Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterbekleding - Bomull


Dompappen

Anbefalte innlegg

Det som jeg opplever med Gore-Tex er at holder ikke mange år før man blir våt. Det er fint og flott når det nytt, men alle jakkene jeg har hatt, med Gore- Tex, har enten delaminert seg, eller blidt lekk. 

Med bomull (Ventile eller Eataproof) så vet du hva du får. Du kommer til å bli våt i regn (må ha med regnjakke), men på vinterfjellet fungerer det supert. 

Når det kommer til miljø mener jeg at vi alle kunne ha kjørt produsentene litt hardere med å levere inn plagg som ikke fungerer slik de skal. De aller fleste produsentene har 5 års garanti, noen opp til 7 år, og Gore-Tex har "livstidsgaranti". Om de hadde fått mange nok reklamasjoner hadde de måtte lage noe som holdt mål.

Bruk det for det som det er vært

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse
Dompappen skrev (På 13.4.2021 den 15.44):

@Larix@MegalepBomullsanorakken fra Nansen sport har faktisk disse kriteriene som nevnt ovenfor, men har ingen erfaring med Nansen sport. Er litt skeptisk her, men prisen er til å leve. Frister faktisk å bestille.

Bumper denne.

Ble det en bestilling? Har tittet på siden til Nansen Sport og blir imponert over spesifikasjonene, men også "skremt" av den forholdsvis lave prisen.

Er det noe helt feil med meg hvor jeg har blitt lært til at billig er lik dårlig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (17 timer siden):

Bumper denne.

Ble det en bestilling? Har tittet på siden til Nansen Sport og blir imponert over spesifikasjonene, men også "skremt" av den forholdsvis lave prisen.

Er det noe helt feil med meg hvor jeg har blitt lært til at billig er lik dårlig..?

Nope, Gikk for Sasta i stedet for + jeg kom over en veldig fint brukt fjellanorakk fra Bergans 60/40 bomull/polyester til 50 lapp på en bruktbutikk.

Vedlig fornøyd med Sasta. Flere som har skrevet om den på forumet. Brukte stort sett anorakken til 50 lappen sist vinter. Nokså tørr vinter der jeg var og den første vinteren jeg ikke har brukt goretex. Så billig kan være bra det :-) Spørsmålet er kvalitet på syinga, knapper og glidelås. Var ikke helt fornøyd med den ene gildelåsen på anorakken til 50 lappen, men fiksa det sjæl til null niks kroner (fant deg jeg trengte i syskrinet). Det fine med å ha "noe" billig som funker, er at du kan bruke penger på noe annet. Har bikkjer, så det går en del penger til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (På 13.4.2021 den 10.24):

Møkk lei av goretex. Har utgangspunktet aldri vært noe superfans av goretex, men brukt dette siden tidlig 2000 tallet både privat og militæret. Var aldri fan av goretexen da jeg var inne og brukt stort sett alltid den gamle feltuniformen når vi var ute i felt.

Jeg har i de siste to årene brukt all slags klær på mine daglige fjellturer når jeg er hjemme, og er ikke et sekund i tvil om at gore-tex er uovertruffen for ferdsel i vått vær i høy aktivitet. Jeg har prøvd fjellreven med regnjakke over, tett regnjakke osv, men man blir jo søkke blaut inni av svette. 

Jeg vet at det er forskjell på bruken og det er forskjell på klimaet rundt forbi, men til variert og hard bruk i fjellet er det ikke noe som er bedre. Bomull blir tungt og vått og er vanskelig å ventilere ved høy aktivitet. Jeg har en klattermussen bomullsjakke og den ble steinhard og tung ved hard aktivitet i streng kulde.

Min Gore-tex jakke har jeg bært tung plank på høyre skulder 40 kilometer de siste 4 ukene og det finnes ikke ett eneste merke i jakken. Jeg får gnagsår/rur på skuldra men ikke merke på jakka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (2 timer siden):

er ikke et sekund i tvil om at gore-tex er uovertruffen for ferdsel i vått vær i høy aktivitet.

Enig med det. Men i alt annet vær sparer jeg på membranplaggene og bruker noe annet for å unngå å slite ut membranet for fort.

Da blir det stort sett noe tynt og lett vindtett med tilpasset isolasjon under avhengig av altivitet/vær.

På overnattingsturer hvor det er nødvendig med noe vanntett blir det kun goretexen, den fungerer jo fint også i oppholdsvær, særlig om det er lufteglidelåser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.