Gå til innhold
  • Bli medlem

Sea To Summit Comfort Plus XT?


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har nylig kjøpt dette liggeunderlaget (RW) og er veldig godt fornøyd. Har sovet på det vel 4 netter så langt, og har ikke sovet like godt på noe annet underlag jeg har hatt. Det er litt tungt, men verdt det synes jeg. Komfort på liggeunderlag er selvfølgelig veldig individuelt, men for meg er Comfort Plus XT bedre enn Etherlight XT, Exped Synmat 9, Thermarest Topo Luxe, Thermarest XTherm og Nemo Tensor Insulated (ja, jeg har vært på leting etter det perfekte underlaget). Jeg tror det er de to kammerne som gjør susen - det nederste kan være helt fullt og så kan man tappe litt ut av det øverste slik at underlaget former seg mer etter kroppen. Vanligvis sover jeg på siden om det har noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått Comfort Plus XT (RW) og Etherlite Extreme XT (RW) i hus nå. Jeg har prøvd de litt på stuegulvet, og foreløbig inntrykk er:
 

Etherlite XT synes jeg hadde samme liggekomfort som Exped Synmat 7. Den returneres

Comfort Plus XT, den har litt annerledes comfort en Exped Synmat. Comfort Plus er litt mykere å ligge på siden, og litt mykere å ligge på ryggen. Da blåser jeg den nerste delen relativt fast, øvre del ganske mykt. Om dette blir bedre over en hel natt vet jeg ikke enda, men jeg drar på 14 dagers tur i morgen og tar dette med. Håper på bedre søvn.

Når det gjelder vekt veier mitt 1080 gram. Det er 300 gram mer enn Synmat 7 MW, og tar en liten anelse mer plass. Jeg skal på kajakktur denne gangen, så da spiller vekten ikke noen rolle. Og 300 gram mer i sekken er klart verd god søvn - hvis det hjelper.

Jeg vet mer om 14 dager :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg brukt Sea to Summit comfort plus XT i 2 uker på tur. På alt fra lyng, myr svaberg og gress. For min del har liggekomforten vert MYE bedre enn Exped og Thermarestunderlagene. Jeg blåser nedre del sånn passe fast, og øvre del ganske myk.

Pumpeposen fungerer bra, underlaget virker robust.

Beste investeringen på lenge. Men dette er nok kanskje like individuelt som hvilke sko man synes er best.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er overflata på dette liggeunderlaget sammenlignet med Exped Synmat for eksempel? Jeg synes Expeden er litt i glatteste laget, så jeg har flere ganger våkna med beina eller hodet utafor underlaget etter å ha ligget litt ute av vater gjennom natta. Har vurdert å legge på noen klatter med silikon som en antiskli, men synes slikt burde være unødvendig på et liggeunderlag beregnet på å sove på annet enn flate stuegulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daktari skrev (2 timer siden):

Jeg konverterte til Comfort Plus i fjor. Helt sjef, har solgt unna alt av Exped.

Har lang mumie og ikke XT. Marginal forskjell, men gå for XT om du er i kjøpegropa

Jeg liker å ligge litt på siden, og da er XT mer komfortabelt. Jeg har et comfort plus XT, og  som et etherlight XT i mummi. Etter mye testing av div StS er det disse jeg sitter igjen med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (10 timer siden):

Hvordan er overflata på dette liggeunderlaget sammenlignet med Exped Synmat for eksempel? Jeg synes Expeden er litt i glatteste laget, så jeg har flere ganger våkna med beina eller hodet utafor underlaget etter å ha ligget litt ute av vater gjennom natta. Har vurdert å legge på noen klatter med silikon som en antiskli, men synes slikt burde være unødvendig på et liggeunderlag beregnet på å sove på annet enn flate stuegulv.

Tja. Jeg vi si jeg sklir kanskje mindre på comfort plus XT pga formen på overflaten, men selve materialet er like glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Jeg er på mest kajakktur, pulktur og kanotur. Men når det skal i sekken stiller ting seg annerledes. Mener du at «ikke-XT» utgaven er nesten like bra å ligge på?

Comfort plus er 6,3cm tykk, mens comfort plus XT er 8cm. Det gjør en forskjell på komforten hvis en liker å ligge på siden. Så spørs helt hva man foretrekker og egne sovevaner, men jeg foretrekker den ekstra tykkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Noen som har prøvd STS Comfort Light insulated?

Jeg er såpass fornøyd med Comfort Plus XT, at jeg vurderer en mer ryggsekkvennlig versjon med samme bredde.  (Ryggen spiller ikke lengre på lag med Synmat 7 UL MW Underlaget).

Da er det STS Comfort Light insulated Large eller Comfort Light insulated Womens version RW som er aktuelle. Betydelig mindre pakkvolum og vekt, fortsatt ganske grei oppgitt r-verdi, og forhåpentligvis en brukbar liggekomfort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet comfort light, men har testet comfort plus insulated (ikke XT). XT er jo nesten 2 cm tykkere og gir i mine øyne bedre komfort. 
Nå sover jeg mye på siden, så den ekstra tykkelsen gjør mye for min del. 
Jeg har selv endt opp med STS Ether Light insulated som "lett" variant og comfort plus XT som vinter-underlag. Av disse syntes jeg Comfort plus XT er det mest behagelige, og gir en mindre oppblåsbar madrass-sprette rundt følelse, selv om jeg sover veldig godt på begge disse. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet comfort Light. Det er riktignok to lag i midten, men det er samme kammer (kun en ventil).

Underlaget virker greit om man finner ett fint underlag å sette teltet på. Men komforten er milevis unna Comfort Plus XT. Så jeg blir nok å drasse rundt på dronningmadrassen på klatretur også ;) 


Har samtidig funnet ett triks med å bygge opp litt under liggeunderlaget ved knærne. Det virker å hjelpe litt på ryggen, og komforten blir ett hakk bedre.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.