Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske i Nordmarka på høsten


Camo

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg ut til Harestua og rusle tilbake til sognsvann derfra, og dra med meg så mye fisk som mulig på veien. På veien vil jeg komme på disse vannene:

Harestuvatnet (selvfølgelig, men har bedre erfaring fra små vann)

Store Skillingen

Store Sandungen

Vesle Sandungen

Hakkloa

Bjørnsjøen (ser et kanosymbol på kartet v/Kikutstua, kan man leie kano der?)

Fyllingen, Østre og Vestre

Åbortjernet

Pluss mange, mange små tjern på veien

Har kastestang, sølblanke spinnere m/ div. prikker (terminologien sitter ikke helt enda), en del fluer jeg ikke helt veit hvordan jeg skal bruke, men leste om en teknikk med dupp en drøy halvmeter fra flua, er det noen som har erfaring med dette i nordmarka? Har utelukkende brukt spinnere før, så andre effektive metoder er spennende å prøve. Har fluer (veit ikke om de synker, tror det. Kan kjøpe flytende før jeg drar tirsdag om noen mener det er bra), spinnere, dupper av flere slag, vanlige markkroker (anbefales bruk av mark og dupp?), pluss håv og diverse greier, inkl. oter, men vil ikke bruke den, er vel ikke lov heller...

Så, noen råd? Er seint oktober = godt fiske?

Hvor store spinnere/kroker burde jeg bruke her? De jeg har er ganske små/lette.

Hva slags fisk utenom ørret fins i disse vannene?

Er ventet regnvær, så plutselig solskinn torsdag og fredag, og så regn/snø lørdag og søndag, så jeg har sannsynligvis litt væromslag med meg, og det er vel bra. Drar på tirsdag.

Gleder meg vilt, og takker for alle svar!

Hilsen nybegynnern :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da har jeg sjekket en del, om varping og andre teknikker, og sett på OFA sine websider, hvor det var mye nyttig. Anbefales for de som kikka her for å se etter liknende råd.

Det jeg kanskje lurer mest på da, er om det er noen som sitter inne med egne erfaringer som kan komme til nytte på en tur ut til de vanna nå. Eller bare noen gode fortellinger derfra. Spesielt ting som spinnere/sluker som har fungert bra for deg der, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste steder er det fredningstid nå - vet ikke om det gjelder Nordmarka, men det går vel fram av de OFA-sidene du har sett på?

Generelt er det også slik etter min erfaring at ørreten ikke er på det mest bitevillige på denne tiden - har vel litt med manglende klekking å gjøre, selv om det kan forekomme klekking også senhøstes - og dessuten med at de ikke er like aktiv i næringssøk under gytetiden.

Mht flue og dupp, så kan du like gjerne få fisk på dette som på annet redskap, iallefall hvis det blåser så det er krusning på vannet. Du kan gjerne bruke vanlige våtfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fredningstid: Gjelder kun rennende vann og 100 meter på sidene av os i hele oktober. Dette er for å verne gytefisken. Ellers er selve vannene åpne for fiske hele året."

Det er det det står på sidene til OFA:) Så da er det vel bare å fiske i vei, med det i tankene:)

Siden det ikke er så mye insekter nå er det vel kanskje lurt å ha noe under vannet. OFA sier bruk sluk. Jeg har ingen sluker, har aldri fått fisk på en. Peiling på god ørret-sluk? Hvordan er sluk versus wobbler?

Blir spennende det her. Og uansett en fin tur:) Takk for svar.

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.