Gå til innhold
  • Bli medlem

Fortom flue og dupp


Andso89

Anbefalte innlegg

Hva anbefales å bruke som fortom ved flue og duppfiske? Til sjøørret bruker jeg fluorkarbon men det er kanskje best å bruke mono til fiske på fjellet med tanke på at dette flyter bedre? Jeg vil først og fremst fiske med flue foran duppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du med «flue foran duppen» mener klassisk rigging med duppen i enden av snøret og to eller tre fluer som opphengere, kan jeg ikke se at snøretype skal ha all så mye å si. Bruker du vårfluer betyr det i alle fall intet, men heller ikke med ymse caddis-varianter (som er veldig effektivt 😄) skal det ha noe å si. Det fiskes jo med bevegelse og da holder fortommen seg i overflaten uansett. Da er det viktigere med en dupp som ikke graver seg ned. Noen dupper dukker nærmest som wobblere, og de vil dra fluene med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du mener med "foran" og litt med hvordan du vil fiske. Skal du ha ting til å ligge ganske stille over tid så flyter mono bedre enn fc. Personlig brukerjeg vanlig mono til tilsvarende fiske selv om jeg gjerne bruker fc som fortom ved fluefiske etter sjøørret og andre situasjoner der fluen ikke skal flyte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har alltid multi (for kastelengde og bruddstyrke), og knytter på et par meter med egnet fortom i mono. Jeg har helt sluttet å bruke fluor av miljøhensyn, selv om jeg vet det er en del egenskaper som er bedre. 

I strømmende vann har jeg gjerne fluene på 10-15 cm fortomsbiter med en meters mellomrom, knyttet til "hovedfortommen". Fisker gjerne med to fluer de gangene jeg gjør dette. Jeg synes det er effektivt ved nymfefiske, og duppfiske gir ofte mulighet for mye lenger "dead drift" enn jeg får til med fluestanga. Hovedfortommen kan da være 0,20-0,25, og de små fortomsbitene 0,18 eller så.. Jeg bruker nok ikke så tung dupp som 20 gram. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.