Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd v valg av kuppeltelt, Hilleberg


Fenrisfrøya

Anbefalte innlegg

Terje78 skrev (7 timer siden):

Kommet mange gode svar allerede ser jeg og mitt svar blir kanskje overflødig, (orker ikke å lese alle tidligere svar :-)).

Jeg har Niak og Allak og er glad i begge. (Bruker som solotelt med hund + av og til sønn som nå er 8). Tiltenkt bruk avgjør. Til Niaken har jeg kun Mesh-innertelt og bruker dette dermed kun sommerstid og under tregrensa. Ser mange bruker dette også over tregrensa, (med vanlig innertelt), og trives med det. Jeg vil helst ha et telt med duk som går til bakken når jeg er til fjells. Dermed er det Allaken som blir med til fjells. Korte turer i nærområdet, det være seg fiske ved kysten og jakt i skogen er det også Allaken som blir med, siden da vekten ikke er så farlig og plassen er større. Innfesting av duken "i taket" på på Allaken gjør at innerteltet føles noe større enn på Niak. (Bredere oppe). Allak er også 225 langt mot Niaks 220. Lengden er forøvrig noe å tenke på. Jeg er 188 og på et tykt underlag må jeg legge meg veldig riktig i lengderetning på begge for å ikke få kondens i nedre enden av soveposen ved at inner og ytterduk kommer i kontakt. Når man ligger alene kan man ligge diagonalt som hjelper mye på dette.

Bakdelen med Allak som solotelt er jo vekta. En stor fordeler er 2 fortelt/utganger. Kan velge hvilken man bruker ut fra vindretning osv. Allak er også genialt ved oppsett i vind. (Fester det i bakken mens det ligger flatt og knepper det oppover i stengene.

Skifting og fyring går greit i begge med tilvenning.

Jeg sikler på et Trekkertent Saor DCF som bør dekke tomrommet for meg mellom Niak og Allak. Lett, (1180g er det vel), og duk til bakken. Her kan man få sydd innerteltet slik man ønsker. Jeg har vært i kontakt med produsenten og han skal ha 20$ ekstra for å lage et innertelt som er standard 80 cm bredt i den ene enden og 120 i den andre. Må jo ha plass til hunden :-) Skulle bare ønske det hadde vært 10 cm lenger, men da skal han nok ha ganske mye mere penger... PS. Hverken Niak eller Allak vil bli overflødig for min del likevel :-)

Jeg leser du ikke benytter Niak over tregrensa/fjells, hvorfor ikke det? 

Hva er din erfaring med Niak når det høljregner og blåser? Trenger vannet inn i de nedre luftekanalene langs bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fenrisfrøya skrev (13 timer siden):

Jeg leser du ikke benytter Niak over tregrensa/fjells, hvorfor ikke det? 

Hva er din erfaring med Niak når det høljregner og blåser? Trenger vannet inn i de nedre luftekanalene langs bakken?

Kort tur/få dager over tregrensa med ok værmeldig kunne jeg godt brukt det. (Få dager siden man da kan stole "litt" på værmelding). Jeg har som nevnt kun mesh innertelt og ved en en del vind blir det jo trekkfullt inni der.

Hvis været drar seg opp mot hva norsk høyfjell kan tilby, (selv sommerstid), vil jeg ha duk til bakken for å være litt tryggere på at teltet skal bli stående, samt å kunne ha det litt lunt inni der. Altså grunnet sikkerhet og komfort. (Mange trives jo som nevnt med Niak høyt til fjells, men for meg blir følelsen at sikkerhetsmarginen blir litt snau).

 

Niak i regn går som regel fint. Innertelt får sjelden sprut på seg. Da må det i så fall være skikkelig plaskeregn, eller hagl i kombinasjon med sterk vind. Men ved økende vind + regn fra uheldig retning blir det selvfølgelig litt vått i fortelt. 

Av vann som renner inn er det ikke noe forskjell på Niak og et telt med duk til bakken. Setter man teltet dumt, renner det inn uansett konstruksjon. Som jeg gjorde med Allaken under. Da må det flyttes... eller lages grøfter ;-)

DSC_0668.JPG.urlDSC_0668.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.