Gå til innhold
  • Bli medlem

alfa orre a/p/s gtx - nokon som har testa desse?


magnum_mauser

Anbefalte innlegg

Mine høge  (og tunge) jaktstøvler er blitt pensjonerte og eg har vendt tilbake til oppsettet eg brukte i mine yngre dager, då eg ikkje hadde råd til jaktstøvler, nemmelig fjellsko og gamasjer.

Eg har tråkka ihjel eit par treksta oslo gtx og var på markedet etter nye. 

Eg har lest litt om alfa orre og etter å ha lest produktomtaler frå folk som hadde dei, invisterte eg då magasinet.no hadde salg. 

Svært lette og syntetisk sko som ikkje trenger vedlikehold og som tørker svært raskt er musikk i mine ører. Skoa eg har no er med nubuckskinn og bruker 2 døgn på å tørke etter ein lang dag med trasking i våt myr. 

Men eg er litt tvilande til slitestyrke over tid, men det gjennstår å sjå. Er det nokon her inne som har testa desse skoa?

Endret av magnum_mauser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har hatt disse skoene i ca 15 måneder nå og er så langt veldig fornøyd. Null vedlikehold, aldri blitt våt i dem, og de tørker relativt raskt (brukt for det meste på vestlandet og i Lofoten). Tar de av meg når jeg kommer inn døren og tar dem på når jeg skal ut. Jeg har inntrykk av at folk bruker sko på svært forskjellige måter, men for mitt bruk har jeg foreløpig ikke sett noen tegn til problemer med slitestyrke. Har ikke prøvd å ødelegge dem, men er heller ikke noe spesielt varsom med bruken. Tråkker i steinur, lyng og det som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også disse. Lette og gode å gå i.
Tørket i solen, etter å ha vasset over elv. 
Slitestyrken skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har hatt de så lenge.

Passer min for veldig bra, prøvde først Hoka sine ultralette fjellstøvler, men de var for smale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg fått testa skoa litt. Og eg må seie at for min del, dersom dette er sko som er nokonlunde slitesterke, er dette utviltsomt dei beste fjellskoa eg har hatt på mine bein! Det er  latterlig lette samanlikna med det eg er vant til, det føles som å ta på seg joggesko! Men det er ein ''aggresiv'' sko, som er meint for turer i tøft tereng, sålen er stiv og det er rikelig med ankelstøtte - og grepet på våt stein er rett og slett magisk. I tillegg er det gamasjen/sokken som forhindrer at ein får rusk inn i skoen, som også er ein fordel. Og når  eg kom heim frå fjellet, so skylte eg skoa under vasken nede i boden og satt dei vekk, morgonen etterpå var dei tørre og klar til bruk igjen.

Litt små i størrelsen og ikkje av dei breiaste skoa eg har hatt, men ikkje verre enn at det går med mine breie føtter og høge rist.

 

Igjen, er desse skoa slitesterke og holder tett over tid, slik mine andre fjellsko har gjort - er desse for min den ein liten revolusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei.

Jeg vurderer innkjøp av disse nå og lurer på om dere som svarte sist har noen nye merknader om skoene siden sist denne tråden var aktiv?

Ser at anmeldelsene stort sett er veldig gode, men at det er holdbarheten det skorter på for enkelte.

 

På forhånd takk for eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Eg enda desverre opp med å levere desse tilbake, eg var utrulig godt fornøgd med skoen, men eg fekk vondt i beina av den. Orre har rett og slett for smal lest for meg. Eg enda opp med alfa walk king air, som også er ein syntetisk sko, og kan dele litt erfaringer frå den. Eg brukte den knallhardt i november og desember på hjortejakt og er fornøgd med skoa solangt. Men det er verdt å nevne at eg merker at syntetiske fjellsko er tettare i den forstand at dei puster dårligare enn skoa mine i lær og skinn - eg er meir klam på beina i desse.

Og eg er spent på levetida på syntetiske sko, om dei kjem i nærleiken av tradisjonelle sko som kan vare lenge dersom ein er nøye på vedlikehold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.