Gå til innhold
  • Bli medlem

Jemtlander PullPac


Anbefalte innlegg

  

bjaalean skrev (1 time siden):

Bo Hilleberg sitt pensjonistprosjekt, Jamtlander er ett alternativ. Har ikke hørt noen erfaringer om disse enda, og ser ut som de kun selges i Sverige. 

Også ut Pullpac, denne kunne kanskje vært interessant til hytte til hytteprosjekt. 

 

 

Måtte bare fyre av en sidetråd på denne, fra https://www.fjellforum.no/topic/60438-hytte-til-hytte-pulk/#comment-525870

Virker som et genialt konsept! Er det noen her inne som har prøvd? Kunne fint tenkt meg en slik på kortere turer hvor man til tider vil bevege seg smidigere i brattere terreng.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Det finnes vel ulike "sekker" med skal av glassfiber armeret polyester? Som kan ha tilsvarende mulighet for å li trukket? En annen variant er at flere har lagt storsekken i en pariserpulk og surret me remmene opp, så den umiddelbart kan bæres på ryggen eller bli trukket som pulk. Men ideen er jo bra.

Jeg har en gammel ide om en pulk, som er så lang og brei at man faktisk kan ligge i den! Dvs ca. 200 cm x 65 cm. Med et fleksibelt overtrekk og noen "prærievognsbuer" over kan det bli ganske bra foret med liggeunderlag og reinskinn. Pulkbaggen må selvfølgelig ut ved overnatting. Og tjore pulken, så den ikke drar av gårde mens man sover!!

Tilsvarende ble gjort ved turkanoer en gang, så man kunne sove i bunnen av kanoen. 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (6 timer siden):

  

Måtte bare fyre av en sidetråd på denne, fra https://www.fjellforum.no/topic/60438-hytte-til-hytte-pulk/#comment-525870

Virker som et genialt konsept! Er det noen her inne som har prøvd? Kunne fint tenkt meg en slik på kortere turer hvor man til tider vil bevege seg smidigere i brattere terreng.

Interessant! Jeg har ikke prøvd den der, men jeg har vurdert å lage en lignende løsning. Ikke bare er det fordel å kunne bære pulken i bratt terreng, men også når man krysser elv, eller hvis man må reise kollektivt for å komme seg til turstart. Det er heller ikke feil med slike løsninger hvis man bor i en mindre leilighet uten mye bodplass.

Jeg har eksperimentert med mange slike løsninger, men min absolutte favoritt ble å kjøpe en Sea to Summit Hydraulic Dry Pack på 120 liter. Den kommer med avtagbare skulderstropper og hoftebelte, samt solide fester på siden som man kan feste tau i. Da kan man ta av hoftebeltet og bruke det som drasele, evt. bruke en lett sekk og la hoftebeltet sitte på pakksekken.

Ettersom den er 120 liter får jeg alt jeg trenger med meg for korte overnattingsturer. Også perfekt for dagsturer med litt utstyr, eller hytteturer og andre situasjoner hvor en stor pulk føles i meste laget. Overflaten er helt OK glatt (kommer an på føret), så jeg har smurt inn undersiden med skiglider og da føler jeg nesten ikke at jeg har den bak meg. Synes også det er et stort pluss at den er helt vanntett.

Jeg har kalt den "pug" for pulk-bag, og så er den jo også liten og kompakt. 😄

Et par videoer som viser den i bruk:
https://www.youtube.com/watch?v=_uAuwweSyDk
https://www.youtube.com/watch?v=JNeDxTMuhHY

115948987_Coffeeunderthetarpinsnowyconditions0-14screenshot.thumb.png.13ec8070f4881fc634f6153f802b5e9b.png

2101804793_ColdWinterCampingUndertheAuroraBorealis0-15screenshot.thumb.png.033de6e7e729a4b464f29f3d14498e0a.png

2132343641_ColdWinterCampingUndertheAuroraBorealis2-8screenshot.thumb.png.a982e859cd18f32d7fdebad45325bd0a.png

1689141477_Coffeeunderthetarpinsnowyconditions7-54screenshot.thumb.png.e0599b0170b89d36cab0340918029358.png

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (11 timer siden):

Interessant! Jeg har ikke prøvd den der, men jeg har vurdert å lage en lignende løsning. Ikke bare er det fordel å kunne bære pulken i bratt terreng, men også når man krysser elv, eller hvis man må reise kollektivt for å komme seg til turstart. Det er heller ikke feil med slike løsninger hvis man bor i en mindre leilighet uten mye bodplass.

Jeg har eksperimentert med mange slike løsninger, men min absolutte favoritt ble å kjøpe en Sea to Summit Hydraulic Dry Pack på 120 liter. Den kommer med avtagbare skulderstropper og hoftebelte, samt solide fester på siden som man kan feste tau i. Da kan man ta av hoftebeltet og bruke det som drasele, evt. bruke en lett sekk og la hoftebeltet sitte på pakksekken.

Ettersom den er 120 liter får jeg alt jeg trenger med meg for korte overnattingsturer. Også perfekt for dagsturer med litt utstyr, eller hytteturer og andre situasjoner hvor en stor pulk føles i meste laget. Overflaten er helt OK glatt (kommer an på føret), så jeg har smurt inn undersiden med skiglider og da føler jeg nesten ikke at jeg har den bak meg. Synes også det er et stort pluss at den er helt vanntett.

Jeg har kalt den "pug" for pulk-bag, og så er den jo også liten og kompakt. 😄

Et par videoer som viser den i bruk:
https://www.youtube.com/watch?v=_uAuwweSyDk
https://www.youtube.com/watch?v=JNeDxTMuhHY

115948987_Coffeeunderthetarpinsnowyconditions0-14screenshot.thumb.png.13ec8070f4881fc634f6153f802b5e9b.png

2101804793_ColdWinterCampingUndertheAuroraBorealis0-15screenshot.thumb.png.033de6e7e729a4b464f29f3d14498e0a.png

2132343641_ColdWinterCampingUndertheAuroraBorealis2-8screenshot.thumb.png.a982e859cd18f32d7fdebad45325bd0a.png

1689141477_Coffeeunderthetarpinsnowyconditions7-54screenshot.thumb.png.e0599b0170b89d36cab0340918029358.png

 

Ser ut som en flott løsning det der og! At hoftbeltet får en multi-funksjon her liker jeg godt. Eneste er vel at bærekomfort kanskje ikke kan sammenlignes med en skikkelig storsekk med god ramme?

Kvalitetsvideoer forresten!

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (10 timer siden):

Ser ut som en flott løsning det der og! At hoftbeltet får en multi-funksjon her liker jeg godt. Eneste er vel at bærekomfort kanskje ikke kan sammenlignes med en skikkelig storsekk med god ramme?

Kvalitetsvideoer forresten!

Takk!

Den føles overraskende komfortabel når jeg har den på ryggen, men jeg kan ikke uttale meg om bærekomfort over lengre distanser. Best komfort blir det hvis man bretter et liggeunderlag i to og ligger det på innsiden av sekken mot ryggen. Da unngår man harde kanter som kan presse mot skuldre og rygg. Ellers føler jeg at sekken blir godt stivet av pga. materialet som er tykt, i tillegg til at den får mer struktur når luften stenges inne når sekken rulles igjen (som en pakksekk). Skulderreimer og hoftebeltet synes jeg fungerer bra, og skulderreimene har også load lifters.

Et annet pluss med en "pulk" man enkelt kan bære er at man er mer fleksibel i skuldersesongen. Det har hendt at jeg har gått inn skogsveier på ski hvor snøen er helt smeltet på returen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (På 2.3.2023 den 21.01):

Interessant! Jeg har ikke prøvd den der, men jeg har vurdert å lage en lignende løsning. Ikke bare er det fordel å kunne bære pulken i bratt terreng, men også når man krysser elv, eller hvis man må reise kollektivt for å komme seg til turstart.

Jeg har ikke sett Jamtlander-varianten før, men jeg lagde noe lignende i fjor. Jeg brukte en 100x50cm aluminiumsplate 0.7mm fra Biltema, og lagde en liten slede med taudrag som veier ca en halv kilo og kan brukes til å dra enten stor sekk, eller stor bag med skulderstropper, slik at den kan bæres på ryggen der dette er hensiktsmessig. Jeg limte tynn skumplast i bunnen for å unngå skrangling og at sekk eller separate kolli ikke skal bevege seg under marsj.

 

0D60AD11-5F87-461D-A5BE-06CBB9D5F893.jpeg

B72C0A0D-0FEE-420B-ACA5-2114942C5796.jpeg

Endret av Han Derre
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.