Gå til innhold
  • Bli medlem

Kramp i vadmuskel


Håkan S

Anbefalte innlegg

Jag hade funderat på om tiden med Löpning och vandring var över då allmän läkare ej hittat orsak till muskel problem.(cykla har jag obehindrat kunnat)

Men gick till välutbildad sjukgymnast och fick förklarat att man har 3 muskler i vaden och det var den inre som var mitt problem,med tåhävningar i en trappa eller annan upphöjning i några veckor har problemen minskat.

Jag har haft problemet ca 4år och ca 2 år har Covid ´hindrat´ mig att gå på ´onödiga´vårdbesök.

Fått förslag om salt och mineral tillskott men värden på prover var ok men Natrium på gränsen till lågt då jag viljat hålla ned saltintag av flera orsaker bl binder det mkt vätska i kroppen

Men vid tex träning eller vandring på sommaren då man svettas mkt bör man öka salt intag och magnesium som bl finns i gröna grönsaker som jag haft i torkat med på tur fast många utesluter pga ´onödig´vikt då det EJ ger energi som socker och kolhydrater,men fungerar ej musklerna har det ej någon betydelse om du har energi att forsätta att gå och ej ta många raster.

På min Abisko 21 tur fick jag ta många ofrivilliga raster och det tog längre tid att gå  en viss sträcka,men samtidigt fick jag tagit mer Foto och planerat turen vissa dagar utnaför leder under dagen isf. på kvällen.

U.T:(Stavar rekomenderar jag till både träning tex om du ej orkar springa en hel träningstur så med stavar går det lättare och på vandring så kan du hålla ett högre tempo pga frånskjut med armarna samt mindre risk för att snubbla och ramla ssmt i svårare passager tex på snö eller vad eller stenig terräng så är det mkt säkrare,även vid vid branter får du bra stöd då du får ett 3-4 ben/stödpunkt endast ivägen när du måste ta tag i stenar med händerna men då kan man släppa stavarna och de får hänga i remmarna och ev få lite märken av sten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et vanlig problem mange (de aller fleste?) opplever ved overgang til løpeteknikk der man lander på framfot, har korte steg, høyere kneløft og høyere stegfrekvens (man må da bruke lavdropp/nulldropp sko for å unngå at hælen slår nedi) der man lander på foten når den er mere rett under kroppen i stedet for langt fram. Jeg har selv opplevd dette problemet. Jeg har brukt to ting for å forebygge dette, og det virker. Det ene er tåhevninger som du nevner. Det andre jeg gjør er å bruke massasjerulle over leggmuskelen. Det gjør vondt og jeg holder på til smerten er borte (bruker også massasjerulle på andre muskler, og det er utrolig hvor mange muskelknuter man plutselig finner når man begynner å lete 😁)

Nederst i denne artikkelen vises tåhevningene som brukes forebyggende:

https://www.loplabbet.no/artikler/5-elementer-i-god-lopeteknikk?gclid=Cj0KCQjw0PWRBhDKARIsAPKHFGjlG21fo-ksSwna54t5p-Ug17xF2aTGLg7ceP0cPGdJZ-Vo3OIXPMoaAjoFEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Dette er et vanlig problem mange (de aller fleste?) opplever ved overgang til løpeteknikk der man lander på framfot, har korte steg, høyere kneløft og høyere stegfrekvens (man må da bruke lavdropp/nulldropp sko for å unngå at hælen slår nedi) der man lander på foten når den er mere rett under kroppen i stedet for langt fram. Jeg har selv opplevd dette problemet. Jeg har brukt to ting for å forebygge dette, og det virker. Det ene er tåhevninger som du nevner. Det andre jeg gjør er å bruke massasjerulle over leggmuskelen. Det gjør vondt og jeg holder på til smerten er borte (bruker også massasjerulle på andre muskler, og det er utrolig hvor mange muskelknuter man plutselig finner når man begynner å lete 😁)

Nederst i denne artikkelen vises tåhevningene som brukes forebyggende:

https://www.loplabbet.no/artikler/5-elementer-i-god-lopeteknikk?gclid=Cj0KCQjw0PWRBhDKARIsAPKHFGjlG21fo-ksSwna54t5p-Ug17xF2aTGLg7ceP0cPGdJZ-Vo3OIXPMoaAjoFEALw_wcB

Tåhev er bevist effektivt.
 

Men forskingen som finnes viser ikke effekt av rulling. Det er helt ufarlig, men det at man finner muskelknuter, triggerpunkter etc. og på den måten kan rulle de ut eller på annen måte redusere smerter, betennelser, stivhet har man ikke klart å bevise at virker bedre over tid enn å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag sätter i hälen först vid löpning,men har mest gått med stavar och sprungit med stavar.

Jag tror mitt problem började med när jag hade en äldre grävmaskin för och bygga väg och planera på en tomt,då det var en pedal som med länkar smmanförde 2 hydraulventiler då det var 4 spakar och de flesta bara har 2 armar och med pedalen kunde man jobba snabbare.

Det underliga är att det var flera år sedan maskinen såldes men ev gammal överansträngning som kommit åter.

Jag hade inte dessa problem när jag var yngre och tränade regelbundet.

Problem kopplat till vandring är ju att med ryggsäck så ökar belastningen spec i uppförsbackar och man kan får ont på kvällen ,liknande belastning uppkommer även i uppförbackar med skidor och med pulka.

Jag använder stavar även vid vandring och planerar at minska vikten på ryggsäcken till nästa tur ev ävnen kortare tur samt att lägga in vilodagar tex efter en dag men stora höjdskillnader.

Jag uppskattar att gå utanför leder men försöker planera för att hålla ˋhöjdˋoch ej gå upp och ner och förlora energi.

Ett  tips är att följa renstigar även om de ofta går mellan bra ställen där växten Kvanne finns (en med vita  stora blommor)

Jag har ej tidigare anv Fysio och att deras kunskaper var så omfattande var en nyhet för mig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også bekrefte at skumrulle hjelper veldig godt på smerter i leggmuskel. 

Jeg blir plaget med restless legs, RLS, og har hatt svært ømme legger før jeg begynte med skumrulle. Bruker rullen daglig. Fjerner ikke RLS-symptomene helt, men betraktelig bedring. RLS er for øvrig ikke det samme som kramper i leggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Norexp har det vi kallar ´Fönster tittar sjukaˋ(DVS att man måste vila på korta promender) så är det ej samma symtom orsak som jag har,mitt är muskel relaterat enl Fysio och nu sprungit 1/2 tiden på en milbana.

Jag gör muskel massage med händerna ´knådar och slår/klappar med fingrarnaˋ.(ev kan ett ihorullat skumm underlag anv som rulle?)

Springer med pulsklocka upp till ca 90-95% av max puls sedan går med stavar till ca dubbla vilopuls men blir bara ca 8.4 km/h ska öka tiden/sträckan med hög puls och tex några hundra meter extra varje gång.

Springer bara 1 gång i veckan så det tar flera månader innan jag springer 1 mil i sträck,men ska ej ut på tur före slutet av Juli ev en rundtur från Finse bl pga omfattande rälsreparationer mellan GBG och STH (på väg till Abisko)på grund av mkt stor trafik då vi har Världens högsta Dieselpris och många då åker tåg.

 

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Håkan SNei, det jeg beskriver (RLS restless legs) er ikke det samme som du har, men poenget mitt var at skumrulle hjelper betydelig på smerte i ømme legger. En slik skumrulle kan kjøpes i mange sportsbutikker, for eksempel XXL.se

 

Et sammenrullet liggeunderlag vil bli for mykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Träning löser många fysiska problem, klarar nu 100 st tåhävningar i trappa med nedsjunkning under steget mot 10st vid start för ca 6-8 v fast bara övat max 10-15 gr.

Får testa nu med en heldag med minst 15 kg ryggsäck om problem löst som blev akut på senaste sommar tur.(även om det fungerar kommer jag ej starta med 33 kg fler gr då bättre med ´basläger´tex.eller köpa dyr mat och gas under vägen eller sända paket per buss trp där det går )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.