Gå til innhold
  • Bli medlem

STS comfort plus XT mangler isolasjon?


Anbefalte innlegg

Noen som har dette underlaget og kan sjekke for meg?

mitt underlag er steinkaldt å ligge på. Jeg lå nå merke til at de kun er isolasjon i det ene kammeret, og det er kammeret jeg pleier å ha øverst og minst luft i (det kammeret med skrift på). 
 

har deres også bare isolasjon i det ene laget?

i så fall må jeg endre praksis, og legge det med isolasjonen ned, siden jeg har mest luft i nedre kammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dog ikke overraskende at du synes  StS-underlaget ditt er kaldt. Jeg har selv StS Etherlight Xtreme som har oppgitt R verdi 6,2 som jeg og flere på internettet opplever som kaldt i langt høyere temperaturer enn det skal kunne tåle. Men liggecomforten er meget bra!

 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (8 minutter siden):

Jeg har aldri sett underlaget før, men StS viser selv tverrsnitt av underlaget i denne videoen og det er tilsynelatende kun isolasjon i det øverste laget: 

 

Takk for videoen.

Hmm, men er det ikke litt rart at øverste laget er isolert, i stedet for det nederste laget?

Jeg tenker at den vanligste måten å bruke dette på er å blåse bunnen hard, og toppen myk for komfort. Det er ihvertfall slik jeg liker å ligge på det. Da blir det jo null isolasjon igjen.

Jeg får endre praksis og se om det er forskjell med isolasjonen nederst, siden det er nederst jeg har mest luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (9 minutter siden):

Det er dog ikke overraskende at du synes  StS-underlaget ditt er kaldt. Jeg har selv StS Etherlight Xtreme som har oppgitt R verdi 6,2 som jeg og flere på internettet opplever som kaldt i langt høyere temperaturer enn det skal kunne tåle. Men liggecomforten er meget bra!

 

Liggekomforten er eneste grunnen til at jeg har dette. Eneste underlaget ryggen min synes er ok.

Skulle ønske ryggen min tålte Xtherm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (1 minutt siden):

Er nok lurt at det laget som er nærmest kroppen er isolert skulle man tro.  Fylle mer luft i topplaget og mindre i bunnlaget?

Da blir det ikke noe god komfort dessverre.

Jeg blåser bunnen har for å ikke treffe bakken, og toppen ganske myk som en bløt overmadrass. Det er sånn det er beskrevet i bruksanvisningen.

Myk bunn og hard topp kan man dog bruke på steinete/klumpete/ujevnt underlag for å jevne ut ujevnhetene, sier de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (1 minutt siden):

Jeg har to Xtherm som kone og barn bruker. StS er best for min rygg også, så da får det heller være litt kaldt. 

I natt lå jeg ett Vikafjell bretti øverst når det ble kaldt. Det var såpass tynt at komforten enda var grei, og betydelig varmere enn å ha det nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (38 minutter siden):

I natt lå jeg ett Vikafjell bretti øverst når det ble kaldt. Det var såpass tynt at komforten enda var grei, og betydelig varmere enn å ha det nederst.

Det forteller at det er riktig at det isolerende laget bør være nærmest kroppen, ikke nærmest bakken. Og som du sier er det mest comfy at det mykeste laget er øverst, derfor velger de fleste å ha celleplastunderlaget under det oppblåsbare, ikke over. Selv om det siste nok hadde vært varmest. (jfr underlagsepisoden til Podcasten Uteliv som du også sikkert har hørt)

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (25 minutter siden):

Det forteller at det er riktig at det isolerende laget bør være nærmest kroppen, ikke nærmest bakken.
 

Joda, men det hjelper ikke så mye om man har det øverste laget mykt og komprimerer isolasjonen. Isolasjonen blir jo helt komprimert der man ligger. Da sitter man nærmest igjen med en uisolert bademadrass (det underste laget som er mye luft i).

Ikke er det isolasjon i kantene heller (ca 5+ cm inn fra kantene.

Jeg får prøve litt, se om det blir noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Joda, men det hjelper ikke så mye om man har det øverste laget mykt og komprimerer isolasjonen. Isolasjonen blir jo helt komprimert der man ligger.

 

Det er klart ja. Så ikke ha det så mykt.... Men som sagt er det flere på internettet, inkludert meg,  som opplever StS-underlagene som kalde, så du får vel også bare venne deg til det. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (28 minutter siden):

Det er klart ja. Så ikke ha det så mykt....

 

Dette har, som du ser, små isolerte luftceller i øverste lag som bare er 4cm tykke. Skal ingenting til for å trykke disse ned der man ligger, da må man virkelig presse på steinhardt lufttrykk og komforten blir tilsvarende dårlig.

Som sagt, jeg snur med isolasjonen ned og høyt trykk i nedre del, så ser jeg om det blir varmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.