Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur til Resfjellet (1162 moh) nær Trollheimen, 17.01.2007


El Gringo

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt turklær/utstyr liggende klart til å stappes rett inn i en bil kjapt (høyeste beredskapsnivå) i noen dager skulle endelig været her oppe i Trøndelag roe seg såpass at det lå til rette for årets første skikkelige fjelltur (og første skitur). Turen gikk til Resfjellet, en passelig tur for januar, en måned der det er like sikkert at formen er elendig som at dagene er korte. Jeg startet i Resdalen på en pent måket parkeringsplass (tror det er der det heter Kåsan) og måtte tråkke løype i tung nysnø gjennom skogen og over myrområdene sør for fjellet. Fra foten av fjellet og opp til topps gikk det videre på til tider litt isete skarde ad den brede sør-ryggen. Ikke de aller beste forholdene for skitur altså, men man har sjelden vondt av å måtte svette og streve litt. Resfjellet har to topp-punkt der det nordligste lå akkurat utenfor kartet mitt. Det så likevel ut til at det var det sørligste punktet som var høyest (sørtoppen hadde også den desidert største varden), men også det nordligste måtte selvsagt besøkes for "sikkerhets skyld". Det var noe grått vær, men likevel ganske god utsikt i alle retninger fra toppen, med Trollheimen i sør som det mektigste synet. I en liten kasse på toppvarden lå det en loggbok til å skrive seg inn i. I den var det loggført påfallende mange besøk av en viss Arild Krovoll. :D
Veien ned igjen er det ikke stort å si om annet enn at det i egne skispor gikk betydelige raskere og lettere enn turen opp.
Ellers hadde jeg, som alltid, med det lille fotoapparatet mitt, men pga kuldegradene (minst 10 minus) ville det ikke fungere skikkelig. Neste gang får jeg putte det i en lomme tett inntil kroppen i stedet for å ha det i sekken. Jeg fikk likevel tatt noen få bilder i starten av turen. De ble kanskje litt mørke og grå, men jeg legger ved et par stykker likevel.

Til sist...er det noen som vet om Resfjellet regnes som en del av Trollheimen? Jeg ville tro at det IKKE gjør det. Trollheimen er uansett kanskje ikke noe veldig presist definert område? Har det forresten noen gang blitt vurdert å gjøre Trollheimen til nasjonalpark?

post-436-133474448704_thumb.jpg

post-436-133474448708_thumb.jpg

post-436-133474448713_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Under fjellet var det mer enn nok! Som beskrevet var det ganske tungt å tråkke løype inn til foten av fjellet. Fra foten av fjellet og opp var det tjukt med snø noen steder, men temmelig sparsomt der vinden får tak. Derfor var nedkjøringen kanskje ikke den helt store opplevelsen. Mulig det hadde vært bedre å ta seg ned igjen fra en annen side enn det jeg gjorde. Jeg fulgte altså den brede ryggen sør for høyeste topp både opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke langt unna at vi møttes på Resfjellet. Hadde bestemt meg for en tur dit i går, men feiget ut fordi jeg var usikker på vindforholdene. Det ble bare en tur i Bymarka - men kjempemessige snøforhold, selv om det var mye løssnø utenfor løypene. Halve staven forsvant rett som det var, og ved et par anledninger hele staven.

Var på Resfjellet 6. juledag 2005 https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=32528&highlight=#32528 og da gikk vi opp lenger til venstre enn El Gringo gjorde - det er visst standardvegen opp.

Den traseen vi fulgte er temmelig variert når det gjelder nedkjøringen, man kan stort sett velge etter egne ferdigheter.

Men Resfjellet er et flott turfjell innen rimelig avstand fra Trondheim. Et annet er Ilfjellet, og det håper jeg å komme meg opp på i løpet av vinteren. Det er mye å glede seg til nå når snøen er kommet i Trøndelag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sist...er det noen som vet om Resfjellet regnes som en del av Trollheimen? Jeg ville tro at det IKKE gjør det. Trollheimen er uansett kanskje ikke noe veldig presist definert område?

Vet ikke om dette er en korrekt definisjon, men DNT definerer iallefall Trollheimen som følger:

"...i videste forstand avgrenses Trollheimen av Surnadalen og Rindal i nord, Orkdalen og Dovrebanen/E6 i øst, Sunndalen og Oppdal i sør og fjordene i vest."

Kilde: http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/location.php?lo_id=NO_troll

I følge denne definisjonen er det vanskelig å si om DNT definerer Resfjellet som en del av Trollheimen. Rindalen begynner rett vest for Resfjellet, og Orkdalen ligger øst for Resfjellet. Denne definisjonen sier ingenting om Resdalen sør for Resfjellet er grense videre østover fra Rindalen mot Orkdalen eller om området nordvest for Resfjellet mellom Resfjellet og Jungfjellet er grensa. Men etter mitt syn er det naturlig å se på veien som går opp Rindalen og ned Resdalen til Å i Meldal som den nordlige grensa, og da er Resfjellet ikke en del av Trollheimen.

Har det forresten noen gang blitt vurdert å gjøre Trollheimen til nasjonalpark?

Ja, det var det som var den originale planen har jeg hørt. Men da Trollheimen ble forsøkt lagt ut som nasjonalpark, satte 400 private interesser en stopper for det. Landskapsvernområde var vel et kompromiss vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andersno: Ser man det. Vel, kanskje vi møtes på en annen trøndertopp i vinter, jeg har nemlig tenkt til å gå flere turer. :lol:

I første omgang står Omnsfjellet for tur. Når dagene etterhvert begynner å bli lengre kan en jo begynne å gå lengre turer til litt større fjell, som kjempene inne i Trollheimen. Dovrefjell er jo heller ikke så alt for langt unna Trondheim. Kjenner du forresten til Nyhaugen (1238 moh) i utkanten av Forelhogna? Denne toppen har jeg hatt i tankene en liten stund, planen var å ta den nordøstfra fra en sidedal til Gauldalen. Vet ikke hva dalen heter, men elven der heter Fora. Dalen går omtrent parallelt med Budalen (øst for) og Hessdalen (vest for). Problemet er at jeg ikke vet hvor langt inn i denne dalen man kommer med bil vinterstid.

Angående været på Resfjellet var jeg litt skeptisk selv med tanke på vindforhold, men det blåste faktisk svært lite.

Mattings: Interessant. Etter den definisjonen blir det kanskje litt drøyt å regne Resfjellet som en del av Trollheimen, ja. Med så mye private interesser er det vel ikke sjanse for at det blir nasjonalpark i fremtiden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Gringo skrev:

Hvor nær Gjevilvasshytta kommer man med bil vinterstid? Jeg kunne nemlig tenke meg en dagstur til Blåhø og er usikker på hvor langt det vil bli.

Det er vel to alternativer, uten at jeg kan si hvilken gir kortest tid inn til Gjevilvasshytta.

Den ene som vel er mest vanlig, er å parkere ved bommen på Festa, ikke langt fra riksveien. Det andre er å kjøre til Grøtsetra som ligger ved Nerskogveien og parkere der. På kartet ser det ut for å gi litt kortere skitur, men det er litt mer stigning, så kanskje tar det like lang tid.

Jeg gikk fra Grøtsetra til Gjevilvasshytta i mars 2004 og det var en flott tur, men husker ikke hvor lang tid det tok. Tok ikke bilder før på tilbaketuren så fant ingen hjelp fra exif-informasjonen på bildene heller. På tilbaketuren tok jeg en løype som gikk høyere opp og tok dette bildet som viser den innerste delen av Gjevilvatnet.

post-474-133474448746_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bomvei til "oset", og preparert løype til gjevilvasshytta derfra. vi brukte 6 timer inn til kamtjønna, og et par timer på blåhø, 4 timer fra kamtjønna til oset igjen. dette tok oss en helg, vi var jo mange og kunne sikkert gått fortere. men tror blåhø er en av de lengre dagsturene for tiden. var MYE nysnø i lia opp mot kamtjønna på søndag... sikkert tungt å gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Allright, takk for nyttig info...tenker Blåhø skal få vente til dagene er blitt litt lenger.

Vet dere hvor langt inn i Storlidalen veien brøytes nå midtvinters?

Helt inn -- helt inn til de innerste Storligårdene/ Bortistu (de med lammelåret du vet..) Så det er greie skiturer til Kråkvasstinden, Okla (fra Bårdsgården) Tohatten, Nonshøa og Storbekkhøa (fra Bortistu) for å nevne noen av de mest aktuelle på denne tida, etterhvert blir det jo mer påske og turer til Midtre Gjevillvasskamm og Neådalssnota.

Så de va du som for å trødd onsdag den 17 ???

Jeg startet dagen etter ved Kåsan, men etter en prat med en åbøgg forsto jeg at Resfjelle kunne bli drygt med all løssnøen oppover skogen til Vidmyrene og Ogjerheilua.

Stor ble min glede da jeg så at noen hadde brøytet løype oppover !

Det gikk da flott oppover bakkan, litt rar trase forbi Snonsetra tenkte jeg, men så kom sporet rett igjen.

Helt til nederste høyløa under Vidmyrene. Plutselig gikk løypa rett vest, ned og over bekken,

Da tenkte jeg at det var nok en hytteier borti Eldalen, så da ble det bare å vade seg ny løype oppover.

Overaskelsen ble stor oppå Vidmyrene, da krysset samme sporet over skitraseen og gikk rett østover Vidmyrene og mot Blautsetra. Jeg måtte forandre teori fra hytteier til rypejeger, men jeg så ingen hundspor

Videre fram til Ogjerhøylua gikk det stadig greiere, her oppå Vidmyrene var snøen fastere og ikke så dyp.

Nå trakk været kraftig over, det snødde fra ca 900 moh og opp, jeg hadde brukt for lang tid hit opp til Fjelldalen, så

jeg avrundet dagen med en runde oppå Fjelldals"fjellet" og koste meg ned løssnøen i skogen.

Mulig at jeg er lite oppfinnsom angående Resfjellet og skitur, den traseen jeg går vinterstid er slik:

http://www.krovoll.net/Resfjellet/Oversiktskart/slides/Resfjellkart2.htm

en hyggelig tur hele året, også i jula, som regel i fine spor helt til topps, og alltid gøyal nedkjøring i brede fine heng, dette er Elhenget uberørt:

http://www.krovoll.net/Resfjellet/2006a/slides/P8.htm

Ved siden av Svarthetta er Resfjellet mitt absolutte favorittfjell i Trollheimen, litt synd at Resfjellet ikke ble med i landskapsverneområdet, men det skyldes vel Resdalsveien og den intense hytteutbygginga på begge siderav den. Det var jo tenkt Nasjonalpark på alt dette, men det løpet er vel kjørt ?

PS:

Turforslag til Studenten imorrra søndag 21 -- det er meldt godvær og sol !

http://www.krovoll.net/GrafjellTrollheimen/Oversiktskart/slides/Graafjellkart.htm

Kjør til Rennebu, ta av ved Stamnan (Sandbrekka) og kjør Holsbakkan til Nerskogen, over demningen på Granasjøen, ta OPP Heldalsveien, betal de 50 kr for en sikker og alltid godt brøyta vei og parkering, parker ved RødeKors hytta (hvor jeg har markert med blå P) og gå veien opptil Badartjønna og følg min rødmerka trase i myrene under Langjørgen (ei stor steinblokk under Pikfjellet) rett på Telvatnet.

Videre i sørkant av Storbekkøyan og så rett opp i høyre/sørkant av fjellet etter min rødmerka trase.

Neatt velger du selv avhengig av snøforholdene ned til Storbekkøyan, normalt en usedvanlig lang og passe bratt puddersnøutfor trase!

Jeg kommer etter engang utpå formiddagen, har problem med noen organer som ikke våkner like raskt som hauuet....

God tur - så skal du få Svarthetta senere når vi får studert snøforholdene i Trollheimen grundig herfra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info om Storlidalen og tips angående Gråfjellet. Får se hva det blir til i morgen. Det var i grunnen Storbekkhø jeg hadde i tankene da jeg stilte spørsmål om brøyting av veien i Storlidalen. Siden veien brøytes så langt inn burde vel denne toppen være oppnåelig nå i januar! Jeg har aldri vært lenger inn i Storlidalen enn til ca. midten av Ångardsvatnet, dette var i mars 2006 da jeg var på tur til Kråkvasstind.

Når det gjelder skisporet mitt til Resfjellet kan jeg godt tenke meg at det kan virke litt forvirrende på en som faktisk er KJENT i området, ja. Jeg hadde aldri vært i området før, og mistet vel litt oversikten inne i tykkeste skogen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Takk for info om Storlidalen og tips angående Gråfjellet. Får se hva det blir til i morgen. Det var i grunnen Storbekkhø:wink:

Resfjellet er 1161 moh - punktum - skjønner ikke hvor byfolket får den ekstra metern fra ?

Jeg har hatt ymse plager i den senere tid, kunne ikke du ta denne turen til Gråfjellet i morra?

Så får jeg en god rekonvalesens tur i fint oppgåtte spor - og får sett de kjære fjell etter så langt fravær:

http://www.krovoll.net/GrafjellTrollheimen/2006a/slides/P7.htm

(fra venstre Blåhø, Svarthetta, Rognnebba, Snota og HELE Trollhetta)

Har ikke gått Storbekkhøa om vinteren, synes det er i lengste laget å kjøre, men du kjører helt inn til Bortistu (lammelåret) og går vel inn Storbekkdalen og opp "til venstre", omtrent som sommerturen min:

http://www.krovoll.net/Storbekkhoa/slides/P8.htm

På nedtur fant jeg ut at det er rødmerket sti til Storlidalen nedover på ryggen til høyre i bildet, litt usikker på om det er godt nok (tykt nok) skiføre her.

Jon Strand i Oppdal beskriver turen slik:

http://www.oppdal.com/?pageid=201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom du deg på Gråfjellet?

I kartboken min (veikart) står Resfjellet oppført med høyden 1162 moh, det er vel der jeg har det fra. Jeg har lagt merke til selv også at mange fjelltopper har litt annen høyde i denne boken enn på 1:5000-kartene, f.eks er Fannaråken i Jotunheimen 2067 moh i stedet for 2068 moh og Store Knutsholstind 2340 i stedet for 2341. Aner ikke hvorfor det er slik, man skulle jo tro at de brukte de samme dataene til å lage disse kartene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.