skal ikke anbefale deg å bruke noe du ikke føler deg trygg på, men om du bruker bensin slipper du søl på pumper å brenner.

Har brukt standard pumpe i -20 grader uten problemer, så den tåler nok en god del mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.