Gå til innhold
  • Bli medlem

Bærbar VHF med DSC og GPS


DFM62

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Det står mye om brukererfaring om du søker på nettet og på div båt forum. 
Til ditt bruk ville jeg kjøpt en som selvfølgelig er vanntett, lang batteritid og så ville jeg ønsket lyd og lys blink om den faller over bord. 
 

latitude

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet litt videre og det er 3 modeller jeg har sett litt nærmere på:

Icom M94D
Standard Horizon HX890E
Cobra HH660

Felles er at de alle flyter, har DSC og GPS og bra batteritid. I tillegg er de IP67 og bør tåle ihvertfall kortvarig neddykking ( Går du rundt med kajakken går radioen *under* )

Icom'en har AIS, men koster mer enn en tusenlapp mer enn Standard. Du må også kjøpe 12-voltslader i tillegg - virker jo litt kipt, den høye prisen tatt i betraktning. Exstraladeren er priset til 349,-, så med frakt koster den samlet rundt 4500. Cobra'en er også interessant, men litt dyr, selv om den har Blutooth og skal kunne "fjernoperere" mobiltelefonen din. Akkurat det siste der er mindre interessant i tråd med at fler og fler telefoner frå IP67 sertifisering og skal tåle fuktig miljø litt bedre. 

Akkurat nå peker det seg mot Standard'en som er på tilbud hos Kystradio.no for rett under 3k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert sterkt nok å kutte ut DSC og GPS? Jeg ser bare ikke helt greia med DSC. Det var gammeldags når det ble innført for 30 år siden. Tenker du funksjonaliteten å trykke på rød knapp så blir posisjon og navn sendt ut via VHF'en eller er det andre funksjonaliteter i DSC som oppringing til andre stasjoner? 

Personlig i hvertfall, så ville jeg vurdert kun en ren håndholdt VHF. Har du det så kan du bruke kanal 16 og påkalle oppmerksomhet med vanlig oppkall - mayday eller whatever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (På 7.3.2022 den 22.40):

Jeg har googlet litt videre og det er 3 modeller jeg har sett litt nærmere på:

Icom M94D
Standard Horizon HX890E
Cobra HH660

Felles er at de alle flyter, har DSC og GPS og bra batteritid. I tillegg er de IP67 og bør tåle ihvertfall kortvarig neddykking ( Går du rundt med kajakken går radioen *under* )

Icom'en har AIS, men koster mer enn en tusenlapp mer enn Standard. Du må også kjøpe 12-voltslader i tillegg - virker jo litt kipt, den høye prisen tatt i betraktning. Exstraladeren er priset til 349,-, så med frakt koster den samlet rundt 4500. Cobra'en er også interessant, men litt dyr, selv om den har Blutooth og skal kunne "fjernoperere" mobiltelefonen din. Akkurat det siste der er mindre interessant i tråd med at fler og fler telefoner frå IP67 sertifisering og skal tåle fuktig miljø litt bedre. 

Akkurat nå peker det seg mot Standard'en som er på tilbud hos Kystradio.no for rett under 3k.

Jeg kjenner ikke modellene personlig, men cobra har litt dårlig rykte.

Jeg har selv en liten Standard Horizon (210?) til bruk i kajakken, den minste modellen som ikke flyter. Jeg har flytedekselet til den, da blir den samme størrelse som en som flyter men tåler mye mer (blir som en bumper på en mobiltelefon). Men jeg har festet den i en snor på padlevesten og legger den i padlevestlommen.

Den med AIS har jeg hørt er ganske stor, det er noe å tenke på i kajakken. Sjekk det i så fall, den må passe i vesten.

DSC har bedre dekning enn vanlig anrop, og om du havner i vannet reduseres rekkevidden ytterligere og lyden blir dårligere for både deg og mottaker når høyttaler og mic er våt (jeg rister og blåser på min, så er den brukbar igjen). Nødknappen er god å ha, den kan trykkes på når du ligger i sjøen.

Disse med DSC bruker mer strøm enn en uten DSC. Skal du på langturer kan du velge modell som du får batterideksel til slik at du kan bruke AA batterier. Jeg må lade min via en overgang til sigarettutak på en powerbank. Jeg har uten DSC pga. batteritid, men revurderer stadig valget.

Jeg har en PLB på vesten, så derfor gikk jeg for en vanlig liten standard horizon VHF. Batteriet holder da ca 1,5 uker på langtur, hvor jeg «melder fra hvor jeg drar» 3 ganger daglig til kystradioen og hører 2-3 værmeldinger for dagen. Jeg har ikke med nok batteri til å opprettholde lytteplikten, men jeg slår den på i trafikkerte områder og ved dårlig sikt. Jeg har også en vanntett gammel tastetelefon vanntett pakket i padlevesten. (Telefonen tåler vann, men har elendig lyd når den er våt).

 

Men til dagsturer og helgeturer ville jeg gått for en kompakt VHF med DSC utvilsomt - da er batteri ingen problem. Lades mellom turene. Om den flyter eller ikke er ikke det viktigste om du alltid har den alltid festet til vesten, de blir større med innebygget flyteelement.

Velger du en uten DSC bør du vurdere eks. en ocean signal PLB som festes på skulderstroppen på vesten, da kan du tilkalle hjelp om du ligger i vannet og glipper kajakken (den blåser vekk fortere enn du svømmer). Padler du ikke alene langt til havs i grov sjø kan du klare deg ned litt «lettere» kommunikasjonsutstyr om du er trygg på egenredning i forholdene du padler i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (8 timer siden):

Har du vurdert sterkt nok å kutte ut DSC og GPS? Jeg ser bare ikke helt greia med DSC. Det var gammeldags når det ble innført for 30 år siden. Tenker du funksjonaliteten å trykke på rød knapp så blir posisjon og navn sendt ut via VHF'en eller er det andre funksjonaliteter i DSC som oppringing til andre stasjoner? 

Personlig i hvertfall, så ville jeg vurdert kun en ren håndholdt VHF. Har du det så kan du bruke kanal 16 og påkalle oppmerksomhet med vanlig oppkall - mayday eller whatever. 

Interessant innspill - jeg er som grønnskolling å regne når det gjelder VHF, ihevrtfall og eie en sjøl. Jeg ser kanskje ikke helt for meg at DSC kommer til å bli mye brukt, men jeg har beina plantet i at gjennom alt jeg har lest, sett, studert (Kystradios VHF nettkurs) og kommet over i form av foruminnlegg, videoer og egentlig alt, at det kunne være, om ikke bare formålstjenelig; om ikke direkte *lurt* å få posisjon og ID kodet som endel av et distress-signal. Det påstås videre at DSC-signalet har lengre rekkevidde også? Jeg vet ikke i hvilken grad det kommer til anvendelse ved, la oss si at du har gått rundt med kajakken og ligger i vannet og kajakken har drevet avgårde og litt sånt,  og nede i bølgedalene har du vel den teoretisk dårligste rekkevidden du kan oppnå - men jeg er som sagt veldig grønn på slikt og skal vokte meg vel for å komme med påstander.

Men du mener det ikke er verdt merutgiften? På kanskje en tusenlapp eller så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (1 time siden):

Interessant innspill - jeg er som grønnskolling å regne når det gjelder VHF, ihevrtfall og eie en sjøl. Jeg ser kanskje ikke helt for meg at DSC kommer til å bli mye brukt, men jeg har beina plantet i at gjennom alt jeg har lest, sett, studert (Kystradios VHF nettkurs) og kommet over i form av foruminnlegg, videoer og egentlig alt, at det kunne være, om ikke bare formålstjenelig; om ikke direkte *lurt* å få posisjon og ID kodet som endel av et distress-signal. Det påstås videre at DSC-signalet har lengre rekkevidde også? Jeg vet ikke i hvilken grad det kommer til anvendelse ved, la oss si at du har gått rundt med kajakken og ligger i vannet og kajakken har drevet avgårde og litt sånt,  og nede i bølgedalene har du vel den teoretisk dårligste rekkevidden du kan oppnå - men jeg er som sagt veldig grønn på slikt og skal vokte meg vel for å komme med påstander.

Men du mener det ikke er verdt merutgiften? På kanskje en tusenlapp eller så?

Nå var det ikke meg du spurte.

Men se for deg at du ligger i vannet, og skal gurgle ut en nødmelding med posisjon med radioen tidvis under vann og dårlig rekkevidde. Da vil det være bedre og enklere å holde inne DSC knappen og få kringkastet en presis forståelig melding med korrekt posisjon og bedre rekkevidde.

Du kan høre innslaget fra Kystradioen på kjakkpodden, og sende melding til kystradioen på messenger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 timer siden):

Nå var det ikke meg du spurte.

Men se for deg at du ligger i vannet, og skal gurgle ut en nødmelding med posisjon med radioen tidvis under vann og dårlig rekkevidde. Da vil det være bedre og enklere å holde inne DSC knappen og få kringkastet en presis forståelig melding med korrekt posisjon og bedre rekkevidde.

Du kan høre innslaget fra Kystradioen på kjakkpodden, og sende melding til kystradioen på messenger :)

Jeg har vært i en slik situasjon og hadde mobilen og gps rundt halsen - vanntett pakket. Det var ikke noe problem selv med ganske høy sjø å snakke med politiet og etterhvert rettlede det fartøyet som kom å plukket meg opp. Via tlf. Det kan bli for mye dingser og det enkle er ofte det beste. Mobil må man jo uansett ha rundt halsen hele tiden og kajakken kan man miste. Det gjorde jeg.

Jeg er selv litt lunken til DSC og alt det innebærer med mmsinummer og lisens men Vhf er sikkert gode greier. Jeg snakker da om bruk i havkajakk men om man allikevel trenger dette i fritidsbåt så er det kanskje noe annet. Da har det en reell verdi utover kajakkbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (10 minutter siden):

Det kan bli for mye dingser og det enkle er ofte det beste.

Det enkleste vil jo være en VHF med DSC? Mye enklere enn mobil, særlig i havkajakk synes jeg.

Er du i nød trykker du på èn knapp, og ferdig. Enhåndsbetjening, så slipper du å miste kajakken/båten underveis. Man foretar seg ikke noe mer før man blir kalt opp.

Da ser alle fartøy i nærheten umiddelbart at du trenger assistanse, hjelpen er oftest nærmere enn man tror og man når de ikke med mobil. Samtidig mottar Kystradioen signalet.  Kystradioen er samlokalisert med hovedredningssentralen.

Det åpne sambandet er også en stor fordel når helikopter, båt eller skip kommer for å hjelpe deg.

Dypper du mobilen èn gang i vannet, så er høyttaler og mikrofon i beste fall ekstremt dårlig. Er det touch skjerm så kan den ikke brukes med våte hender.

——————

Utover å utføre radiosjekker, ringe hjem, værmeldinger, sende Securitè melding ved kryssing av fjord i tåke, og «meld fra hvor du drar» har jeg kalt opp en ferge en gang via VHF. Den hadde kurs rett mot meg i kajakken, og jeg hadde solen bak meg. Det får du ikke til med mobil.
 

Ved lange kryssinger av hvor det kan komme trafikk, og til mørkepadling, er VHF meget nytting. Og ikke minst, den trenger ikke å pakkes vanntett, betjenes enhånds med våte padlevotter og man har ikke problemer med å høre og selv når man padler med neoprenhette og radioen er våt ;)

——————

Lisens er en regning som kommer i posten èn gang i året. Når du har lisens legger du inn informasjon om deg selv, nødkontakter, informasjon om fartøy etc. Da har nødetatene allerede mye info om deg tilgjengelig. MMSI nummeret legger du inn i VHF enheten èn gang, ikke mye styr, MMSI nummeret sendes ut sammen med DSC meldingen.

——————

Og er man i motorbåt burde man ihvertfall ha VHF. Da er man en del av nødnettet til sjøs, og kan assistere de som trenger hjelp. Det kan ligge en å kjempe for livet, eller driver uten motor, bak nærmeste holme eller rett foran nesen din uten at man vet om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.