Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken rase skal vi velge? (Vurderer australsk gjeterhund)


Halkatla

Anbefalte innlegg

Vi er på jakt etter hund nr.2. Har fra før av en 6 år gammel labradortispe. Hunden vil bli brukt som selskap på turer (fjell- og skogturer, iblant med overnattinger ute i sommerhalvåret) og få generelt mye fysisk trim, men vi har ikke planer om å drive med agility, spor eller andre mer typiske "hundesporter". Vi kommer til å anskaffe oss en del andre dyr etterhvert (høns, sau, mm.) så vi ønsker å unngå raser med sterkt jaktinstinkt. Kan en australsk gjeterhund fungere/trives med et slikt liv eller krever de mer mentaltrening? Tar også gjerne imot tips til andre raser!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har erfaring med gjeterhunder.  Dette er hunder som er tildels svært krevende, da de krever mye fysisk trening og mental trening. Hvis de ikke får dette i rikelige mengder kan de bli krevende og utfordrende å ha.Det er ca 400 hunderaser å velge imellom, og slik du beskriver ditt hundebruk, er det flere aktuelle raser, men jeg anbefaler labrador. En slik du har. 

Endret av Fenrisfrøya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (1 time siden):

Har erfaring med gjeterhunder.  Dette er hunder som er tildels svært krevende, da de krever mye fysisk trening og mental trening. Hvis de ikke får dette i rikelige mengder kan de bli krevende og utfordrende å ha.Det er ca 400 hunderaser å velge imellom, og slik du beskriver ditt hundebruk, er det flere aktuelle raser, men jeg anbefaler labrador. En slik du har. 

Var det jeg fryktet ja. Labrador skal jeg nok ikke ha igjen på en stund, kunne tenke meg noe litt mindre og lettere.

 

jevne skrev (32 minutter siden):

Har du sjekket ut Hvit Gjeterhund? Vi gjorde mange av de samme vurderingene som deg og landet på den. 

De er veldig (!) flotte, men jeg har lest de har en del arvelige helseproblemer (dvs. mer enn vanlig)? Også er de store, jeg forsøker å finne noe på rundt 15-20 kg, det glemte jeg å nevne i hovedinnlegget ser jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ble litt alminnelig "hundenysgjerrig" så jeg leste om de nevnte raser - og noen flere😀 Ut fra både egen erfaring og det leste er jeg enig med @ fenrisfrøya i at de fleste gjeterhunder kan være noe krevende. Men kan lese beskrivelsene på norsk Kennelklubb, hvor raseklubbene som regel alltid er ganske entusiastisk begeistret for egne raser.

www.dyrebar.no virket umiddelbart noe mer vel avbalanserte. Australsk gjeterhund beskrives merkverdig vis som en amerikansk konstruksjon? Den egentlige australske gjeter er vel heller Kelpien. Da det gikk "kennelklubb" og utstillinger i denne ble den splittet i (utstillings) kelpi og working Kelpie, siste kan likne på en hyene, men vokte kan den. og de må ikke utstilles, bare bruksprøver. Jeg har vært bort i et par Kelpie, som var greie, men svært tøffe hunder. Og igjen med "kennelklubb" - hunder avlet for utstilling, skal man passe veldig på arvelige sykdommer og skavanker. www.dyrebar.no opplyser tilsynelatende om disse. 

Jeg hadde buhund i 17 år og vil gjerne anbefale denne som fin familie hund forutsatt den blir aktivert noe, men ikke voldsomt krevende. Dessverre er bestanden av buhund ikke så stor, så det oppstått øyeproblemer (katarakt), men ikke noe vesentlig handikap for hunden. Jo flere buhunder der kjøpes og bestanden økes av denne urnorske hunden dess bedre. Den er vaktsom, men ved passende behandling og oppdragelse er det ikke nødvendigvis en gneldre hund. De gamle gårdshunder var det, men de stod vanligvis ofte tjoret i dages vis. Det samme gjelder norsk elghund. Buhund kan bli med på enhver aktivitet, er godt pelset til norsk vinterføre, smarte, lærevillige og veier ca. 15 kg. Jeg har 2 huskyer nå fordi de skal trekke mig. Det er buhunden for lett til, men kan bære kløv i passe størrelse. Buhund vil sikkert gjerne gjete kommende høner og sau, men skal selvfølgelig lære ikke å jage dem rundt. (gjelder veldig mange hunder). Mine nåværende huskyer ville jage og spise de, så det er ikke en aktuell type.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (15 timer siden):

Hei

Ble litt alminnelig "hundenysgjerrig" så jeg leste om de nevnte raser - og noen flere😀 Ut fra både egen erfaring og det leste er jeg enig med @ fenrisfrøya i at de fleste gjeterhunder kan være noe krevende. Men kan lese beskrivelsene på norsk Kennelklubb, hvor raseklubbene som regel alltid er ganske entusiastisk begeistret for egne raser.

www.dyrebar.no virket umiddelbart noe mer vel avbalanserte. Australsk gjeterhund beskrives merkverdig vis som en amerikansk konstruksjon? Den egentlige australske gjeter er vel heller Kelpien. Da det gikk "kennelklubb" og utstillinger i denne ble den splittet i (utstillings) kelpi og working Kelpie, siste kan likne på en hyene, men vokte kan den. og de må ikke utstilles, bare bruksprøver. Jeg har vært bort i et par Kelpie, som var greie, men svært tøffe hunder. Og igjen med "kennelklubb" - hunder avlet for utstilling, skal man passe veldig på arvelige sykdommer og skavanker. www.dyrebar.no opplyser tilsynelatende om disse. 

Jeg hadde buhund i 17 år og vil gjerne anbefale denne som fin familie hund forutsatt den blir aktivert noe, men ikke voldsomt krevende. Dessverre er bestanden av buhund ikke så stor, så det oppstått øyeproblemer (katarakt), men ikke noe vesentlig handikap for hunden. Jo flere buhunder der kjøpes og bestanden økes av denne urnorske hunden dess bedre. Den er vaktsom, men ved passende behandling og oppdragelse er det ikke nødvendigvis en gneldre hund. De gamle gårdshunder var det, men de stod vanligvis ofte tjoret i dages vis. Det samme gjelder norsk elghund. Buhund kan bli med på enhver aktivitet, er godt pelset til norsk vinterføre, smarte, lærevillige og veier ca. 15 kg. Jeg har 2 huskyer nå fordi de skal trekke mig. Det er buhunden for lett til, men kan bære kløv i passe størrelse. Buhund vil sikkert gjerne gjete kommende høner og sau, men skal selvfølgelig lære ikke å jage dem rundt. (gjelder veldig mange hunder). Mine nåværende huskyer ville jage og spise de, så det er ikke en aktuell type.

Elgen

 

 

Ja det er fryktelig mange raser der ute, ikke lett å velge!

 

Australsk gjeterhund er noe annet enn kelpie ja, og det kan nok stemme at det er en amerikansk rase (amerikanerne har også laget noe de kaller "english shepherd" 🤪). De jeg har snakket med så langt beskriver australsk gjeterhund som en tyngre, noe roligere utgave av border collie (og avlet for å gjete andre dyr). Den har visst også en del mer "vokt" i seg enn border collie. Jeg har snakket med et par som har den kun som (velfungerende) familiehund, men det stemmer sikkert at de generelt krever en del mentalstimuli for å ikke kjede seg.

 

Buhund står på lista over raser jeg vurderer, de virker som flotte hunder. Jeg hadde lundehund i 13 år, og hun var nærmest som en liten "urhund" å regne, ganske krevende på sitt vis. Jeg er usikker på hvor like buhund og lundehund er, men vil tro det er noen fellestrekk. Bjeffingen var helt klart en greie, og noe jeg dessverre ikke jobbet nok med på min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan kun si at vår buhund ikke bjeffet noe særlig. Den gjødde. når det kom fremmede inn i "territoriet" (hagen), men for ikke gjøende langs gjerdet og hekken etter alt som mange teppetissere. Den hadde et par utvalgte fiender blant nabolagets hunder, som den gjødde av - også inne, når den så dem gjennom vinduet, men det var altså spesielt utvalgte. Det var en livlig på tur og lek, men også en rolig (og kosete) hund.

Mine nåværende  huskyer gjør nesten bare av ekorn i treer, som de jo ikke får tak i, og mens jeg danderer hundematen. Ellers er de "silent killers" under jakt - ikke brukbare som loshunder. Til gjengjeld har de et stort og underholdende ordforråd innenfor uling og brumming

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.