Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkeliste MASSIV - spare vekt?


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

Da er turen gjennomført med en pakkeliste ikke helt ulik det jeg startet med, men med mye input fra dette forumet. Den totale vekten jeg endte med på ryggen var 7.5 kg inkludert mat og drikke. Men - ettersom jeg bodde på hytter hver natt ble det svært lite mat. Med elver og vann overalt bar jeg også kun en halv liter "just in case", i tillegg til en thermos med te til lunch, som min medbragte luksus.

Tusen takk for alle innspill til pakkeliste og annet i forkant av turen!

Det eneste jeg hadde pakket som jeg ikke brukte var myggnett til hode. Det blir nok igjen hjemme neste gang, med mindre jeg skal til Finnmark eller lignende. Jeg hadde også igjen to Twinings te-poser jeg ikke hadde drukket. Det lever jeg godt med.

Ellers savnet jeg ingen ting. Lange underbukser ble igjen hjemme fordi jeg kunne hatt regnbuksen utenpå turbuksen. Dette trengte jeg ikke. Jeg kunne nok med fordel hatt med én ekstra boxer i tillegg til den jeg gikk med i 21 dager 🤢. Den er nå brent.

Ellers har jeg skrevet litt om hvordan det er å komme hjem etter tyve dager i fjellet, og hva som kan være lurt å gjøre her.

Norsk versjon kommer snart. Etter 20+ år med jobb i utlandet har jeg flere venner som ikke snakker norsk enn som ikke forstår engelsk, derav språkvalget, for de som måtte lure...

https://florus.no/trips/massiv/massiv-post-expedition-debrief/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Hei, da har jeg endelig fått somlet meg til å legge ut den ferdige turplanleggeren for MASSIV-turen min - takk igjen til alle som bidro med innspill fra denne tråden!

Excel-regnearket kan lastes ned herfra:

https://florus.no/download/ultimate-hiking-and-mountaineering-packing-list/

Hyggelig hvis noen kan bruke det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei!

Litt sent kanskje :-)

Først og fremst: ville vurdert utstyr for en overnatting ute. For øvrig er kommentarene på hvordan du kan kutte litt til.

Vektbesparende, ville vurdert følgende, ser en del er nevnt tidligere

  • sekk, antar du får lettere og mindre(?), 50 l er en relativt stor sekk (har selv brukt 55l (Helium) på 5 dagers fisketurer med telt. Sjekk sekker her feks
    https://backpackinglight.no/?gclid=CjwKCAiAkrWdBhBkEiwAZ9cdcGO-G_W7YjG5DUj2izy4TXAdg3Ncmp7qJ_bwQghPTFx3EwqXjs-JqxoCA2cQAvD_BwE
  • toalettspade droppes (skjul med en stein heller om du er på trafikert område)
  • gorillatape droppes (kan du greie deg med sportstape?)
  • bæring av vann kan planlegges så du ikke bærer mer enn nødvendig, men veldig viktig å ha nok selvsagt
  • vurdere kritisk hva trenger du av ladeutstyr ? (PS husk å skru av inreach når ikke i bruk, hadde den inne i en hytte en gang og tror den forsøkte å sende melding ut hele natta og var nesten tom om morgenen) 
  • droppe tripod, finn annen løsning
  • belte du får bukser med enkle lette belter
  • slippers: dnt sine er kanskje lettere?

    Har et spørsmål: Bose QuietComfort, sover du komfortabelt med de, får du ikke vondt i ørene? hva er din erfaring?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for gode innspill. Turen er vel gjennomført, og jeg endte med en pakkeliste med noen endringer fra utgangspunktet i første innlegg i denne tråden. 

Den pakklisten jeg endte med å ta med på tur er her: https://florus.no/trips/massiv/massiv-planning-tools/

Min "Post-Expedition Debrief" av pakklisten finner du her: https://florus.no/trips/massiv/massiv-post-expedition-debrief/

Kort oppsummert valgte jeg en litt tyngre sekk jeg visste passer svært godt til ryggen/kroppen min, da den tross alt skulle brukes hver dag. Etter 400km over 3 uker på tur uten ett eneste gnagsår etter sekken er jeg fornøyd med det valget. Toalettspaden ble med, ettersom den veier bare 12g og jeg sterkt misliker alle som legger igjen drit i naturen 🙂.

Gorilla-tape ble med, da jeg har dårlige erfaringer med tensoplast til å tape staver med, og stavene er jeg avhengig av på lange turer. Tensoplast funker bedre mot gnagsår enn sportstape, og på sikkerhet/førstehjelp er jeg lite kompromissvillig. For kortere turer er jeg forøvrig helt enig.

Angående vann hadde jeg de fleste dagene under en halv liter i sekken, men f.eks opp på Fannaråki hvor det ikke er vann var det godt å ha med halvannen liter. 

Tripod funka bra - viktig med gode bilder - beltet også, da de fleste ultralette belter enten har klem-spenne og/eller strikk, og jeg vil ha noe som sitter godt men ikke for trangt. Komforten vant :)

For lading klarte jeg meg med en ultralett powerbank, én ladekabel og én ultralett kontakt. inReach alltid av i camp ja. 

Jeg droppet forøvrig tøfler helt, og tok heller med meg et par fjelløpesko til å bruke på de letteste strekningene i stedetfor Alfa Impactene som er store og tunge, men helt vanvittig gode og stabile å gå i.

Eneste jeg opplever å måtte revurdere i pakkelisten er at jeg reiste på en 3-ukers tur med bare den boxeren jeg gikk i. Den ble brent da jeg kom hjem. Tankegangen der var vel at jeg uansett ikke kunne drasse med én per dag, og er man på tur, så er man på tur. All in :)  

Takk igjen for gode innspill og god diskusjon rundt pakkelister!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.