Gå til innhold
  • Bli medlem

"Tryggeste" parafinen eller tennvæsken?


Stv

Anbefalte innlegg

Annonse
Stv skrev (13 timer siden):

Dette har nok noen her inne funnet ut av fra før. Hvor finner jeg den parafinen jeg tryggest kan brenne inne uten å våkne dagen etter med kreft?

Tennvæske og friridsparafin er beregnet for fritidsbruk og innholder derfor < 0,2% farlige aromater. Det står på flaksene, se eks. Blåtind fritidsparafin og blåtind tennvæske. Gode produkter i prinus begge to.

Men det er nok ikke sunne avgasser uansett..

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei noe helsebringende luftrenser er det jo ikke uansett. Men man kan jo gjøre det man kan for å minimere risken...

Foretrekker "vi" det ene fremfor det andre? Og isåfall hvorfor? (Parafin vs tennvæske altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stv skrev (15 minutter siden):

Nei noe helsebringende luftrenser er det jo ikke uansett. Men man kan jo gjøre det man kan for å minimere risken...

Foretrekker "vi" det ene fremfor det andre? Og isåfall hvorfor? (Parafin vs tennvæske altså)

Begge deler fungerer like bra.

Tennvæske er oftest noe billigere, mer tilgjengelig, og en fraksjon lettere som teoretisk gir litt kortere forvarmingstid. Bruk tennvæske som oppgir mengde aromater og hvilke fraksjoner den inneholder (eksC10-C13), så skal du være trygg. Blåtind bruker jeg.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fullstendig forbrenning av ren parafin (altså uten aromater eller andre tilsettinger) skal det vel kun bli CO2 og vann som avgass så vidt jeg vet. I teorien kan det vel ved høye temperaturer og/eller høyt trykk også dannes nitrogenoksider (NOx, dvs. NO, NO2, NO3..., nitrogenet kommer da i fra lufta og har ingen ting med drivstoffet i seg selv å gjøre). NOx er giftig, men at dette skulle være et problem med parafinaparater (lamper, kokeaparater) har jeg aldri hørt. Varmekraftverk og motorer derimot har en god del utslipp av sånt. For motorer tror jeg det er det høye trykket kombinert med høy temperatur som gjør at det lettere dannes NOx.

CO kan dannes ved forbrenning av parafin, så her er aktsomhet akkurat like viktig som for andre drivstoff. CO dannes først og fremst ved avkjøling av "flammetuppene" siden CO dannes først og dermed lengst inn i flammene og siden forbrennes til CO2 lengere ute i flammene. Avkjøles denne delen av flammene vil lett denne siste forbrenningen gå dårligere. Et eksempel er kjele på kokeaparat som "stjeler" varme fra flammen (selv når vannet koker, 100 grader C er jevngodt med 0 grader C og på langt nær varmt nok til å forbrenne CO til CO2)

Parafin som væske tror jeg man skal være litt påpasselig med. De letteste fraksjonene absorberes så vidt jeg vet av kroppsvev og vil vel kunne være helseskadelig i lengden. Ikke vask hendene med parafin med andre ord. Det er også farlig å drikke parafin, først og fremst fordi man lett kan få det i lungene (for eksempel ved oppkast), noe som lett vil gi såkalt kjemisk lungebetennelse. Dette kan være viktig å tenke på hvis et barn har drukket parafin/lampeolje. Man må da ikke prøve å få barnet til å kaste det opp igjen, men komme seg raskt til lege. Fargede lampeoljer som man av og til ser burde være forbudt av denne grunnen da et barn lett vil kunne tro det er saft eller brus.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.