Jump to content

Stoff à la Bergans Microlight?

Halkatla

Recommended Posts

Til dere som har handlet stoff til turklær på nett: Har dere funnet noe som ligner på stoffet i Bergans Microlight? Dvs. stoff som puster helt supert (har merket at det er store forskjeller her) og tørker raskt.

Microlight er i følge vaskelappen laget av 100% polyamid/nylon og jeg har tittet på polyamid/nylon-stoffer i nettbutikkene, men synes ikke de ser ut - i den grad man kan se slikt på et bilde på en skjerm - som det samme stoffet som er i Microlight-jakkene. Mye av det ser blankere, stivere og mer "plastikk-aktig" ut. Vil anta at det er like mange ulike kvaliteter og vevemåter av nylon som det er av de fleste andre type stoffer, så en kan sikkert ikke bare kjøpe noe vilkårlig i nylon og regne med at det skal fungere som en Bergans-jakke. 🤔

Edited by Halkatla

Annonse

Kjenner ikke den spesifikke jakken, men regner med at du kan finne god stoff til formålet her: https://www.shelbyoutdoor.com/?cPath=402_22_34. De har også mulighet å bestille vareprøver.
Tror at det kan være vanskelig å finne slikt stoff i Norge.
NB: Det vil påløpe fortollingskostnader + mva.

Edited by esw
  • Like 1

Halkatla skrev (11 timer siden):

Til dere som har handlet stoff til turklær på nett: Har dere funnet noe som ligner på stoffet i Bergans Microlight? Dvs. stoff som puster helt supert (har merket at det er store forskjeller her) og tørker raskt.

Microlight er i følge vaskelappen laget av 100% polyamid/nylon og jeg har tittet på polyamid/nylon-stoffer i nettbutikkene, men synes ikke de ser ut - i den grad man kan se slikt på et bilde på en skjerm - som det samme stoffet som er i Microlight-jakkene. Mye av det ser blankere, stivere og mer "plastikk-aktig" ut. Vil anta at det er like mange ulike kvaliteter og vevemåter av nylon som det er av de fleste andre type stoffer, så en kan sikkert ikke bare kjøpe noe vilkårlig i nylon og regne med at det skal fungere som en Bergans-jakke. 🤔

Jakkene er vel laget av stoffet "Pertex Microlight" derav navnet antar jeg.

Det er ikke utenkelig at det finnes i børstet utgave.

• Like 1

esw skrev (11 timer siden):

Kjenner ikke den spesifikke jakken, men regner med at du kan finne god stoff til formålet her: https://www.shelbyoutdoor.com/?cPath=402_22_34. De har også mulighet å bestille vareprøver.
Tror at det kan være vanskelig å finne slikt stoff i Norge.
NB: Det vil påløpe fortollingskostnader + mva.

Har tittet en del på den siden der, men synes det er vanskelig å få et godt inntrykk av de ulike stoffene. 🤔 God idé med stoffprøver!

Halkatla skrev (27 minutter siden):

Har tittet en del på den siden der, men synes det er vanskelig å få et godt inntrykk av de ulike stoffene. 🤔 God idé med stoffprøver!

Det går også an å sende dem et konkret spørsmål. Min erfaring er at de som driver denne typer butikker (f.eks. Extremtextil, Ripstopontheroll osv) er folk som er genuint interessert i produktene de selger, og gjerne kan komme med gode råd.

Halkatla skrev (På 16.3.2022 den 15.11):

Interessant! Kan de ha endret stoffet i Microlight i løpet av de siste årene mon tro? Jeg har to Bergans Microlight nå, begge kjøpt brukt på Finn, og ingen av de har nevneverdig stretch i stoffet.

Jeg har forrige utgave (tror jeg) av microlight og innbiller meg det er noe stretch i stoffet