Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til første allround toppturski


ptompp

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter første par ski til både meg (mann rundt 182cm høy) og samboeren min (dame rundt 174 cm høy). Formålet er en allsidig ski som kan brukes på både hard snø og pudder. Det blir mest turer i Norge, men skiene skal også kunne brukes på større fjellturer i alpene e.l.

Vi ønsker helst ski fra Black Crows pga. et gavekort, men vi er åpne for forslag. Vi har sett litt på Orb Freebird (90mm) og Atris/Atris Birdie (108mm) - også litt pga fargen/designet på skiene Er Orb Freebird litt for smal til pudder, og blir Atris litt for bred for hardsnø og tung til oppstigningene? Har dere noen gode efaringer/anbefalinger å dele når det kommer til bredde/vekt på skiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ski til alt tror jeg blir vanskelig. Når det er sagt klarer gode skiløpere seg godt med en ski. Jeg hører ikke til den klassen og har en bred pudderski og en smalere til annet bruk. Tyngde på ski og sko har mye å si for turgleden min. Jeg liker innsving og lav svingradius. Da kan jeg bruke skiene i bakken også. Har ikke vært så nøye med merkene på ski men det er nok ulikheter der også. Lang tur opp og gele i beina på vei ned sjelden jeg tenker på skimerke på vei ned. Jeg liker sko hvor man kan endre vinkel slik at jeg kan variere mellom fremoverbøyd aggresiv stilling og litt mere laidback når kreftene tar slutt. Har blitt mindre aggressiv med alderen og er nok 100 prosent laidback i dag. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke skiene. Jeg gikk lenge på 104mm. Så gikk jeg over til 90mm, og har supplert med korte og lette 76 mm. Bruker lette gåvennlige støvler.

Jeg bruker mest 76mm og har mest glede av de. De fungerer også utmerket i pudder i Jotunheimen, men jeg velger nok 90mm om jeg ikke skal gå alt for langt og fort og det er mye pudder. 90mm flyter bedre og er enklere i pudderet, samt at farten i pudderet blir bedre når det ikke er bratt.

Flyt har ikke bare med bredden å gjøre, mine Vølkl BMT 90 flyter bedre enn mine gamle K2Coomback 104.

Over 100mm i bredde synes jeg nå er alt for digert på topptur når 90% av turen er oppover.

På vei oppover er smalere, kortere og lettere bedre (alt med måte, selvsagt).

Og går du mest på hardt føre, eller er det mye pudder der du går på ski?

Men her får du sikkert like mange meninger som svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du helst vil ha Black Crows så er det to andre modeller jeg har inntrykk av er populære til topptur. Camox freebird er ganske lette, og med 97mm midtbredde. Tror de er fine nybegynnerski da de er litt myke og har kort radius, og så flyter de bra ifølge tester. Så har du også navis freebird på 101-102mm som skal være litt kraftigere ski og som krever litt mer enn Camox. 

Kraftige ski må gjerne kombineres med tyngre bindinger og, f.eks atris og dynafit rotation som gir 2600g per fot uten støvler. Og så bør heller ikke Støvlene være av letteste sort for å matche resten av oppsettet. Det blir jo litt å dra på om du skal gå hele dagen, men ikke noe problem på en 2-3 timers tur. Har en kompis som går topptur med atris og er storfornøyd, og kjører med de i alpinbakken også uten at det holder han tilbake. Det er skikkelige dra på ski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.