Gå til innhold
  • Bli medlem

(DIY) bunnduk for 180 x 200 innertelt (lettvekt)


rofferdal

Anbefalte innlegg

Hei.  Ny i forumet, og har forsøkt å lese meg opp på dette med bunnduk og evt. hvordan lage selv, men synes det er litt vanskelig å finne noen klar anbefaling både om "råvarer" og fremgangsmåte.

Jeg vurderer å kjøpe et telt/innertelt "DD SuperLight - Pyramid - Mesh Tent" for bruk enten med tarp (da er teltet mest som beskyttelse mot insekter) eller med "DD SuperLight - Pyramid Tent" for et "komponentbasert" system for overnatting for 3 sesongs helgeturer.  Tenker lett oppakning, men ikke nødvendigvis superlett (noe komfort skal man også ha).

Har lett etter noe som passer til 200x180 cm bunn (som dette innerteltet er), og tenker både at det bør være

  • lett,
  • beskytte mot fukt og
  • beskytte mot fysisk slitasje.

Finnes det bunnduk som passer til dette og ikke koster skjorta, eller kan man lage noe?  Hvor kjøper man i så fall stoffet? Har ikke lyst til å handle fra utlandet fordi det ofte er så uforutsigbart med MVA og diverse fortollingsgebyrer og frakt.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen på forumet. Her er det bare fantasien som begrenser og du kan bruke nær sagt hva som helst med en viss fuktbeskyttelse. 

Det enkleste og dyreste er å kjøpe en hvilken som helst bunnduk med ca de mål du trenger. Er duken for stor kan den klippes ned til riktig størrelse. Bunnduker selges fra tid til annen til ganske reduserte priser, særlig bunndujer til utgåtte teltmodeller.

Jeg kjøper slike bunnduker på salg og i varierende tykkelser/kvaliteter og lager bunnduker, poser, tarper etc.

Ellers er det populært å bruke Tyvek til DIY prosjekter og du kan også bruke annen byggplast, eller rett og slett en billig pressening. Som regel er utfordringen med slitasje større på en tynnere duk/plast så det må tas i betraktning i forhold til terrenget du skal telte. På den annen side er kostnaden ved gjenskaffelse av plastduk minimal når den må fornyes. Og vist man kaster plasten der den skal være er miljøaspektet også i varetatt.

Noen vil ha duk under hele teltet slik at det også dekker bakken i forteltet, noe som hjelper for kondens, mens andre bare vil dekke innerteltets bunn. Størrelsen på duken skal være et par cm innenfor omrisset av teltet. Vist yttertelt er høyt skåret mot bakken trekkes bunnduken lengre tilbake slik at ikke vannsprut under ei regnskur ikke kommer oppå bunnduken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, rayun said:

Jeg kjøper slike bunnduker på salg og i varierende tykkelser/kvaliteter og lager bunnduker, poser, tarper etc.

Ellers er det populært å bruke Tyvek til DIY prosjekter og du kan også bruke annen byggplast, eller rett og slett en billig pressening.

Tusen takk for svar. Hvor/når finner man bunnduker på salg? Har også sett etter Tyvek, men har ikke funnet noe i Norge som ikke er digre og dyre ruller.

Kan man klippe til ferdige bunnduker uten at kanter fliser opp, eller må man sy eller lignende for å få en god kant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnduker på salg finner du tidvis på alle nettbutikker som selger telt og lavvo´er.

Ferdige bunnduker kan du klippe ned til ønsket størrelse og bruke som de er, men du får bedre beskyttelse mot riving/rift om kantene syes inn. Jeg syr mine samtidig som jeg syr inn hemper i hjørnene. Da kan jeg velge om jeg vil feste bunnduken til teltet "permanent", eller om jeg vil ha den løs å pakke denne separat om den er veldig våt/møkkete. 

Tyvek og annen byggplast brukes mye i bygg og anlegg. Kanskje er det noen i ditt nærområde du kunne spørre om har noe rester, eller noe i søpla? 

Landbruk i nærheten? Spør om de kan avse et par kvadratmeter av høyballeplasten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.