Gå til innhold
  • Bli medlem

Blokkleiligheter på Tyin


Rune

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 220
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Norge har ingen navle.

Ikke? Jeg ville påsto å bo midt i det!

Utover det så må jeg for en gangs skyld holde med Panda :cry:, for det hadde helt fint gått an å rive spøkelsesbyggene og IKKE bygget noe nytt der. Det er på tide med en kraftig utvidelse av Jotunheimen nasjonalpark, som strekker seg helt over Valdresflya, ned til Garli og helt til Tyins sørbredd, er jeg redd for :wink:.

Og Svein, hvor er bra-eksemplene??? Vassfaret (se aftenposten nettavis i dag.)??? Beklager, men jeg ser bare en ting hele tiden: at pengeinteressene stadig vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan banne på at Vang Kommune tar det seriøst. "En framtidsvisjon" sto det i Valdres'en om det (skyskraperen altså).

Og blokkleilighetene skal visst danne et enormt etterspørsel fra Tyskland og Nederland med fulle charterfly til Leirin, også ifølge avisa Valdres. Nå har jeg jobbet i reiselivet i Valdres i over 8 år nå og har vært med på flere forsøk å få opp charter til Leirin fra Tyskland og Frankrike, f.eks., som alle måtte innstilles igjen pga alt for dårlig belegg og store underskudd. Og Vang kommune tror nå at nettopp disse leilighetene ved Tyin skal endre dette??? Jeg har sjelden hatt en så god latter. Men det som er riktig skremmende er at de virkelig ser ut til å mene alvor.

Øystre Slidre og Vang er reelle trusler mot Jotunheimen og har et helt annet profil og innstilling til dette som Lom f.eks. Jeg ønsket meg at noen kunne uskadeliggjøre slike "visjønærer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke bare på Tyin du åpnet opp for "spenstige betongkonstruksjoner" og "store glassflater", Torgeir. Du er en fiende av norsk natur, som kynisk ønsker deg byggeprosjekter du kan tjene penger på. Slike som deg skal stanses med alle midler.

Hvis du leser hva jeg skriver, så ønsker heller ikke jeg noen digre spenstige bygg langt inne i fjellheimen. Ikke små bygg heller, for den saks skyld. Det jeg skriver om er de allerede utbygde/berørte områdene, som fra Nystuen via Tyinkrysset til Tyins sørende, som Hemsedal, Beitostølen, Geilo, Norefjell, Hafjell, Kvitfjell, Trysil, og sikkert mange flere. Hold bebyggelsen innenfor slike konsentrerte områder, og tenk gjerne nytt. Og vær så snill å ikke "kamuflere" blokkene bak villmarkspanel og torv, det blir bare sinnsykt stygt og fantasiløst.

Og Tyin Plaza kommer sikkert aldri til å bli realisert, men det er en artig tanke... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tyin er heldigvis ennå ikke sammenlignbart med Beitostølen, Geilo og Norefjell. Du kan få enda et forsøk på å få det inn i nøtta, Torgeir :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, kjære Julia. Det er tid for en gedigen utvidelse av nasjonalparkene, samt revegetering av unødvendige veier.

Øystre Slidre og Vang er reelle trusler mot Jotunheimen og har et helt annet profil og innstilling til dette som Lom f.eks. Jeg ønsket meg at noen kunne uskadeliggjøre slike "visjønærer".

Ah, det er så deilig når folk på en glitrende måte uttrykker akkurat det jeg tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele filefjell skal jo bygges ut, da kunne man i det minste spart Tyinfjellet. Men neida det skal bygges ut der det bygges kan. At folk kaller det for en opprydning på området er noe av det latterligste jeg hører. Er opprydding det samme som å bygge nytt og større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er flott at "nye" næringer dukker opp i Utkantnoreg jeg!

Tror hverken Tom eller Espen er veldig happy med ytterligere statlig pengeoverføringer** for å opprettholde grisgrendte strøk sin eksistens. Tiden er over hvor 3 generasjoner kunne leve av en åkerlapp og noen sauer!!!

**Men det gjelder kanskje ikke akkurat rundt jotunheimen............. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan banne på at Vang Kommune tar det seriøst. "En framtidsvisjon" sto det i Valdres'en om det (skyskraperen altså).

Huff ..... err`e mulig! Jeg synes hele ideen/visjonen virker fullstendig idiotisk og nærmest hentet ut fra en annen verden (hinsides enhver fornuft og byggetradisjon i den norske fjellheimen)!

Jeg antar at et slikt ekstraordinært vedtak i kommunens bygningsråd (hypotetisk), måtte overprøves i enten fylkesadministrasjonen eller av sentrale myndigheter, før noen tillatelse kunne gis. Noe annet ville vært merkelig!

___________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er flott at "nye" næringer dukker opp i Utkantnoreg jeg!

Tror hverken Tom eller Espen er veldig happy med ytterligere statlig pengeoverføringer** for å opprettholde grisgrendte strøk sin eksistens. Tiden er over hvor 3 generasjoner kunne leve av en åkerlapp og noen sauer!!!

**Men det gjelder kanskje ikke akkurat rundt jotunheimen............. :cry:

Jeg ville ikke akkurat kalle turistutbyggingen (hyttesalg) en "ny næring". Den er vel ganske så eldgammel. Det finnes forresten mange næringer der en ikke behøver å bygge ned naturen stadig vekk, og i tillegg kan vel heller ikke 3 generasjoner overleve på å selge en leilighet en gang (er den solgt, så er den solgt, liksom). Det jeg ikke skjønner er hvorfor ikke en flekk i Norge kan få stå uutbygd. Veien kunne fint gått forbi der uten noen form for bebyggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor ikke en flekk i Norge kan få stå uutbygd. Veien kunne fint gått forbi der uten noen form for bebyggelse.

Jeg tror kanskje noe av svaret på dette finnes i Zapffes berømte "Farvel Norge". Den kan du lese på:

http://adrenaline.no/vandre/2005/zapffe/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmmm Julia :wink:

Etter mitt syn er det meningsløst å si at "ikke en flekk i norge skal få stå uutbygd". Trodde faktisk du hadde vært endel rundt omkring i kongeriket?

Det er vitterligen mange og store uutbygde "flekker" i landet vårt! Både i sør og nord.

Jeg har, som du, vært inne på evaluering/forstørring av Jotunheimen nasjonalpark. Dog ikke i samme skala som i dine visjoner. Hadde man bare unngått alle disse stikkveiene inn til turisthyttene i heimen, ja da blir jotunheimen en ganske stor uutbygd flekk spør du meg :cry:

Som Torgeir m fl har vært inne på: La oss for all del unngå videre utbygging langs disse stikkveiene. Unngår vi ytterligere utbygging langs disse stikkveiene, så forblir jo heimen en ålreit flekk. Syns du ikke?

Syns maset og motstand om utbygging blir litt som maset om mangel på stillhet, overbefolkning i heimen osv jeg. Ja, i feriene er det mye folk og støy. Men de andre 8 mnd får man som regel være i fred! Er man ute etter stillhet drar man da! Men det resulterer i at man ikke får kost seg med misnøye, som tydligvis mange her inne liker godt :D

"Ny næring"

Hva hadde Hemsedal vært uten skidestinasjonen? Ingenting!

Hva hadde Oppdal vært uten skidestinasjonen? Kun ei fortsatt like stygg bygd, dog uten skianlegg!

Hva hadde Øyer vært uten skidestinasjonen? E-6 med 110km fartsgrense og en ubrukt skogkledd fjellside!

Hva hadde Beitostølen vært uten alt som er der nå? Ei såpeglatt motbakke!

Nei. La oss bevare kjerneområdene, og heller innse realitetene og viktigheten av overnevnte mfl destinasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Julia enda en gang. Det er veldig spesielt at det må en utlending til for å forstå hvordan vi i Norge er på ville veier. Kanskje det er fordi Julia har forstått at natur ikke er noe man bare kan ødelegge og så ta tilbake hvis man angrer. Dere som ikke ønsker større nasjonalparker og strengere vern er landssvikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Interessant å registrere at det kun er bønda på forum som forsvarer dette groteske forslaget.

Dere bør huske på at Jotunheimen som område tradisjonelt var et mye større område enn det er i dag (nasjonalparken). Tyin hører til Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke ønsker større nasjonalparker og strengere vern er landssvikere.

Du må definitivt lese "Farvel Norge" Tom. Den avslutte slik:

"Farvel Norge, du er allerede på fremmede hender."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt noe om det?

Jeg leste bare litt mellom linjene vettu :cry:

Espen, det hadde vært interessant å fått dine synspunkter på en evt total revegetering fra Tyinkrysset og innover + nedlegging av all båttrafikk på Bygdin, og selvfølgelig totalforbud mot motorisert ferdsel sommer som vinter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Norefjell nevnes. Norefjell er et av de flotteste fjellområdene på hele Østlandet. Deler av det er helt ødelagt (sydsiden) mens andre deler har fått være i fred. Nå bygges det hytter på selve snaufjellet med kommunal velsignelse. Snaufjellstomter gir nemlig høyere utbytte.

Snøscooterkjøring er også en kommunal satsingsnæring særlig på vestsiden av Norefjell (Sigdal/Eggedal). Her reklameres det med transport av utstyr og personer opp til hytteområdene på snaufjellet. Har man penger er det bare å booke i vei.

Kommunen gir løyve til snøscooterkjøring i utmarka. Svært mange har løyver. Alle som vil kan leie en bonde med snøscooter for transport av i prinsippet hva det skulle være.

Norefjell er vel egentlig et typisk eksempel på noe som er et flott og delvis uberørt område, men som kommer til å bli ødelagt i løpet av noen få år hvis ikke lokale utbyggingsinteresser blir stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om den boken har vært veldig klarsynt, Lars.

Det er ingen bok Tom - bare en 4 siders artikkel. Den ligger i fulltekst på adrenaline.no. (link over)

Peter Wessel Zapffe så veldig tydelig at penger ikke var noe mål i seg selv - det var helt andre ting som hadde verdi. Han så også at naturen hadde EGENVERDI. Nå er det jo sånn at dette ordet er blitt et fremmedord - hvis ikke ting har nytte for NOE (gjerne for å tjene enda mer), så kan man bare drite i det. Og det gjøres.... Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.