Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmelaget vedovn


Scouthen

Anbefalte innlegg

Hei. 
Jeg driver nå og vurderer å lage en hjemmelaget vedovn til isfiske mm. Jeg har veldig lyst på disse titan sammenleggbare vedovnene, men så langt synes jeg de er noe kostbare. Vi har allerede en solid sammenleggbar vedovn til lavvoen, men en vekt på 19kg blir mye å drasse på når fjerne vann skal nås på ski. 
Så jeg har tegnet opp en prototype med ventilasjonsdeler og prisen ender på ca 700,- for materiale. Men det viktigste er vekten. Jeg er noe usikker på aluminium i pipa, men denne er genial mtp vekt og str. Så jeg har tegnet første delen med et spirorør i stål slik at det ikke blir flammer som når aluminiumen.  Jeg tar gjerne mot innspill før jeg går i gang med prosjektet. Det blir forsiktig fyring. Til matlaging har jeg vurdert en frittstående rist med egne bein til å stå over ovnen. Men tar også med en multifuel primus for vannkoking etc. Hovedformålet med denne ovnen er varme inne i teltet. Det er et såkalt hot tent med god tilgang på frisk luft og karbonmonoksid måleren er selvfølgelig på plass.  

701B6031-9213-4DD9-A241-976242471E09.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje dette er et tips? 

Det er vel ingen hemmelighet at jeg lager ovner av gamle malingsspann

0.jpg.6ed80b1340062c83562cd2ec4a168df5.jpg1397882377_88(22).jpg.08427353da043275031240012215a166.jpg

Overstående lagde jeg i 2014 og den har vært i aksjon siden.  Primært fyres den med ved, men er også tilrettelagd for Trangias gassbrenner for stormkjøkken

Men jeg liker også å ekspremitere og en dag lagde jeg en skikkelig bastard av hele tiliters spannet.  Gikk amok med en stor hammer og banket det rimelig flatt på over og undersiden, og boret en rekke lufte/trekkhull.

1.jpg.fba24f72887708eadb8a7faa5a2e6731.jpg

Pipearrangement.  Boret/klipt ut en hull i  bunnen og i dette hullet satte jeg en fiskebolleboks hvor bunnen var fjernet.   For å få plass til pipa, boret et hull i denne boksen også og satte inne en bønneboks.  Rullet sammen en aluminiumsbit til pipe og satte den ned i bønneboksen

2.JPG.2d8b235dd38eb322b84034ac635e11e0.JPG

Dro så på tur, og den fungerte aldeles utmerket. 

3.jpg.654dcdb5c5462e49c1b933f9a3f52270.jpg

Jeg brød meg ikke om å lage noen dør, med det er også en smal sak å få til.

Et beinarrangement er også lett å få til.

-----------------------

En annen ovn jeg også har laget er denne til venstre.  Den vanlige er tatt med til sammenligning.  Her i transportstilling

2.JPG.65955382643c0dd378c5d470280e7071.JPG

Denne ovnen er åpen øverst, men det er ikke noe problem å sette inn en plate - og pipe i enden.

En slik ovn kan lett lages med lengde 50 cm og bredde og høyde på 26 cm.

Ovnen holdes på plass av 8 skruer og er lett å legge sammen.  Vekt under 750 gram - uten pipe

For å koke på den trer jeg 3 ståltråder på tvers og legger en grillrist fra en engngsgrill på.

 

3a.JPG.daa25ddd731c243615f1fb8c61206519.JPG

------------------------

Med hensyn til metallvalg så er min erfaring at aluminium brenner opp.  Sjekk før du begynner.  Men det gjør ikke Drygolin malingsspann.  Metallet der er lett å forme med en vnlig saks.  Vekten på dette forferdelige kunststykket er under 1 kg. 

Om du vil:  Korresponder gjerne med meg på PM

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt spirorør som pipe i ei ganske primitiv jaktbu som vi har spikret i hop selv med lokale materialer. Det har fungert greit, men husk at det er en slags gummitetning i spiralene i spirorøret. Denne gummien smelter og oser en hel del med en gang, men når den er svidd vekk er det ok. Vi sveiset i hop en ovn av rustfrie plater som fungerte ganske greit , men vi kunne ikke stormfyre i den. Den ble fort rødglødende og vi fryktet at vi skulle brenne hull i den hvis vi var for ivrige med veden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (4 timer siden):

Vi har brukt spirorør som pipe i ei ganske primitiv jaktbu som vi har spikret i hop selv med lokale materialer. Det har fungert greit, men husk at det er en slags gummitetning i spiralene i spirorøret. Denne gummien smelter og oser en hel del med en gang, men når den er svidd vekk er det ok. Vi sveiset i hop en ovn av rustfrie plater som fungerte ganske greit , men vi kunne ikke stormfyre i den. Den ble fort rødglødende og vi fryktet at vi skulle brenne hull i den hvis vi var for ivrige med veden. 

Før jeg begynner å lage ovner legger jeg metallet i peisen for å ta ut spennet.  Der blir de rødglødende lenge, men blikket i Drygolin 10 liters spann brenner likevel ikke opp.  Fordelen med dette metallet er at det også er veier lite

En ting som likevel kan by på et problem.  Blikket blir valset i Tyskland og er ikke i salg.  Men det går greit å fjerne gammel maling og klippe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scouthen skrev (På 29.9.2020 den 17.37):

Hei. 
Jeg driver nå og vurderer å lage en hjemmelaget vedovn til isfiske mm. Jeg har veldig lyst på disse titan sammenleggbare vedovnene, men så langt synes jeg de er noe kostbare. Vi har allerede en solid sammenleggbar vedovn til lavvoen, men en vekt på 19kg blir mye å drasse på når fjerne vann skal nås på ski. 
Så jeg har tegnet opp en prototype med ventilasjonsdeler og prisen ender på ca 700,- for materiale. Men det viktigste er vekten. Jeg er noe usikker på aluminium i pipa, men denne er genial mtp vekt og str. Så jeg har tegnet første delen med et spirorør i stål slik at det ikke blir flammer som når aluminiumen.  Jeg tar gjerne mot innspill før jeg går i gang med prosjektet. Det blir forsiktig fyring. Til matlaging har jeg vurdert en frittstående rist med egne bein til å stå over ovnen. Men tar også med en multifuel primus for vannkoking etc. Hovedformålet med denne ovnen er varme inne i teltet. Det er et såkalt hot tent med god tilgang på frisk luft og karbonmonoksid måleren er selvfølgelig på plass.  

701B6031-9213-4DD9-A241-976242471E09.jpeg

Sitter og ser på ditt utkast til lavovn, og ser at den er helt rund.  Om jeg skulle lage en tilsvarende ovn, ville jeg ha laget den flat, på oversiden, laget et hull med lokk slik at den også kunne brukes til å koke på.

En annen ting som jeg også kom til å tenke på er å sette malingsspannet rett opp, slik som ovnene er i 16 mannsteltet.  De er ganske effektive, og jeg har tilbrakt mange måneder tilsammen i slike telt.  En gang lå jeg sammen med familien i Møsvannsområdet, og siste natten var det 35 kuldegrader.  Likevel klarte jeg å holde en god lunk i teltet

Ved å sette spannet den veien vil det også være lettere å få til pipearangementet.  Og et luftearrangement og aske skuff burde være enkelt å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre råd fra dere! Tusen takk. Jeg er nå i tenkeboksen litt til ut i fra det dere nevner. Skal sjekke litt muligheten for å bøye til galvaniserte stålplater på 0,5mm. Da blir det i så fall en firkantet utgave. Om det er en «gjør det selv» tråd her på forumet, setter jeg stor pris på å få en lenke til den👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Veldig spennende prosjekt :)  

Galvanisert metall vil ikke tåle dem temperaturene du vil oppnå ved vedfyring. Resultatet vil bli mye os/gass da det galvaniseende belegg ødelegges av varmen, og når galvaniseringen er brent opp vil du ha et stål som ruster som et helvete. 

Tynnere aluminium i ovner ser man vel stort sett bare i badestamper eller i miljø hvor man har ekstremt bra vann/luft -kjøling. Dette  fordi aluminium tåler lite varme.

I materialvalg vil jeg anbefale det som dem fleste produsenter av lavvo-ovner bruker, nemlig rustfritt stål. På ovnsrør ville jeg valgt 0,7mm tykkelse, og på selve ovn noe mellom 1 og 2mm.. Risikoen ved å velge for tynt metall er at ovnen vil slå seg, eller i verste fall smelte. Ved materialvalg må det tas hensyn til om du vil bruke ovnen til koking.. Fordi rask punktnedkjøling øker risiko for at stålet skal slå seg.

Om man lager ovn for fyring i telt bør man vite litt om hva man gjør.. konsekvensene ved en kollaps eller gassutvikling etter leggetid kan raskt bli bli fatale ☠️

Hvis du kjenner en blikkenslager eller tynnplatearbeider ville jeg rådført meg litt med dem. Jeg er nemlig sikker på at du kan lage en funksjonell og trygg ovn, som attpå til er lettere enn hva du kan få kjøpt i butikk. Bare ikke gå på akkord med sikkerheten. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.