Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Nybegynner som akkurat har begynt å teste flue og bombarda for å fiske sjøørret.

Finnes det noen lur måte for å få hurtigkobling på fortom for å kunne bytte flue raskt?

Eller er det beste å kutte av forrige flue og knyte på ny og spise litt av fortommen hver gang og så bytte den når den blir for kort? 

Mistenker vel det siste her, men noen har kanskje andre lure løsninger?

Takk for alle tips 😊

Annonse
Posted
Espen Ørud skrev (2 minutter siden):

Bruk knute.

Enhver form for kobling gir vekt som vil påvirke fluen negativt.

(Hilsen en med over 30 år som sjøørretfisker..)

Takk for raskt svar! Da får jeg bare begynne å trene på knutene så de sitter - også ute på tur 😀

Posted

Støtter dette med knute. Når jeg fisker med bombarda bruker jeg som regel bare vanlig slukknute. Det blir ikke baksleng som med fluestanga, og dermed mindre fare for slitasje/brudd i knuten.

• Thanks 1
Posted

Blir glad hver gang jeg hører noen nevne bruk av rapalaknute på flue. Bifalles! Bruk den lille stunden det tar å lære deg denne du, det er vel verdt det.

• Like 1
  • Thanks 1
Posted
Ludden skrev (10 minutter siden):

Blir glad hver gang jeg hører noen nevne bruk av rapalaknute på flue. Bifalles! Bruk den lille stunden det tar å lære deg denne du, det er vel verdt det.

👍 Skal prioritere litt tid på den (og andre knuter) fremover 😁

• Like 2
  • 1 month later...
Posted
Ludden skrev (På 19.4.2022 den 19.51):

Hva er fordelene med denne kontra den vanlige slukknute eller fiskeknuten eller hva den heter?