GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

NÄ pÄ torsdag var det vel meldt 6-8 ms, men virket mer i kastene og hadde ikke vÊrt veldig trivelig da vinden gjerne fÄr bra tak pÄ (stÞrre) vann. Det gÄr jo alltids an Ä komme seg fram nÊr land pÄ vann her i Oslomarka uten at det blir direkte uforsvarlig. Men temmelig stridt Ä jobbe i motvind blir det jo. Finnes jo seil til packrafter uten at jeg har testet det. Kan visstnok brukes opp mot 10 ms. 

• 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

Ja, det mÄ blive slidsomt i modvind.
Er der nogen der kan berette om, hvordan packraften reagerer i tvÊr-vind? Som kajak-roer i egen hjemmebygget foldekajak (uden finne/ror) har jeg oplevet at komme til kort med at holde kursen, fordi kajakken vil lÊgge sig tvÊrs af vinden. Det var en vÊldig frisk vind, men den blÊste mod land og omrÄdet var meget lavvandet .. sÄ der var i 'den' situation ikke noget farligt i det.

Jeg erfarede senere, at en finne/ror gjorde en verden til forskel. SĂ„ stor, at jeg overvejer at ombygge mit i forvejen hjemmebyggede og effektive fod-betjente ror til min packraft. Jeg tror faktisk at monteringen vil vĂŠre enkel. Men, vil det vĂŠre nĂždvendigt?

Skrevet
CarstenT skrev (PĂ„ 20.1.2021 den 11.36):

Ja, det mÄ blive slidsomt i modvind.
Er der nogen der kan berette om, hvordan packraften reagerer i tvÊr-vind? Som kajak-roer i egen hjemmebygget foldekajak (uden finne/ror) har jeg oplevet at komme til kort med at holde kursen, fordi kajakken vil lÊgge sig tvÊrs af vinden. Det var en vÊldig frisk vind, men den blÊste mod land og omrÄdet var meget lavvandet .. sÄ der var i 'den' situation ikke noget farligt i det.

Jeg erfarede senere, at en finne/ror gjorde en verden til forskel. SĂ„ stor, at jeg overvejer at ombygge mit i forvejen hjemmebyggede og effektive fod-betjente ror til min packraft. Jeg tror faktisk at monteringen vil vĂŠre enkel. Men, vil det vĂŠre nĂždvendigt?

PÄ flatt vann vil en kjÞl/ror/finne vÊre til stor hjelp. 

Skrevet
Humbug skrev (PĂ„ 21.1.2021 den 15.02):

PÄ flatt vann vil en kjÞl/ror/finne vÊre til stor hjelp. 

Jeg tror det vil vÊre en god idé. En af mine hjemmebyggede var blÞd i strukturen og havde for lÞs en dug. Vandtrykket fik tvÊr-sektionerne pÄ tvÊrs af sejlretningen til at stikke godt ud, og den strittede lidt med enderne samtidigt med at den fÞltes meget stabil at sidde i. Men, jeg blev alligevel overrasket over i hvor stor grad den blot ville geare rundt ved et padel-tag, i stedet for at flytte sig fremad. Det frygter jeg ved pacraften.

Jeg har overvejet at skaffe mig en padel med en lille ske, en 'grÞnlÊnder-padel'. Mindre kraft pr tag, men med en hÞjre kadance. Kan det ikke ta' lidt af gearingen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.