GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som kan anbefale en Tarp som er fin til lange dagsturer. Tenker en som er enkel og rask og sette opp for og lage Ä spise er mÄltid.

hilsen en som er helt ny i skogen

Annonse
Skrevet

Heisann og velkommen :-)

Jeg bruker en DD Hammocks Superlight Small Tarp (lenke: https://bikeshop.no/dd-hammocks/ddhamm0006/dd-hammocks-superlight-tarp-s-grÞnn-2-8x1-5-m-superlett-og-kompakt ) til solo dagsturer. Den er 280x150 cm i stÞrrelse, og lett. Synes den dekker godt nok for meg mht Ä fÄ skygge pÄ solrike dager eller sitte under duken ved lett sommerregn.

Om man vil ha en stÞrre, sÄ har DD Hammocks en tarp pÄ 300x290 cm i lett silnylon-materiale, eller ogsÄ en litt tyngre og noe rimeligere variant i deres 300x300 cm-stÞrrelse.

Lenke til superlight-varianten: https://bikeshop.no/dd-hammocks/ddhamm0003/dd-hammocks-superlight-tarp-brun-3x2-9-m-lett-og-allsidig-husly

Dette er bare et par eksempler pÄ tarp, men det finnes utallige varianter der ute mht pris, vekt, stÞrrelse og fasong :-)

Skrevet

Uten Ä gÄ inn pÄ materialvalg sÄ har du i utgangspunktet 2 varianter, kvadratisk og rektangulÊr, hvor noen av mÄtene Ä sette dem opp pÄ er mer egnet for en kvadratisk. Personlig synes jeg kvadratisk er mer fleksibel enn rektangulÊr, men det er en smakssak, jeg har begge typer. Sort sett alle tarper er kjapp Ä sette opp nÄr man har rigget dem pÄ forhÄnd med barduner, men noen av de mer komplekse mÄtene Ä sette dem opp pÄ tar jo naturlig nok lengre tid enn de enkleste.

Hvis du ikke vil bruke for mye penger og heller ikke er veldig opptatt av gramjaget sÄ har Magasinet.no noe ganske solide tarper med mange festepunkter til en rimelig pris. Du kan fÄ en 3x3 til under 400,-. Fyrer du bÄl og er uerfaren sÄ kan det lÞnne seg Ä starte med noe rimelig til du har fÄtt litt erfaring med bÄlets avstand til tarpen osv, det er litt kjipt Ä bruke 2000 pÄ en god tarp for sÄ Ä brenne hull i den :)

SÄ vil jeg anbefale Ä se videoer pÄ Youtube om oppsett av tarp, gjerne fra flere personer, sÄ finner du metoder og knuter som passer for deg for det er nÊrmest et uendelig antall kombinasjoner tilgjengelig. Selv er jeg tilhenger av mÞnesnor (ridgeline) i kombinasjon med prusic knuter da dette gir gode muligheter for justering. Du finner raskt ut av disse tingene pÄ youtube, Ä forklare det med tekst er bare tungvint. Du kan spare deg en del frustrasjon med Ä sette deg inn i disse tingene, du lÊrer deg knuter som er raske og holder og du finner knuter som er enkle og rakse Ä fÄ opp igjen sÄ du ikke stÄr der i en myggsverm med en kjerringknute av dimmensjoner som du til slutt bruker kniven pÄ :D

Jeg vil anbefale 4 faste barduner, 1 i hvert hjÞrne, gjerne 2m+ i lengde, med bardunstrammer om du ikke kan knuter som fungerer til det formÄlet, og 2-4 lÞse barduner som du kan feste pÄ ved behov, og minst 4 solide teltplugger i litt stÞrrelse. Bardunstramme-knuter heter adjustable guyline knot pÄ engelsk om du vil sÞke den opp pÄ youtube, den er grei Ä ha i bakhÄnd.

• Liker 3
Skrevet

GÄ inn pÄ finn.no og sÞk pÄ tarp, her kan du gjÞre ett godt og billig kjÞp. Til dagsturer bruker jeg selv en gammal tarp med litt hull og skader, en  lettvektstarp er dyr og er med pÄ lengre turer hvor vekt betyr mye.

Skrevet
Fredz skrev (7 timer siden):

Hei! Er det noen som kan anbefale en Tarp som er fin til lange dagsturer. Tenker en som er enkel og rask og sette opp for og lage Ä spise er mÄltid.

hilsen en som er helt ny i skogen

Denne tarpen har jeg, og er svĂŠrt fornĂžyd!

Liten (men ikke veldig liten) veldig lett og sterk nok. Ikke like sterk som min dobbelt sÄ tunge bergans-tarp, men den har allikevel tÄle mye, og pakker samtidig lite.

Det fĂžlger med alt av barduner og plugger som trengs.

Og en fin pris!

https://pakklett.no/products/cloud-atlas-tarp-330g

7586F00A-8D4C-4BB0-BA19-145F2C5013B4.png

6F0E21AB-EF7F-4067-972D-41A780EB12F9.jpeg

3046907A-CF22-46FC-B8A8-1FD142478798.jpeg

38524715-7E64-476A-97B6-D417E1A22F58.jpeg

6D030A33-7CCA-4FD0-A0D4-E5C35F620934.jpeg

5899AE34-280E-4AEA-A113-153BF81612C3.jpeg

• Liker 2
Skrevet (endret)

344840470_2020-07-2500_09_47.thumb.jpg.9e0ab190da9d035898ff13ffd0db4277.jpgJeg har vÊrt veldig veldig fornÞyd med kvalitet pÄ denne: https://www.revir.no/products/tarp-ripstop-3x4-meter-m-teltplugger?variant=27737918799971&currency=NOK&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=google+shopping&gclid=CjwKCAjwuIWHBhBDEiwACXQYsf3Ygk8jGlkpBjjYRJraOsLVEDi6-O_pHNHIJR43oWdCSDHaLY3W4RoCLvsQAvD_BwE

BÄde nÄr det gjelder lÞsninger og antall og lengde pÄ barduner og festepunkter og at den har midtfeste - det gjÞr at du mye enklere unngÄr vannansamiling og badekar pÄ tarpen. Jeg ble sÄpass fornÞyd at vi nÄ har 4 slike i familien. 

Det er ikke de aller letteste, men etter Ä ha forsÞkt flere forskjellige sÄ mener jeg dette absolutt er mye tarp for pengene!

2020-07-19 14.11.15.jpg

2020-07-19 14.10.09.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.