Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR XGK EX, liten gul flamma


johaan

Anbefalte innlegg


Jag fick nyss hem ett nytt MSR XGK EX som jag testade för första gången igår. 

Efter att ha testat att koka upp 1.5L vatten vilket tog ungefär 10 minuter så noterade jag när jag tog bort kärlet att det var en liten gul flamma precis munstycket.

Jag misstänkte att det var munstycket som satt löst, men det gick inte att dra åt det hårdare med det medföljande verktyget.

Behöver man mer dreiemoment för skruva åt det tillräckligt?
 

image.thumb.png.d47e2b425d786964a98a47b901b1c56e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjengene til dysa på gammel xgk setter seg langt bedre enn på min xgk ex.

Det hjelper å stramme til dysa når brenneren er varm, men pass på at du ikke brenner deg. Jeg strammet til med et stort skrujern å da ble jeg kvitt problemet. Får ikke mye kraft av verktøyet som følger med.

Ser ut til at flere har spurt om samme problem tidligere, liten gul flamme under bruk som kommer av at det er en liten lekkasje mellom dyse og brennerhode.

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Kristoffer Sandnes said:

Gjengene til dysa på gammel xgk setter seg langt bedre enn på min xgk ex.

Det hjelper å stramme til dysa når brenneren er varm, men pass på at du ikke brenner deg. Jeg strammet til med et stort skrujern å da ble jeg kvitt problemet. Får ikke mye kraft av verktøyet som følger med.

Ser ut til at flere har spurt om samme problem tidligere, liten gul flamme under bruk som kommer av at det er en liten lekkasje mellom dyse og brennerhode.

Tack! Jag såg nu att det fanns en tidigare tråd om samma problem, den hade jag missat

Att stramme til dysan når den er varm kanske hjälper, men jag kan tycka att något i grunden är fel om det ska behövas på ett nytt kök. Risken finns väl också att det då blir extremt svårt den dagen man måste skru ut dysen ute på tur..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tycker jag har varit extremt försiktig med pumpen då den är i plast, men efter två användingar har jag redan lyckats få en spricka på plungern/stempeln. Det är väl ingenting som leder till läckage, så den fungerar väl fortfarande att använda men man vill gärna ha en som är hel när man ger sig ut på tur så jag får väl gott köpa en ny...

Jag upplever MSR:s pump som väldigt trög jämfört med Primus som jag van med, även efter jag smörjt pumpeskålen. Stämmer det med er erfarenhet?

 

Än så länge kan jag inte påstå att jag helt nöjd med MSR :(

 

image.thumb.png.39ae277c5c775549ec423d5bfeeda101.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johaan skrev (2 timer siden):

Jag tycker jag har varit extremt försiktig med pumpen då den är i plast, men efter två användingar har jag redan lyckats få en spricka på plungern/stempeln. Det är väl ingenting som leder till läckage, så den fungerar väl fortfarande att använda men man vill gärna ha en som är hel när man ger sig ut på tur så jag får väl gott köpa en ny...

Jag upplever MSR:s pump som väldigt trög jämfört med Primus som jag van med, även efter jag smörjt pumpeskålen. Stämmer det med er erfarenhet?

 

Än så länge kan jag inte påstå att jag helt nöjd med MSR :(

 

image.thumb.png.39ae277c5c775549ec423d5bfeeda101.png

Hvis den sprekken har oppstått under normal bruk etter to ganger, og ikke fordi det skjedde noe spesielt (at du tråkket på den, mistet den fra stor høyde eller tilsvarende), så vil jeg vel anta at det er en god grunn for reklamasjon. Det er et sjansespill å ta med seg bare den pumpa på en tur der du er avhengig av å få brukt den. Er den kjøpt i Norge og den er under 2 år gammel, så er det bare å kontakte butikken og si at du vil reklamere på produktet. Reklamasjon og garanti er to forskjellige ting, så helt uavhengig av hva garantien dekker har du en egen reklamasjonrett der du uten kostnad skal få produktet reparert eller få en erstatning om det har en mangel (og "mangel" dekker mye mer enn bare en oppstått feil på produktet). Jeg ville tatt med den greia med den gule flammen i samme reklamasjonen. Det skal ikke være sånn, selv ikke på en MSR XKG EX så vidt jeg har skjønt.

Sånt er veldig irriterende, men man må nesten bare gjøre det. Alternativet er enda mer irriterende. 😁

Ps. Det kan uansett være lurt å skaffe seg to pumper hvis man skal på lengre tur og ikke har med noe annet apparat i reserve. Hvis pumpa slutter å fungere er det utrolig greit å bare kunne skifte pumpe der og da og utsette reparasjonen av den dårlige til senere.

 

Forbrukerkjøpsloven (det er kapittel 4 og 6 som er de viktigste i denne sammenhengen, men i mitt syn bør alle forbrukere sette seg inn i hele loven): https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johaan skrev (3 timer siden):

Tack! Jag såg nu att det fanns en tidigare tråd om samma problem, den hade jag missat

Att stramme til dysan når den er varm kanske hjälper, men jag kan tycka att något i grunden är fel om det ska behövas på ett nytt kök. Risken finns väl också att det då blir extremt svårt den dagen man måste skru ut dysen ute på tur..

Grunnen til at jeg brukte et skrujern var fordi jeg var hjemme og det lå ved siden av meg. MSR viser jo hvordan man kan løsne å stramme dysen ved å bruk av orginal verktøy. Screenshot_20230221_132846.thumb.jpg.ec1380709ae684a81fbae7945985c45a.jpg

Har ikke hatt noen problemer med hverken EX eller duraseal pumpa, mulig du har vært uheldig. Men hvis du ikke har forårsaket sprekken selv, så kan du fint reklamere på den 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (På 20.2.2023 den 22.13):

Gjengene til dysa på gammel xgk setter seg langt bedre enn på min xgk ex.

Det hjelper å stramme til dysa når brenneren er varm, men pass på at du ikke brenner deg. Jeg strammet til med et stort skrujern å da ble jeg kvitt problemet. Får ikke mye kraft av verktøyet som følger med.

Ser ut til at flere har spurt om samme problem tidligere, liten gul flamme under bruk som kommer av at det er en liten lekkasje mellom dyse og brennerhode.

Jeg mener man skal være litt forsiktig med å etterstramme dysa når brenneren er varmt. Er det minusgrader, og man skulle få behov for å ta ut dysa for å rense den, så kan man risikere at den sitter bom fast. Fordi det ekspanderer ift temperaturen. Hørt om et slikt tilfelle. Da må man forsøke å få brenneren varm igjen om man skal få av dysa. Ikke noen hyggelig jobb. ..og i hvert fall ikke om man ikke har med ekstra brenner. 😬

Endret av Det enkle Friluftsliv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johaan skrev (På 21.2.2023 den 10.27):

Jag tycker jag har varit extremt försiktig med pumpen då den är i plast, men efter två användingar har jag redan lyckats få en spricka på plungern/stempeln. Det är väl ingenting som leder till läckage, så den fungerar väl fortfarande att använda men man vill gärna ha en som är hel när man ger sig ut på tur så jag får väl gott köpa en ny...

Jag upplever MSR:s pump som väldigt trög jämfört med Primus som jag van med, även efter jag smörjt pumpeskålen. Stämmer det med er erfarenhet?

 

Än så länge kan jag inte påstå att jag helt nöjd med MSR :(

 

image.thumb.png.39ae277c5c775549ec423d5bfeeda101.png

Vil bare føye til at min erfaring med MSR-brennere er at også på dem bør man ta en skikkelig rens/gjennomspyling før de taes i bruk. Pga. produksjonsrester.

Det burde det forøvrig informeres om ved salg, da de fleste uten erfaring med hvordan den faktisk skal brenne neppe tenker på dette.

Endret av Det enkle Friluftsliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efter att ha skruvat av och på dysen igen hemma i värmen verkar det ha blivit tillräckligt tätt, nu får jag inte längre någon gul flamma nede vid dysen!

Nu brinner den generellt blått och fint utan oransje toppar, men med sporadiska gula flammor. Jag har lite svårt att förstå vad de beror på. Men dessa gula flammor kanske inte är något att bry sig om? De påverkar säkert inte effekten nämnvärt, men vet inte vad de innebär i termer av CO-produksjon?

 

image.png.419896d50aeb5b38fc74e5692a0e6bb7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johaan skrev (1 time siden):

men vet inte vad de innebär i termer av CO-produksjon?

Tror ikke det der har noe å si. Et stearinlys eller ei parafinlampe lyser jo gult hele tiden, men fordi soten som dannes i det gule siden forbrennes litt lenger ut i flammen vil det ikke ende i CO. Tror ikke det gjør det her heller. At det kan blinke litt gult av og til tror jeg er ganske vanlig. I ditt tilfelle kan det også være sot under brenneren fra den tidligere gule flammen som løsner og brenner opp.

Dannelse av CO får du først og fremst når du setter på en kjele med en sånn brenner, og det varierer mye fra brenner til brenner og mellom forskjellige kombinasjoner av brennere og kjeler. Generelt gjelder at varmevekslerkjeler er de verste.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johaan skrev (2 timer siden):

Efter att ha skruvat av och på dysen igen hemma i värmen verkar det ha blivit tillräckligt tätt, nu får jag inte längre någon gul flamma nede vid dysen!

Nu brinner den generellt blått och fint utan oransje toppar, men med sporadiska gula flammor. Jag har lite svårt att förstå vad de beror på. Men dessa gula flammor kanske inte är något att bry sig om? De påverkar säkert inte effekten nämnvärt, men vet inte vad de innebär i termer av CO-produksjon?

 

image.png.419896d50aeb5b38fc74e5692a0e6bb7.png

Jeg ville vært storfornøyd om min brant såpass. 😄 Styrer på med min nye XGK EX. Brant gult som sola de første gangene. Litt bedre nå, men langt fra optimalt. Tar en full rens av den i dag, og håper det gjør susen. Men et sp.mål:

-Opplever du også at det flasser av mye belegg av brennerhuset??    Det glødende belegget du ser i videoen. 
Jeg børster det av etter hver brenning. Men det hjelper jo ikke akkurat på å holde brenneren rein, eller unngå gule flammer.  Ser ikke ut som brennerhuset er laget av messing, som på Omnifuelen. 🤔
 

 

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tomine81 said:

-Opplever du også at det flasser av mye belegg av brennerhuset??    Det glødende belegget du ser i videoen. 
Jeg børster det av etter hver brenning. Men det hjelper jo ikke akkurat på å holde brenneren rein, eller unngå gule flammer.  Ser ikke ut som brennerhuset er laget av messing, som på Omnifuelen. 🤔
 

Nej, det upplever jag faktiskt inte på min XGK. Däremot gjorde jag det på mitt Omnilite när det var nytt, som du kan se på bilden. Men det var bara vid första gångerna jag använde det, och det var bara att borsta bort så var ingenting jag bekymrade mig över.

Hoppas du får ordning på den! Det är otroligt irriterande med kök som inte presterar som dom ska "out of the box"!

 

image.png.5aa871880ff6c7745d0a9a952aa69fee.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johaan skrev (34 minutter siden):

Nej, det upplever jag faktiskt inte på min XGK. Däremot gjorde jag det på mitt Omnilite när det var nytt, som du kan se på bilden. Men det var bara vid första gångerna jag använde det, och det var bara att borsta bort så var ingenting jag bekymrade mig över.

Hoppas du får ordning på den! Det är otroligt irriterande med kök som inte presterar som dom ska "out of the box"!

 

image.png.5aa871880ff6c7745d0a9a952aa69fee.png

 

 

Aha! Det er merkelig i grunn. At dette bare skjer med noen. Var en annen som hadde en XGK II som flasset og en EX som ikke flasset. Lurer på om det kan ha noen innvirkning på varmereflekteringen. 🤔 

ja, ganske så frustrerende når man helst bare vil ut på tur, og istedet blir sittende å rive seg i håret med brenner-problemer. 😅 Takk det samme, og god tur! 🙋‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (15 minutter siden):

Lurer på om det kan ha noen innvirkning på varmereflekteringen. 🤔 

Du lurer på om blir mer varmetap til omgivelsene om det er litt belegg/sot på brennerkoppen? Tvilsomt.

Tomine81 skrev (18 minutter siden):

ganske så frustrerende når man helst bare vil ut på tur, og istedet blir sittende å rive seg i håret med brenner-problemer. 😅 Takk det samme, og god tur! 🙋‍♀️ 

Brenneren din brenner jo fint som bare det. 
Løsningen er å slutte å rive seg i håret og bry seg om ting som ikke har noe å si, og bare dra ut på tur ;) 

Du har ikke brenner-problemer, sånn jeg ser det.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Du lurer på om blir mer varmetap til omgivelsene om det er litt belegg/sot på brennerkoppen? Tvilsomt.

Brenneren din brenner jo fint som bare det. 
Løsningen er å slutte å rive seg i håret og bry seg om ting som ikke har noe å si, og bare dra ut på tur ;) 

Du har ikke brenner-problemer, sånn jeg ser det.

Når en ny brenner ikke virker som den skal, og jeg derfor ikke føler meg trygg nok til å dra på tur med den, er det da ting som ikke betyr noe?? Du bør ikke uttale deg så skråsikkert om ting du ikke har skikkelig innblikk i. Forøvrig, hadde du vært så skråsikker, så hadde du vel neppe valgt å følge dette innlegget. 😊
Ja, du har rett i at den brenner bedre nå. ..Etter mye jobbing med den vel å merke! 🥵 Og ikke minst etter å ha fått god hjelp fra en meget tålmodig og kompetent kar her inne.
Det stemmer ikke at man ikke trenger å rense og spyle utav en MSR-brenner før man tar dem i bruk, som enkelte her påstår. I alle fall ikke i mitt tilfelle.  Videoen viser ikke hele flammen. Den brenner langt fra rent, og blafrer konstant. Så kanskje noe smuss i slangen.
Det er jo forskjellige meninger om hva som er optimal brenning. Og min brenner enda ikke optimalt.

Nå skal jeg til med staking og gjennomspyling. 🤞🙂🤞

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.