Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå fra Finse til Bergen i sommer


Måken

Anbefalte innlegg

Kjæresten min og meg planlegger å gå fra Finse til Bergen i sommer, omtrent i slutten av juni og/ eller begynnelsen av juli. Vi ønsker å gå med minst mulig bagasje, og har derfor tenkt på en rute hvor vi kan sove i hytter på veien. Da kan vi unngå å drasse med oss telt, matlagingsutstyr osv. Vi er fjellvante og har gått en del flerdagersturer tidligere med dagsetapper på opp til 9 timer, men aldri i et slikt omfang som fra Finse til Bergen. 

Nedenfor er et utkast til ruteoppsett. Oppsettet består av ti etapper. Vi tar en ekstra hviledag der det trengs etter dagsform. Noen som har gått samme tur, og/eller er kjent i området som kan gi innspill til ruteoppsettet? Vi tar gjerne mot alt av kommentarer, f.eks. innspill til alternative ruter.

1. Finse - Hallingskeid (21 km, 7 timer) [https://ut.no/turforslag/1112154281/rallarvegen-langs-bergensbanen-til-fots-finse-hallingskeid]
2. Hallingskeid - Kaldavasshytten (16 km, 7 timer) [https://ut.no/rutebeskrivelse/136867/fra-hallingskeid-til-kaldavasshytta]
3. Kaldavasshytten - BT-hytten (22 km. Eventuelt kan vi også legge inn overnatting på Upsete imellom)
4. BT-hytten - Vossevangen (ca. 37 km, ca. 9t, mye asfalt gjennom Raundalen. Kan bli en heftig etappe for beina)
5. Vossevangen - Torfinnsheim (ca. 23 km, ca. 5t)
6. Torfinnsheim - Vending (19 km, 5t)
7. Vending - Gullhorgabu (20 km, 6t)
8. Gullhorgabu - Vaksdal (ca. 17 km, ca. 5t. Sover hos venn)
9. Vaksdal - Garnes (ca. 25 km, ca. 7t, langs bilvei. Sover hos venn)
10. Garnes - Bergen (ca. 20 km, ca. 6t)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke særlig lokalkjent, men har vært litt rundt om. Jeg så over ruten på kartet nå og det ser ut som en veldig ålreit tur. Fjellene rundt Raundalen er jo fine, så litt synd å labbe asfalt her, men fullt forståelig når en går fra hytte til hytte. Lite trafikk der, det er no kjekt. Jeg ville kanskje overnattet på Kårdal i stedet for BT-hytten for å spare noen høydemeter og distansemeter frem og tilbake.

Tenker dere å gå over fjellet eller langs veg fra Arna til Bergen? 

Det blir jo en del asfalt, regner med dere velger sko med god demping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.