Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Når det gjelder mobiltelefoner så har jo selger 3 sjanser på å rette produktet og hvis ikke feilen er utbedret så får kjøper en ny. Hvordan er det med klær? Har kjøpt en dyr Gore-tex jakke fra en stor produsent og nå har det oppstått delaminering for tredje gang. Har sendt inn jakken to ganger før, da har bare jakken blitt lappet over stedet hvor delamineringen har oppstått. Nå har det kommet to nye hull og jeg kan selvfølgelig sende jakken inn for lapping igjen, men jeg er ikke fornøyd med å ha en dyr jakke som er full av lapper. Delamineringen oppstår på vilkårlige steder. Har hatt jakken i under et og et halvt år og den har hovedsaklig blitt brukt til jakt, fiske og skiturer. Sjelden med tung ryggsekk. Tror jeg har under 30 døgn med den til sammen, har vært lite ute i det siste. Spørsmålet mitt er egentlig om jeg har krav på ny jakke.

Annonse
Skrevet

Forbrukerkjøpsloven http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

Se kapittel 6/§30 ifht selgers rett til å reparere.

1,5 år.... spørs om ikke bevisbyrden havner på deg (ifht hard bruk mv), om ikke det åpenbart er noe feil med jakka.

Får du de til å innrømme at de har plikt til å reparere, har de også innrømmet "mangel" etter loven. :arrow: Rett til ny jakke.. :wink:

Skrevet

Da har du en meget bra sak, siden det er et problem du har oppdaget, og reklamert på tidlig.

Kjør saka, og få fjerna merket eller selgern fra markedet.

Det er ikke gøy for en selger å få trøbbel med Forbrukerrådet.

PS det er selger som har ansvar overfor deg.

Ikke la ham forsøke seg med at du må kontakte importør/produsent etc.

Lykke til

Skrevet
PS det er selger som har ansvar overfor deg.

Ikke la ham forsøke seg med at du må kontakte importør/produsent etc.

Dette er et generelt problem, enkelte skjønner ikke at de har et ansvar ovenfor sin kunde UAVHENGIG av importøren/produsenten. Forbrukerkjøpsloven gjelder, som det framgår av navnet, i forbrukerkjøp. Loven kan ikke fravikes. Mellom NÆRINGSDRIVENDE er det fritt fram å avtale hva man vil, men det er forbrukeren uvedkommende.

Skrevet

Sånn som jeg har tolket loven så vil du ikke ha krav på nytt produkt. :(

Årsak: feilen oppstår på forskjellige steder og er derved ikke samme feil, :) for å ha krav på nytt prod. skal det være den samme feilen over flere ganger.

Atle

Skrevet

Her tror jeg du tar feil Atle, det er akkurat det samme som blir reparert hver gang (trenger ikke å være akkurat samme sted). Hvis det en gang var en søm, en annen gang snølåsen, en tredje gang glidelåsen osv hadde du nok hatt rett (jeg synser nå).

Skrevet

Perhaps.. :(

Hvis jeg kjøpte ei bok og ei side løsnet, siden ble "limt" på plass av selger. To dager senere løsnet en annen side, ny feil? Samme feil?

Kanskje svaret ligger i at reklamasjonen gjelder selve lamineringen som helhet? En feil i lamineringsprosessen? Gjelder å tenke vidt her... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.